Wybory samorządowe 2024. Skarga do PKW na wykorzystywanie przez prezydent Hannę Zdanowską spółek miejskich w kampanii wyborczej

Marcin Darda
Marcin Darda
Plik video z zapowiedzią startu w kwietniowych wyborach prezydent Hanny Zdanowskiej udostępniony przez profil Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Plik video z zapowiedzią startu w kwietniowych wyborach prezydent Hanny Zdanowskiej udostępniony przez profil Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
"Prezydent ogłosiła swój start w wyborach na Prezydenta Miasta Łodzi, wykorzystując do tego oficjalne profile spółek miejskich i jednostek Urzędu Miasta Łodzi. To bezczelne wykorzystanie pozycji politycznej do wypromowania swojej kandydatury" - uważa Tomasz Grabarczyk. Łódzki polityk Konfederacji złożył skargę do PKW. Niedługo po tym wizerunek prezydent Łodzi pojawił się na pierwszej stronie gazety wydawanej za pieniądze łódzkiego podatnika

Zdanowska ogłasza start w wyborach na prezydenta Łodzi

Prezydent Hanna Zdanowska (PO/KO) swój start w kwietniowych wyborach ogłosiła punktualnie w południe (13 lutego) w Mediatece MeMO, fili Biblioteki Miejskiej nadzorowanej przez miasto Łódź, a zatem i samą prezydent, na dodatek w towarzystwie miejskiego urzędnika. Niedługo po tym, klipy z zapowiedzią startu z profilu Zdanowskiej zaczęły udostępniać profile FB jednostek budżetowych i miejskich spółek, dla których prezydent Łodzi jest zgromadzeniem wspólników, czyli właścicielem.

Skoordynowana akcja z poleceniem wysłanym za pomocą służbowych maili UMŁ

Rolki z nagraniem udostępniły profile Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, Miejskiej Areny Kultury i Sportu, Miejskiego Ogrodu Zoologicznego, Aquaparku Fala, Expo-Łódź, Łódzkie Inwestycje, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Port Lotniczy Łódź, Widzewskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego, a także jednostki budżetowe jak Zarząd Inwestycji Miejskich. Informacje pojawiły się także na oficjalnych profilach Łódź.pl i Łódź na FB, również na stronie UMŁ, czyli opłacanych z kieszeni podatnika. Wszystkie posty opublikowano niemal w tym samym czasie, niedługo po wystąpieniu prezydent, co tylko dowodzi ścisłego skoordynowania akcji przez Urząd Miasta Łodzi. Co więcej, jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, informacja do miejskich spółek i wszystkich jednostek budżetowych, w tym instytucji kultury, z poleceniem udostępniania video prezydent Zdanowskiej, rozesłano za pomocą służbowych maili UMŁ.

Deklaracja startu Zdanowskiej na pierwszej stronie gazety opłacanej przez podatnika

Z kolei w czwartek, dwa dni po prezentacji, informacja o kandydowaniu prezydent Zdanowskiej znalazła się na pierwszej stronie miejskiej gazety Łódź.pl wraz z jej zdjęciem, czołówkę trzeciej strony poświęcono na wywiad z Hanną Zdanowską i jej biogram. Gazeta ma nakład 60 tys. egzemplarzy. Gdy w 2020 r. rządzące łodzią kluby KO i SLD przegłosowały uchwałę, na mocy której Biblioteka Miejska otrzymała pieniądze na wydawanie Łódź.pl, deklarowano, że ma to być informator medyczny dla seniorów z krzyżówkami, stroną sportową i ciekawostkami z miasta. Gdy opozycja podnosiła, że będzie to gazeta propagandowa ze zdjęciami Zdanowskiej i radnych, zaprzeczano. W 2023 r. wydawanie gazety kosztowało łódzkiego podatnika 3,8 mln zł.

Konfederacja składa skargę w Państwowej Komisji Wyborczej

"Przeszkadzało ci, że PiS wykorzystuje spółki państwowe do kampanii wyborczej? PO-Lewica robią w Łodzi to samo za pomocą spółek miejskich, tylko znacznie bardziej bezczelnie i jawnie." - komentuje Klaudia Domagała(Konfederacja).

A Tomasz Grabarczyk, lider Konfederacji w Łodzi, złożył skargę w Państwowej Komisji Wyborczej.

"(...) Na podstawie artykułu 84 paragraf 1 Kodeksu wyborczego prawo do prowadzenia kampanii wyborczej na rzecz kandydatów przysługuje, na zasadzie wyłączności, komitetowi wyborczemu. PKW wyjaśnia, że przepis powszechnie obowiązującego prawa oznacza, że wszystkie czynności związane z pozyskiwaniem finansowych, dokonywaniem wydatków na organizowanie spotkań wyborczych i promocję poszczególnych kandydatów w formie ulotek, plakatów itd. mogą być prowadzone tylko przez komitety wyborcze. (...) Na podstawie Kodeksu wyborczego (...) zabrania się również prowadzenia agitacji wyborczej m.in. na terenie urzędów samorządu terytorialnego - profile spółek miejskich mogą spełniać znamiona urzędów (...) ponieważ służą informowaniu szerokiej społeczności o swej działalności. Nagranie video Pani Hanny Zdanowskiej nosi charakter materiału wyborczego (...). Urzędująca prezydent posiada przewagę wizerunkową nad swoimi rywalami (...), ma do dyspozycji miejskie media (gazeta Łodź.pl) (...), miejscy urzędnicy odpowiedzialni za promocję w spółkach poświęcają czas prtacy na promocję konkretnego kandydata."

Co na to Urząd Miasta Łodzi? Poprosiliśmy o wyjaśnienia i komentarz do skargi Grabarczyka. Odpowiedź półki co nie nadeszła.
Również w czwartek konferencję prasową z przekazem "Czy Hanna Zdanowska miała prawo promować swój start w wyborach za pomocą miejskich spółek oraz miejskiej gazety? Jak rozwiązać ten problem?" zorganizował komitet Energia Łodzi Koalicja Samorządowa z Januszem Wdzięczakiem, kandydatem na prezydenta Łodzi. Komitet wystąpił z wnioskiem do prezydent Łodzi, by dała zgodę na zamieszczenie na tych samych profilach spółek i miasta oraz gazety i portalu Łodź.pl, materiały promocyjne wszystkich innych kandydatów i komitetów.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl