Transprojekt Gdański ma przeprowadzić badania geologiczne, uzyskać decyzję środowiskową i napisać program funkcjonalno-użytkowy (PFU). Chodzi o odcinek 46,2 km autostrady A2 od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim. Jeszcze w marcu ma być podpisana taka sama umowa dotycząca odcinka autostrady A2 na Mazowszu.
Ta dokumentacja jest niezbędna, aby przeprowadzić przetarg, który wyłoni wykonawcę poszerzenia autostrady A2 o trzeci pas ruchu. Transprojekt Gdański ma 19 miesięcy na zrealizowanie kontraktu. Później będzie można ogłosić przetarg w formule "projektuj i buduje" na poszerzenie A2. Transprojekt Gdański będzie wspomagał GDDKiA na etapie przetargu, gdy potencjalni oferenci będą składać pytania dotyczące szczegółów zamówienia.
Czytaj także: A2 między Łodzią a Warszawą będzie bezpłatna. „To marnotrawstwo będzie trwać nadal”
Podpisanie umowy między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz firmą Transprojekt Gdański jest pierwszym krokiem do poszerzenia autostrady. Ogłoszenie przetargu na projekt i prace budowlane na A2 powinno odbyć się w drugim kwartale 2021 roku. w trzecim kwartale 2021 roku powinna być podpisana umowa z wykonawcą. Wtedy rozpoczną się prace, a zakończenie inwestycji zaplanowano na drugi kwartał 2025 roku. Koszt rozbudowy autostrady jest szacowany na 600 mln zł.
- Uzyskanie decyzji środowiskowej i PFU nie powinno sprawiać problemów, ponieważ podczas budowy autostrady A2 zostawiono miejsce na dobudowanie trzeciego pasa ruchu - mówi Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski. - Nieruchomości były wykupione wcześniej. Nie powinno być żadnych konfliktów dotyczących budowy. Rozbudowa A2 jest konieczna w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, do którego musi być sprawny dojazd.
GDDKiA zwróciła uwagę na duże natężenie ruchu na A2. Z ostatnich pomiarów, które odbyły się w 2015 roku wynika, że na odcinku między Łodzią i Warszawą jeździ 40 tys. pojazdów na dobę.
- Rozbudowujemy autostradę A2 dla poprawy bezpieczeństwa. Dochodzi tam do trzystu kolizji rocznie, z czego 10 proc. to ciężkie wypadki, w których giną ludzie lub doznają poważnych obrażeń - powiedział Maciej Tomaszewski, dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA.
Rozbudowa autostrady będzie wiązała się z utrudnieniami, chociaż prace odbywać się będą pomiędzy jezdniami. Należy spodziewać się ograniczeń prędkości. Aby zminimalizować utrudnienia planowane są prace w godzinach nocnych.