Zawiadomienia do prokuratury na kampanie społeczne z czasów rządów PiS. NIK przeprowadziła kontrole

Lidia Lemaniak
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
NIK przeprowadziła kontrole w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwie Finansów, Ministerstwie Zdrowia oraz Ministerstwie Klimatu i Środowiska. W ich wyniku NIK przygotowała cztery zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstw. Pod lupą śledczych miałby się znaleźć kampanie społeczne przeprowadzane w czasach rządów PiS – w latach 2020-2023.

Co ustaliła NIK w wyniku kontroli?

Zawiadomienia NIK do prokuratury dotyczą popełnienia czynów zabronionych przez sześciu funkcjonariuszy publicznych – jak podkreślono w komunikacie – „działających przez to na szkodę interesu publicznego”. W zawiadomieniach wskazano na niedopełnienie obowiązku zapewnienia celowego i gospodarnego wydatkowania środków publicznych.

Akcje społeczne pod lubą śledczych? NIK złożyła zawiadomienia

NIK informuje, że pierwszą z kampanii jest akcja „Zwroty, które cieszą”, na którą Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Ministerstwo Finansów miały niegospodarnie wydać ponad 7,3 mln zł. Kampania miała na celu wyjaśnienie Polakom przyczyn wysokich zwrotów podatku dochodowego za 2022 roku oraz utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia społecznego, wynikającego z otrzymania zwrotu.

Druga z akcji to „Liczy się Polska”, na którą Kancelaria Prezesa Rady Ministrów miała wydać niegospodarnie ponad 6 mln zł. Celem kampanii była m.in. poprawa nastrojów społecznych po pandemii COVID oraz podtrzymanie pozytywnej opinii o dysponowaniu przez rząd środkami unijnymi oraz przekonanie społeczeństwa o potrzebie zabiegania o pozyskanie nowych środków z unijnego Funduszu Odbudowy.

NIK zaznaczyła w komunikacie, że „w przypadku tych kampanii zarzuty Najwyższej Izby Kontroli dotyczą niecelowego i niegospodarnego realizowania kampanii”.

Kolejną kampanią, w sprawie której NIK zawiadomiła prokuraturę, jest „STOP-COVID – ProteGO Safe”. Akcja realizowana była w trakcie trwania pandemii, na kontynuowanie której Kancelaria Prezesa Rady Ministrów miała niegospodarnie wydatkować ponad 2 mln zł.

„W tym przypadku, pomimo że I tura kampanii nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, wydatkowano kolejne 2,5 mln zł ze środków publicznych na dalsze działania komunikacyjne” – napisano w komunikacie NIK.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl