Kalendarzowe lato jeszcze się nie skończyło, a magazyny soli drogowej GDDKiA są już w dużej mierze wypełnione.
W naszych magazynach mamy tyle soli, ile średnio zużywamy w czasie całego sezonu zimowego. Mamy też podpisane umowy z polskimi kopalniami na dostawy soli w trakcie zimy - czytamy w komunikacie przesłanym przez GDDKiA.
Zapas ponad normę
W chwili obecnej magazyny są zapełnione solą drogową w ok. 75 proc., to stanowi ponad 100 proc. zużycia soli w porównaniu do poprzedniego sezonu zimowego 2021/2022.
W ubiegłym sezonie drogowcy zużyli 345 887 ton soli. To wynik nieznacznie większy niż średnia z lat 2012-2021, która wynosi 343 032 ton soli na sezon zimowy. Zapasy zgromadzone na zimę w tym roku to 392 424 ton soli.
To nie koniec przygotowań
Przygotowania do kolejnego sezonu zimowego rozpoczynane są już tak naprawdę wiosną każdego roku. W połowie października, zdecydowanie wcześniej niż kierowcy rozpoczną wymianę opon letnich na zimowe, następuje przejście w pierwszy stopień gotowości do zimowego utrzymania naszych dróg.
To dotyczy również soli. Pomimo przedstawionych wyżej stanów magazynowych, prace wciąż trwają. W ramach aktualnie trwających postępowań przetargowych środki do usuwania śliskości zimowej będą nadal sukcesywnie uzupełniane w celu należytego zabezpieczenia podczas zbliżającego się sezonu zimowego.
Skąd pochodzi sól?
Na podstawie prowadzonych postępowań przetargowych sól kupowana jest od polskich firm, tj. Kopalni Soli Kłodawa oraz KGHM Metraco. W części województw sól kupowana jest samodzielnie przez wykonawców zimowego utrzymania, którzy pozyskują sól również z innych źródeł.
TD
Źródło:
