Wielkie otwarcie tunelu na Zakopiance. Jego budowa trwała ponad 5 lat

OPRAC.:
Daniel Świerżewski
Daniel Świerżewski
Po pięciu latach i siedmiu miesiącach pracy nastąpiło uroczyste otwarcie tunelu na Zakopiance. - Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja. To krok ku budowie drogi ważnej, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, która dotrze także do Zakopanego - mówił w sobotę prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Uroczyste otwarte tunelu

Prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w sobotę uroczyście otwierają tunel drogowy w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.

W swoim wystąpieniu Jarosław Kaczyński dziękował za decyzję o nadaniu tunelowi imienia pary prezydenckiej. "Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja" - podkreślał.

"To krok ku budowie tej drogi, drogi ważnej, potrzebnej, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, ale potrzebnej dla całej Polski, bo mam nadzieję, że przyjdzie taki czas, choć wiem, że to jest trudne, że dotrze ona także w tym, czy innym sensie, w tej czy innej formie, także do Zakopanego" - mówił.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Wartość inwestycji to niemal jeden miliard zł. Tunel zbudowała włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.

- Wszyscy, którzy pojadą tą drogą odczują komfort przejazdu i to, że jest ona bezpieczną drogą. Ale nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie zwiększenie środków na inwestycje drogowe. W całym kraju powstają nowe inwestycje - powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk

- Dziś możemy po raz kolejny powtórzyć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Robimy i zrobimy wszystko, aby polskie drogi były bezpieczne i służyły rozwojowi regionów - dodał Adamczyk.

- Jestem wdzięczna za to, że ten tunel nosi imię Śp. Lecha i Marii Kaczyńskich. Radość w sercu jest duża i prosimy Pana Ministra o kolejne inwestycje. Ten czas, kiedy będzie właściwa i bezpieczna droga prowadzić do Zakopanego jest już blisko. Dziękuję wszystkim wykonawcom. Całe Podhale jest dumne i wdzięczne za ten tunel - powiedziała poseł PiS Anna Paluch.

Do wydrążenia dwóch nitek tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także materiałów wybuchowych, których zużyto w sumie ok. 180 ton. Wykopano materiał skalny o objętości 600 tys. m sześciennych. Dla porównania basen olimpijski ma ok. 3 tys. 750 m sześciennych, więc można by zasypać tym materiałem 160 takich basenów. Do budowy użyto 190 tys. m sześcienny betonu i 48 tys. ton stali.

Tunel posiada najwyższe zabezpieczenia przeciwpożarowe i systemy bezpieczeństwa. Dwie nitki tunelu są połączone dziesięcioma przejściami ewakuacyjnymi o szerokości 1,2 m każda i rozmieszczonymi co 172,5 m. Pomiędzy komorami istnieje także jeden przejazd awaryjny o szerokości 3,5 m i jest on przeznaczony dla służb ratunkowych. Przejścia ewakuacyjne z wentylacją różnicową oddzielone są od tunelu drzwiami o klasie EI120, co oznacza, że zapewniają one 120 minut odporności ogniowej.

źródło: i.pl/PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl