Droga ekspresowa S19 to część międzynarodowego projektu Via Carpathia. W naszym kraju ma przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku, przez Suwałki do Ełku, dalej trasą S16 do Knyszyna, stamtąd trasą S19 przez Dobrzyniewo Duże – Choroszcz – Siemiatycze – do węzła Lublin Rudnik, następnie S17 przez Lublin Sławinek i dalej przez Nisko do węzła Rzeszów Wschód. Stąd przez autostradę A4 do węzła Rzeszów Zachód i dalej przez Barwinek do granicy ze Słowacją. Na Podkarpaciu długość trasy S19 wyniesie łącznie 169,6 km.
Budowa dróg klasy ekspresowej i autostradowej jest bardzo droga, dlatego większość z nich Polska realizuje dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. W poprzednim rozdaniu unijnych funduszy priorytetem było dokończenie autostrady A4, która dzięki temu przecina już całe województwo podkarpackie i prowadzi od granicy z Ukrainą, do Niemiec.
Priorytetowa budowa S19
Teraz zadaniem numer jeden jest budowa trasy ekspresowej S19, która jest jednym z najważniejszych zadań także w rządowym programie budowy dróg na najbliższe lata. Do tej pory udało się wybudować cztery odcinki tej trasy:
- Sokołów Młp. Północ –Stobierna (12,5 km),
- Stobierna – Rzeszów Wschód (6,9 km),
- Rzeszów Zachód – Świlcza (4,4 km)
- i Świlcza – Rzeszów Południe (6,4 km).
- Do realizacji przekazaliśmy wykonawcom już kolejnych sześć, które pozwolą dojechać drogą ekspresową z Rzeszowa bezpośrednio do Lublina. Ich łączna długość to 54,2 km, połączą Lasy Janowskie z Sokołowem Młp. Koszt ich budowy to w sumie ponad 1,61 mld zł, a terminy, w których mają być oddane do użytku upływają w 2021 i 2022 roku – mówi Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Rzeszów - Barwinek: 47 estakad, 67 mostów i 7 tuneli
We wtorek podkarpaccy politycy, samorządowcy i drogowcy, a także przedstawiciele ministerstwa infrastruktury spotkali się w Miejscu Piastowym z mieszkańcami regionu. Dyskutowano na temat budowy drogi, przede wszystkim w tej okolicy.
- Między węzłem Rzeszów Południe a Barwinkiem ma powstać łącznie 85,2 km tej drogi. Jej budowa będzie trudnym i wymagającym zadaniem. Planujemy na tym odcinku w sumie 47 estakad, 67 mostów i 7 węzłów. Mają być wpisane w krajobraz tak, aby podkreślić jego walory – mówi Bartosz Wysocki.
Konkretne rozwiązania techniczne dla tej części drogi są dopiero planowane. Na podstawie wyników badań, opracowań przygotowanych przez fachowców i konsultacji z mieszkańcami oraz samorządowcami GDDKiA zleci opracowanie projektów i budowę kolejnych części drogi. Zgodnie z rządowym planem ma być gotowa dla ruchu do 2025 roku. Koszt budowy wstępnie szacuje się na ponad 8 mld zł.
