Ulica przyjazna mieszkańcom. Woonerf w Sopocie
Woonerf jest rodzajem ulicy zaprojektowanej tak, by zapewnić większe bezpieczeństwo pieszym, uatrakcyjnić okolicę, zmniejszyć natężenie ruchu drogowego. W tym celu zmieniana jest nawierzchnia ulicy, dostawiane są elementy małej architektury, wprowadzane są dodatkowe nasadzenia. Wszystko jest projektowane w taki sposób, aby kierowcy natykali się na "przeszkody", co wymusiłoby na nich zmniejszenie prędkości. Charakterystyczne dla woonerfów jest to, że ulica nie ma podziału na jezdnię i chodnik. Takie rozwiązania są niezwykle popularne w Holandii. Szacuje się, że ponad milion obywateli tego kraju mieszka przy woonerfach.
Kolejny woonerf w Sopocie
Pierwsze woonerfy powstały w Łodzi. Jednak w Trójmieście też już się pojawiają. Do niedawna na Pomorzu tylko Gdynia była jedyną posiadaczką takiego rozwiązania. W czerwcu 2022 roku powstał pierwszy woonerf w Sopocie w kwartale ulic: Parkowa, Kordeckiego, al. Wojska Polskiego i Kilińskiego. Rozwiązanie to spotkało się z olbrzymią aprobatą mieszkańców. Sopot zdecydował więc, że w mieście powstanie kolejny woonerf.
Rewitalizacja ul. Kolejowej w Sopocie
15 listopada 2022 roku Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie w obecności wiceprezydenta Sopotu Marcina Skwierawskiego oraz menedżer ds. rozwoju relacji społecznych BGK Anny Krzeszewskiej podpisał umowę z Firmą Budowlano-Drogową MTM S.A na budowę woonerfu. Planowana inwestycja ma powstać na ulicy Kolejowej w ramach rewitalizacji.
Po przebudowie ulica Kolejowa stanie się ciągiem pieszo-jezdnym, na którym piesi zyskają pierwszeństwo przed samochodami. Inwestycja obejmie, prócz przebudowy układu drogowego, budowę i przebudowę większości sieci. Zmieni się oświetlenie uliczne, zieleń i mała architektura. W ramach inwestycji powstanie zdrój uliczny - wodopojka, dekoracyjna zapora kolejowa, przeszklona gablota oraz ekrany zakrywające mury oporowe od strony kolei. Zbudowane zostaną nowe miejsca postojowe, parking "kiss and ride" oraz, co ciekawe, pierwszy w Sopocie dwupoziomowy parking rowerowy – mówi wiceprezydent Marcin Skwierawski
CZYTAJ TAKŻE:
Sopot Przygotowuje się na zimę. Miasto już zakupiło piasek i sól do posypywania dróg
Realizacja inwestycji dotyczyć też będzie odcinka ulicy Podjazd, Marynarzy oraz fragmentu alei Niepodległości. Budowa ma trwać 255 dni od momentu podpisania umowy, czyli powinna zostać oddana do użytku w sierpniu 2023 roku. Jej koszt to 14,5 miliona zł., z czego dotacja z Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych wynosi 13,8 mln zł.
