Oba wspomniane statki kosmiczne są pierwszymi przedstawicielami nowej rodziny satelitów telekomunikacyjnych Airbusa - Eurostar Neo - opartej na platformie i technologiach nowej generacji opracowanych przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i innych podmiotów, w tym Centre National d' Etudes Spatiales (CNES) i Brytyjskiej Agencji Kosmicznej (UKSA).
Satelity to mistrzostwo europejskiej technologii
Wydarzenie jest związane również z pierwszą od 2009 roku wizytą samolotu Beluga w USA. Wtedy maszyna przywiozła tam europejski moduł „Tranquility”, przeznaczony do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tym razem w locie z Tuluzy Beluga była zasilana mieszanką paliwa zawierającą 30% paliwa zrównoważonego SAF – co odzwierciedla ambicje Airbusa w zakresie dekarbonizacji lotnictwa.
- Cieszę się, że mogliśmy kolejno dostarczyć Eutelsatowi do kultowego Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego dwa satelity, będące dowodem mistrzostwa europejskiej technologii - powiedział Jean-Marc Nasr, dyrektor ds. systemów kosmicznych w Airbusie.
- Zdolność Airbusa do oferowania na rynku własnych europejskich rozwiązań podkreśla fakt transportu naszych satelitów unikalnym samolotem Beluga. To przykład wartości korporacyjnej synergii - dodaje.
Satelity będą mogły transmitować ponad 1000 kanałów telewizyjnych
Po osiągnięciu wyznaczonych dla nich pozycji na orbicie wokółziemskiej oba satelity, wyposażone w bardziej wydajne systemy kontroli mocy i temperatury niż ich poprzednicy, będą mogły transmitować ponad 1000 kanałów telewizyjnych w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Zwiększą również zdolność Eutelsat do zapewnienia łączności ponad 135 milionom ludzi, ponieważ zastąpią trzy satelity Eutelsat znajdujące się na orbicie obecnie.
Wraz z pojawieniem się nowych samolotów BelugaXL, wywodzących się z większego płatowca A330-200, flota maszyn BelugaST jest od stycznia br. stopniowo udostępniana zainteresowanym klientom do transportu towarów ponadgabarytowych na całym świecie.
dś
