Patrząc na propozycje nowinki przedstawione na targach CES Asia 2019 można być pewnym jednego: nadchodzi nowa era tej branży.
Spodziewajmy się i to w niedalekiej przyszłości rozwiązań od najnowszych aut autonomicznych po te z elektrycznym napędem. Komercyjne wdrażanie flot pojazdów autonomicznych w Chinach zyskuje na popularności.
Nowe formy mobilności i mikromobilności będą napędzać innowacje w transporcie miejskim w Azji i na całym świecie, a e-rowery i skutery elektryczne zyskują większe znaczenie w niektórych częściach globu.
Kluczowymi wystawcami byli na CES Asia tacy producenci jak Nissan, Audi, Hyundai, Kia, OnStar, SAIC, FAW Hongqi, Great Wall Motor, Honda, Polestar, WM Motor, Mercedes-Benz i Aiways.
Producenci z całego świata rywalizowali, aby zaprezentować auta przyszłości wyposażone w innowacyjne technologie, w tym sztuczną inteligencję (AI), wirtualną rzeczywistość (VR) i 5G. 39 firm samochodowych zaprezentowało 90 produktów nowej generacji, takich jak autonomiczne systemy napędowe, montowane w pojazdach systemy rozrywki VR, systemy zdalnego sterowania z napędem 5G i nowe samochody koncepcyjne dla przyszłych inteligentnych miast.
Pomyślano też o kierowcach ciężarówek w Chinach, startup Inceptio zaprezentował swój pierwszy model - Inceptio nr 1. Ta ciężarówka jest dosłownie opleciona siecią czujników. Wykorzystując zbierane przez nie dane, samodzielne oprogramowanie sterujące Inceptio jest w stanie manewrować pojazdem z milimetrową dokładnością i krótkim czasem reakcji.
-Dziś prowadzenie dużej ciężarówki to praca ręczna. Jest to trudne wyzwanie i wymaga wysokich umiejętności od kierowcy - mówił Julian Ma, dyrektor generalny Inceptio. Ale to się zmienia, automaty przejmują rolę kierowcy, dodaje.
Inceptio nr 1 to autonomiczna ciężarówka, choć kierowca będzie jeszcze potrzebny w niektórych sytuacjach. Inceptio ma jednak uwolnić kierowców ciężarówek od wyczerpującej w długim czasie koncentracji oraz poprawić wydajność pracy na długich dystansach. Taki pojazd ma wejść do masowej produkcji w ciągu najbliższych pięciu lat.
W przeciwieństwie do Inceptio, Hyundai Mobis przedstawił swoją wizję tego, jak będziemy jeździć w przyszłości. Mobis pokazał dwa pojazdy koncepcyjne, włączając do nich to, co firma nazywa „technologią wirtualnego dotyku przestrzeni”. Kierowcy mogą sterować samochodem za pomocą... gestów.
Audi, wiodący gracz na rynku chińskim, wprowadził na rynek technologię połączeń nowej generacji i VR w pojeździe i zaprezentował Audi e-tron i AI: ME. Nowa generacja Audi connect, platformy opartej na Androidzie, umożliwia zewnętrznym programistom tworzenie dostosowanych do potrzeb usług i aplikacji. Zintegruje cyfrowe usługi asystenta, takie jak Tmall Genie Auto Alibaba, aby umożliwić konsumentom zdalne monitorowanie i sterowanie inteligentnymi urządzeniami za pomocą poleceń głosowych.
Wspomniany Audi e-tron, to samochód koncepcyjny dla inteligentnych miast. Zastosowane technologie otworzą nowe możliwości zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Audi wprowadziło też na rynek chiński system rozrywki VR o nazwie Holoride.
Z kolei inny niemiecki gigant motoryzacyjny Volkswagen połączył siły z chińską firmą i zadebiutował na CES Asia, prezentując najnowsze osiągnięcia sztucznej inteligencji w przyszłych modelach Volkswagena
Chiński producent aut SAIC Motor zademonstrował z kolei swój zdalny system jazdy napędzany silnikiem 5G, który umożliwia kierowcom sterowanie pojazdami w odległości około 50 kilometrów. System może być wykorzystywany na przykład w w pracach ratowniczych w obszarach dotkniętych katastrofą.
Chiński rynek motoryzacyjny, choć wciąż nienasycony to jednak bardzo chętnie sięga po najciekawsze rozwiązania technologiczne. Taka jest bowiem wola miejscowych klientów. Im musza być podporządkowane działania miejscowych firm jak i gigantów ze Stanów Zjednoczonych i przede wszystkim z Europy zachodniej. Wystarczy tylko popatrzeć na ulice Szanghaju, na których roi się od Mercedesów, Audi i Volkswagenów.
