Jakie wnioski płyną z panelu poświęconego edukacji?
W sobotę i w niedzielę odbywa się konferencja Prawa i Sprawiedliwości, która przebiega pod hasłem „Programowy UL”. To właśnie podczas konferencji poznamy pierwsze punkty programu partii na wybory parlamentarne.
Jednym z paneli, który odbył się w sobotę, był panel poświęcony edukacji.
Minister edukacji i nauki prof. Przemysław Czarnek pytany przez portal i.pl o to, jakie najważniejsze wnioski płyną z sobotniego panelu, odpowiedział, że po pierwsze – widać, że jest olbrzymie zainteresowanie edukacją. – Krzesła były wypełnione obserwatorami i słuchaczami – zauważył.
– Po drugie: ogromnie wiele już zrobiliśmy przez siedem lat. Ogromnie wiele jest przed nami, ale też są świetne pomysły na przyszłość. Były one przygotowane i artykułowane przez naszych panelistów, którzy dokładnie wiedzieli, co należy zrobić w przyszłości i jak ułożyć ostateczny program Prawa i Sprawiedliwości na najbliższą kadencję po to, żeby znów dalej, punkt po punkcie, tak, jak to było przez ostatnie siedem lat, realizować to, co jest ważne dla szkoły przyszłości już dziś – tłumaczył.
Prof. Przemysław Czarnek podkreślił, że ważne jest zakorzenienie Polaków oraz to, że mogą i powinni być dumni z tego, że są Polakami.
– To znaczy nauka historii i tradycji, ale jednocześnie przeniesienie ich – dzięki nowoczesności – nowoczesnym urządzeniom i infrastrukturze na najwyższym poziomie w przyszłość oraz korzystanie z tych nowinek technicznych, które są już dzisiaj. Po to, żeby miłując ojczyznę, być dumnym z faktu, że jesteśmy Polakami, móc realizować to, co dla Polski najlepsze, a przez to również dla Europy i dla świata – mówił.
Co jest największym sukcesem rządu PiS w edukacji?
Pytany, co uważa za największy sukces w edukacji, którego dokonał rząd Prawa i Sprawiedliwości, minister edukacji i nauki wyjaśnił, że największym sukcesem jest zmiana systemu z 6+3+3 na 8 + 4, czy likwidacja gimnazjów, a co za tym idzie przekształcenie gimnazjów w szkoły podstawowe i szkoły średnie.
– To dało nam możliwość zupełnie innego ułożenia podstaw programowych i siatki godzin w tygodniu zajęć po to, żeby większa wiedza i umiejętności oraz mądrość, trafiła do polskich uczniów. To trzeba kontynuować i to jest największy sukces. Poza tym przez ostatnie 2-3 lata doszło do gigantycznego unowocześnienie polskiej szkoły, o czym świadczy 8 mld zł zaangażowanych w inwestycje edukacyjnych w samorządach, z rządowych pieniędzy oraz informatyzacja polskich szkół na skalę absolutnie wcześniej nawet niespotykaną – podkreślił.
Jakie wyzwania w edukacji w trzeciej kadencji?
Prof. Przemysław Czarnek pytany zaś o to, co nie do końca udało się w edukacji i co zarazem będzie największym wyzwaniem w ewentualnej trzeciej kadencji PiS, odpowiedział, że do końca nie udało się zreformować status zawodowy nauczyciela.
– Tak, aby wzmocnić nauczyciela płacowo. Warunki pracy nauczyciela się zmieniają przez te inwestycje, ale dalej trzeba je zmieniać po to, żeby podbudować jego autorytet. Poza tym należy wzmocnić jego ochronę, bo niekiedy nauczycieli stawiany jest pod ścianą, a tego robić nie wolno. To musimy zrobić w następnej kadencji. Jednocześnie chcemy, żeby nauczyciel, będąc autorytetem, był również przyjaznym człowiekiem uczniowi, który oprócz zajęć ścisłych, będzie mieć czas również na relacje rówieśnicze i wspólnotę. To wszystko jest przed nami – poinformował szef MEiN.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
rs
