Święto wszystkich świąt w Stanach Zjednoczych zbliża się wielkimi krokami. W nocy z niedzieli na poniedziałek (00:30 polskiego czasu) zostanie rozegrane Super Bowl LVI (56). Przygotowania do „The Big Game” trwają już od dwóch tygodni, kiedy to kibice poznali parę finalistów: Cincinnati Bengals i Los Angeles Rams. Media za oceanem wpadły w coroczny szał Super Bowl, relacjonując najmniejsze szczegóły dotyczące meczu, drużyn i zawodników biorących udział.
Klątwa Cincinnati
Super Bowl LVI będzie starciem dwóch rozgrywających liczących na swój pierwszy pierścień - Matthew Stafforda i Joe Burrowa. Obaj byli pierwszymi wyborami w drafcie - pierwszy w 2009 roku, a drugi w 2020. Stafford spędził ponad dekadę, grając dla jednej z najgorszych organizacji w NFL, Detroit Lions, gdzie nie był w stanie wygrać chociażby jednego meczu w play-offach. W Rams zastąpił niedoświadczonego Jareda Goffa, który kosztował zespół porażkę w Super Bowl LII z New England Patriots.
Burrow natomiast jest „wybrańcem losu”. Grając dla uniwersytetu LSU, Burrow był fenomenem, ale w pierwszym sezonie w NFL zerwał więzadło. W drugim poprowadził Bengals do ich drugiego Super Bowl w historii. Cincinnati jeszcze nigdy nie cieszyło się z wygrania SB, a w ostatnich 20 latach nie wygrało nawet jednego meczu w play-offach, dopóki nie zjawił się Burrow.
25-latek będzie się jednak musiał zmierzyć z jedną z najlepszych defensyw w lidze. Rams mają w szeregach m.in. trzykrotnego „Obrońcę sezonu” Aarona Donalda, MVP Super Bowl 50 Vona Millera czy jednego z najlepszych cornerbacków Jalena Ramseya.
Bezcenne reklamy i koncert
Super Bowl z roku na rok ogląda coraz więcej kobiet. Według badań aż 39 proc. widzów to panie. Dlatego też producenci reklam podczas Super Bowl coraz częściej skupiają się na płci pięknej. W tym roku 30 sekund czasu antenowego stacji NBC kosztuje rekordowe 6,5 milionów dolarów! Jednak firmy i marki tym się nie przejmują i bardzo często sięgają po celebrytów w swoich reklamach. W ciągu ostatnich kilku lat mogliśmy zobaczyć takie gwiazdy, jak Kim Kardashian, Justin Bieber czy Pierce Brosnan.
Wydarzeniem dodatkowo przyciągającym widzów jest Halftime Show, czyli występ muzyczny w przerwie meczu. W poprzednich latach mieliśmy okazję posłuchać Katy Perry, Madonny czy U2. W tym roku na scenie wystąpią raperzy: Eminem, Snoop Dogg, Dr. Dre czy Kendrick Lamar.
Bywało, że krótkie, 20-minutowe występy stawały się czasem... centrum kontrowersji. W 2004 roku Justin Timberlake zerwał górną część odzieży piosenkarki Janet Jackson. Skandal ten wywołał dużą krytykę w Stanach. Również transmitujące wówczas Super Bowl CBS musiało zapłacić 500 tysięcy dolarów kary. W 2012 roku artystka M.I.A podczas występu z Madonną pokazała w stronę kamery wulgarny gest. Za to NFL pozwało piosenkarkę na niebagatelną kwotę 16 milionów dolarów.
Super Bowl jest drugim dniem w USA pod względem ilości spożytego jedzenia - zaraz po Święcie Dziękczynienia. Statystycznie, podczas tego wydarzenia w Stanach zostanie zjedzone ponad miliard skrzydełek z kurczaka, około 5 milionów kilogramów bekonu, czterech milionów kilogramów czipsów oraz wypijane jest ponad miliard litrów piwa!
Super Bowl to również fantastyczna okazja dla hazardzistów. Liczba i różnorodność zakładów, na które można postawić u bukmachera, jest wręcz przytłaczająca. Oprócz tych podstawowych, mamy również niecodzienne, jak: „Którą piosenką rozpocznie Lady Gaga swój koncert?”. Jednym z najczęściej obstawianych zakładów jest zresztą rezultat... rzutu monetą.
Super Bowl w tym roku obejrzy ponad 130 milionów ludzi na całym świecie, z czego 90 proc. w USA. W tym roku na samym Super Bowl liga NFL zarobi ponad 600 milionów dolarów. Dochód NFL w tym sezonie wyniósł 12 miliardów dolarów. Dla porównania, FIFA zarobiła „zaledwie” 5 miliardów dolarów.
Super Bowl 2022, futbol amerykański NFL: mecz Cincinnati Bengals – Los Angeles Rams [szczegóły transmisji na żywo]
Kiedy mecz: poniedziałek 14 lutego, godzina 0:30
O której transmisja: od 0:00 w TVP Sport, TVPSPORT.PL, aplikacji mobilnej oraz Smart TV
