Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, mając wiedzę na temat stale pogarszającego się stanu technicznego obiektu, już w listopadzie 2018 roku zawarł umowę o opracowanie dokumentacji pn. Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu w ciągu DW515 w km 28+485 w Dzierzgoniu.
Most w Dzierzgoniu zamknięty. Powód? Zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi
Po długotrwałym procesie projektowania, na który wpływ miało przede wszystkim ujęcie obiektu w Gminnej Ewidencji Zabytków (rok budowy obiektu ok. 1900) oraz lokalizacja obiektu na terenie kolejowym, skompletowanie dokumentacji udało się dopiero w sierpniu 2021 roku. Następnie w grudniu 2021 roku został złożony do Wojewody Pomorskiego wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Niestety, pomimo opracowania konserwatorskiego oraz złożonych wyjaśnień, w październiku 2022 roku wniosek został odrzucony, w szczególności z uwagi na negatywną opinię Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Równocześnie z uwagi na postępującą degradację obiektu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku na bieżąco kontrolował stan techniczny obiektu, poprzez zlecenie przeglądu szczegółowego w 2020 roku (poza planem przeglądów okresowych) oraz zlecenie rozszerzonych przeglądów kwartalnych od czerwca 2021 roku do listopada 2022 roku. Dodatkowo, w listopadzie 2022 roku, zlecona została szczegółowa ekspertyza stanu technicznego obiektu. Podczas prac nad ekspertyzą okazało się niezbędne zamknięcie obiektu w trybie awaryjnym dla ruchu samochodowego, z uwagi na rozległe uszkodzenia ustroju nośnego, które realnie wpływają na zmniejszenie nośności obiektu i wskazują na wysokie ryzyko wystąpienia awarii wiaduktu.
ZDW w Gdańsku planuje wybudowanie tymczasowej jezdni objazdowej, umożliwiającej ominięcie nieczynnego wiaduktu. Jednakże ze względu na skomplikowane procedury termin przystąpienia do tego zamierzenia jest trudny do określenia.
Kierowcy w powiecie sztumskim muszą kierować się objazdami. Tak można ominąć zamknięty most w Dzierzgoniu
Do sprawy zamkniętego wiaduktu odniósł się Michał Piotrowski, rzecznik pomorskiego urzędu marszałkowskiego.
- Ze względu na brak porozumienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w sprawie uszkodzonego wiaduktu Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje pilną inwestycje w postaci budowy nowego wiaduktu w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej konstrukcji - informuje Piotrowski.
W porozumieniu z Gminą Dzierzgoń objazdy między Dzierzgoniem i Starym Dzierzgoniem wyznaczono:
- dla samochodów osobowych droga lokalną przez Prakwice i Lubochowo, następnie DW 526 na Przezmark i DW 519,
- dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 10 ton drogą lokalną przez Balewo i Mikołajki Pomorskie, następnie DW 522 do Prabut, DW 521 do Bronowa i dalej DW 515.
- Zdaniem drogowców kierowcy aut osobowych mogą też korzystać z mniejszych dróg lokalnych, jednak są to w znacznej mierze drogi gruntowe, ich przejezdność zależy więc od warunków pogodowych - podkreśla Michał Piotrowski.
