"Rozstrzygają się kwestie bezpieczeństwa naszego kontynentu". Borys Budka o wyzwaniach, stających przed Parlamentem Europejskim

Aleksandra Wielgosz
Aleksandra Wielgosz
Borys Budka otwiera listę Koalicji Obywatelskiej do Parlamentu Europejskiego. Jak mówi "to zaszczyt i wielka odpowiedzialność".
Borys Budka otwiera listę Koalicji Obywatelskiej do Parlamentu Europejskiego. Jak mówi "to zaszczyt i wielka odpowiedzialność". Arkadiusz Gola
Za niecałe dwa tygodnie ruszymy do urn wyborczych by zadecydować, kto będzie naszym reprezentantem w Parlamencie Europejskim. Sprawa jest poważna, bowiem w obliczu ataku Rosję na Ukrainę, ważne jest, aby wybrani politycy byli rozważni i odpowiedzialni. O wyzwaniach najbliższych lat mówił Borys Budka, kandydat otwierający listę Koalicji Obywatelskiej w naszym regionie.

Premier Donald Tusk w czasie ostatnich kilkudziesięciu dni wielokrotnie powtarzał, że nadchodzące wybory są jednymi z ważniejszych w najnowszej historii Polski. Dlaczego?

Przede wszystkim dzisiaj rozstrzygają się kwestie bezpieczeństwa naszego kontynentu. Dzisiaj ważne jest by Unia Europejska mówiła jednym głosem, byśmy pokazali, że bezpieczeństwo wschodniej flanki Unii Europejskiej, NATO to bezpieczeństwo całego kontynentu. W Parlamencie Europejskim musimy walczy o nowe środki finansowe, między innymi przeznaczone na wspólne wspólne zakupy uzbrojenia, czy też wspólną politykę bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, żeby w europarlamencie reprezentacja Polski, po tej prodemokratycznej stronie, stronie która potrafi współpracować, przekonywać, argumentować i wygrywać - była jak najliczniejsza. Pokazaliśmy już wielokrotnie, gdy premier Donald Tusk pełnił funkcję przewodniczącego Rady Europejskiej albo wcześniej - gdy Jerzy Buzek był pierwszym w historii przewodniczącym Parlamentu Europejskiego z tej części Europy, że Koalicja Obywatelska potrafi prowadzić dialog i przekonywać do swoich racji. Wrócimy do tych bardzo dobrych czasów, kiedy najliczniejsza polska reprezentacja jest w tym głównym europejskim gruncie, właśnie w Europejskiej Partii Ludowej.

Mówi pan o bezpieczeństwie, to kwestia która dotyczy absolutnie wszystkich obywateli, a jednak wybory do Parlamentu Europejskiego cieszą się zwykle najmniejszym zainteresowaniem społeczeństwa. Co zrobić żeby było inaczej?

Apelujemy, rozmawiamy, staramy się być wszędzie i podkreślać, że ten silny mandat, czyli duża frekwencja to jest również coś, co pokazuje, że Polacy potrafią w trudnych momentach być razem. I tak jak 15 października udało się zrobić rzecz wydawało się niemożliwą - zwyciężyć z populistami mimo całego aparatu państwowego zaangażowanego po stronie poprzedniego rządu, tak teraz musimy kontynuować to, co rozpoczęliśmy właśnie wtedy, po to by silna Polska w Europie przekonywała do swoich racji. Dlatego ta frekwencja jest kluczowa i dlatego każda możliwa okazja, którą mamy, jest właśnie do tego, żeby przekonywać do wzięcia udziału w tych wyborach.

Wspomniał pan postać Jerzego Buzka, którego kariera polityczna dla wielu jest wzorem do naśladowania. Jak jest w pana przypadku?

W województwie śląskim mieliśmy dwie tamie monumentalne postaci - Jerzego Buzka i Jana Olbrychta. Premiera i pierwszego marszałka województwa śląskiego. To ludzie, którzy dla regionu i dla Polski w europarlamencie robili rzeczy wręcz niemożliwe, walczyli o środki unijne. Jerzy Buzek potrafił przekonać cały parlament i komisję do tego, aby był Specjalny Fundusz Sprawiedliwej Transformacji dedykowany naszemu województwu. Jan Olbrycht był odpowiedzialny za budżet ze stronu parlamentu i również dbał o Polskie interesy. Dla mnie to jest wielki zaszczyt, wyróżnienie, ale też zobowiązanie - po dwudziestu latach jestem liderem listy, gdzie moi poprzednicy zrobili tak wiele. To są postaci, co do których osiągnięć nie mamy żadnych wątpliwości, ale dążyć do tego by być takimi jak oni jest naprawdę bardzo trudno. Wiem, jaka duża jest to odpowiedzialność.

Czyli pana mandat w Parlamencie Europejskim będzie kontynuacją polityki, którą rozpoczął Jerzy Buzek?

To jest marzenie by kiedyś zrobić tyle dobrych rzeczy dla Polski i dla województwa śląskiego, które zrobili Jerzy Buzek lub Jan Olbrycht. Daleka ku tego droga, ale poświęcę całą swoją energię i doświadczenie polityczne właśnie do tego, aby kontynuować to dzieło.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO PO HOLANDII

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Rozstrzygają się kwestie bezpieczeństwa naszego kontynentu". Borys Budka o wyzwaniach, stających przed Parlamentem Europejskim - Dziennik Zachodni

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Donek
Do budy
P
Pol
28 maja, 10:56, Pol:

Pa ie budka, jedyne co pokazaliście to była odsłona układów między pana partią a niemieckim interesem. Wybitnie wskazujecie, że odblokowanie środków miało miejsce tylko dla tego, że do władzy i koryta dobrała się KO, za czym nie stoją żadne zmiany w przepiasach, a jedynie wasza obecność w rządzie, bo kto inny jak nie wy klaska gdy niemiec chce podpalać świat, kto inny głosuje, bo to niemiecki pomysł, kto inny mówi pokakowi, że niemieckie jest naj, jednocześnie okradając Polaków ze wszystkiego? Tylko wy kłamiecie ile się da mając polew z tych młodych i głupich w jagodnie, zresztą przez was stali się januszami tych wyborów i cała Polska, gdzie nie pojadę się z nich śmieje. A środki unijne, którymi tak bardzo rozgrywaliście temat wyborów, ile procent z tego to pożyczki? Na ile zadłużyliście Polaków? Kłamcy i złodzieje. Potraficie tylko niemcowi dać zarobić, a u nas podwyżki i nawet głupiego paliwa nie ma po 5,19 jak obiecywał wasz premier, bo to kłamca nr.1 .

31 maja, 19:48, Pol:

I podbijamy:-)

1 czerwca, 18:50, bb:

Popieram. To jeden z wielu nie najrozsądniejszych ,,polityków,, w naszym Państwie !!!

1 czerwca, 20:18, Pol:

Chłopiec od mądrej miny i rzetelnego wykonywania rozkazów niejakiego herr tuska. Najlepiej jednak wyglądał w gaciach i garniturze przed kamerą:-)

I właśnie dlatego z dumą zagłisuję na PIS.

P
Pol
Zdecydowanie największym wyzwaniem są ludzie fanatycznie przywiązani do tuska i jemu podobnych , z unii wielu narodów starają się zrobić królestwo niemiec i francji, na polityce których to państw nikt jeszcze bez gołego tyłka nie wyszedł, wystarczy popatrzyć na ich własne problemy, którymi chcą się z nami tak mocno dzielić w ramach wspólnej polityki migracyjnej.
J
JPiS100%
Zdecydowanie największym zagrożeniem są antyunijne pokurcze, które niedawno miały swój bydlęcy spęd na Węgrzech :) Największe wyzwanie? Pozbyć się wyżej wymienionych z życia publicznego i że wszelkich decyzyjnych stanowisk :)
P
Pol
28 maja, 10:56, Pol:

Pa ie budka, jedyne co pokazaliście to była odsłona układów między pana partią a niemieckim interesem. Wybitnie wskazujecie, że odblokowanie środków miało miejsce tylko dla tego, że do władzy i koryta dobrała się KO, za czym nie stoją żadne zmiany w przepiasach, a jedynie wasza obecność w rządzie, bo kto inny jak nie wy klaska gdy niemiec chce podpalać świat, kto inny głosuje, bo to niemiecki pomysł, kto inny mówi pokakowi, że niemieckie jest naj, jednocześnie okradając Polaków ze wszystkiego? Tylko wy kłamiecie ile się da mając polew z tych młodych i głupich w jagodnie, zresztą przez was stali się januszami tych wyborów i cała Polska, gdzie nie pojadę się z nich śmieje. A środki unijne, którymi tak bardzo rozgrywaliście temat wyborów, ile procent z tego to pożyczki? Na ile zadłużyliście Polaków? Kłamcy i złodzieje. Potraficie tylko niemcowi dać zarobić, a u nas podwyżki i nawet głupiego paliwa nie ma po 5,19 jak obiecywał wasz premier, bo to kłamca nr.1 .

31 maja, 19:48, Pol:

I podbijamy:-)

1 czerwca, 18:50, bb:

Popieram. To jeden z wielu nie najrozsądniejszych ,,polityków,, w naszym Państwie !!!

Chłopiec od mądrej miny i rzetelnego wykonywania rozkazów niejakiego herr tuska. Najlepiej jednak wyglądał w gaciach i garniturze przed kamerą:-)

b
bb
28 maja, 10:56, Pol:

Pa ie budka, jedyne co pokazaliście to była odsłona układów między pana partią a niemieckim interesem. Wybitnie wskazujecie, że odblokowanie środków miało miejsce tylko dla tego, że do władzy i koryta dobrała się KO, za czym nie stoją żadne zmiany w przepiasach, a jedynie wasza obecność w rządzie, bo kto inny jak nie wy klaska gdy niemiec chce podpalać świat, kto inny głosuje, bo to niemiecki pomysł, kto inny mówi pokakowi, że niemieckie jest naj, jednocześnie okradając Polaków ze wszystkiego? Tylko wy kłamiecie ile się da mając polew z tych młodych i głupich w jagodnie, zresztą przez was stali się januszami tych wyborów i cała Polska, gdzie nie pojadę się z nich śmieje. A środki unijne, którymi tak bardzo rozgrywaliście temat wyborów, ile procent z tego to pożyczki? Na ile zadłużyliście Polaków? Kłamcy i złodzieje. Potraficie tylko niemcowi dać zarobić, a u nas podwyżki i nawet głupiego paliwa nie ma po 5,19 jak obiecywał wasz premier, bo to kłamca nr.1 .

31 maja, 19:48, Pol:

I podbijamy:-)

Popieram. To jeden z wielu nie najrozsądniejszych ,,polityków,, w naszym Państwie !!!

P
Pol
28 maja, 10:56, Pol:

Pa ie budka, jedyne co pokazaliście to była odsłona układów między pana partią a niemieckim interesem. Wybitnie wskazujecie, że odblokowanie środków miało miejsce tylko dla tego, że do władzy i koryta dobrała się KO, za czym nie stoją żadne zmiany w przepiasach, a jedynie wasza obecność w rządzie, bo kto inny jak nie wy klaska gdy niemiec chce podpalać świat, kto inny głosuje, bo to niemiecki pomysł, kto inny mówi pokakowi, że niemieckie jest naj, jednocześnie okradając Polaków ze wszystkiego? Tylko wy kłamiecie ile się da mając polew z tych młodych i głupich w jagodnie, zresztą przez was stali się januszami tych wyborów i cała Polska, gdzie nie pojadę się z nich śmieje. A środki unijne, którymi tak bardzo rozgrywaliście temat wyborów, ile procent z tego to pożyczki? Na ile zadłużyliście Polaków? Kłamcy i złodzieje. Potraficie tylko niemcowi dać zarobić, a u nas podwyżki i nawet głupiego paliwa nie ma po 5,19 jak obiecywał wasz premier, bo to kłamca nr.1 .

I podbijamy:-)

P
PI Grembowicz
Cha cha cha ...

Real Politik

Ps.

"Gdyby nie xiądz to żyłbym /zdechłbym/ jak świnia"

F. Chopin
M
Marek
Szwaby was kupili. Jesteście zdrajcami. Pod sąd i ...
G
Gość
Największe zagrożenie, to te , że wszyscy się mogą dowiedzieć jakie to korupcyjne bagno.
P
Pol
Pa ie budka, jedyne co pokazaliście to była odsłona układów między pana partią a niemieckim interesem. Wybitnie wskazujecie, że odblokowanie środków miało miejsce tylko dla tego, że do władzy i koryta dobrała się KO, za czym nie stoją żadne zmiany w przepiasach, a jedynie wasza obecność w rządzie, bo kto inny jak nie wy klaska gdy niemiec chce podpalać świat, kto inny głosuje, bo to niemiecki pomysł, kto inny mówi pokakowi, że niemieckie jest naj, jednocześnie okradając Polaków ze wszystkiego? Tylko wy kłamiecie ile się da mając polew z tych młodych i głupich w jagodnie, zresztą przez was stali się januszami tych wyborów i cała Polska, gdzie nie pojadę się z nich śmieje. A środki unijne, którymi tak bardzo rozgrywaliście temat wyborów, ile procent z tego to pożyczki? Na ile zadłużyliście Polaków? Kłamcy i złodzieje. Potraficie tylko niemcowi dać zarobić, a u nas podwyżki i nawet głupiego paliwa nie ma po 5,19 jak obiecywał wasz premier, bo to kłamca nr.1 .
g
gosc
Budka nie słyszał o zielonym ładzie o nielegalnych emigrantach ?
Wróć na i.pl Portal i.pl