Czwarta republika bałtycka? Utrata Kaliningradu i całego obwodu to nocny koszmar Kremla

Grzegorz Kuczyński
Grzegorz Kuczyński
Obwód kaliningradzki jest położoną najdalej na zachód eksklawą Rosji
Obwód kaliningradzki jest położoną najdalej na zachód eksklawą Rosji East News
Internetowa „aneksja” obwodu kaliningradzkiego przez Czechów nas śmieszy, ale czy Rosjan też? Eksklawę politycy w Moskwie zawsze traktowali podejrzliwie. To nietypowy region w skali całej Federacji Rosyjskiej. I w przypadku pojawienia się tendencji odśrodkowych może być jednym z pierwszych, nad którymi Moskwa straci kontrolę.

Kaliningrad (dawniej Królewiec) wraz z całym obwodem to najdalej na zachód wysunięte terytorium Federacji Rosyjskiej. Nie przypadkiem Stalin nie podzielił całych Prus Wschodnich między Litwę i Polskę, ale zostawił sobie część z Królewcem. Region ma strategiczne znaczenie dla Moskwy, co widać zwłaszcza teraz, po odzyskaniu niepodległości przez Litwę i suwerenności przez Polskę. Kluczowa jest rola militarna, z racji na położenie. Tym większy niepokój na Kremlu właśnie dziś, w czasie wojny, o kontrolę nad eksklawą.

Wojna a Kaliningrad

Od 1991 roku i rozpadu Związku Sowieckiego, w efekcie czego obwód kaliningradzki stał się eksklawą oddzieloną od reszty Federacji Rosyjskiej, Moskwa martwi się przede wszystkim o dwie rzeczy: połączenia transportowe między Kaliningradem a Rosją oraz zmiany w nastawieniu ludności regionu spowodowane działaniami sąsiadów, które sprawiają, że ludność ta coraz mniej odróżnia się od etnicznych Rosjan w innych częściach państwa i potencjalnie może stać się mniej lojalna wobec Moskwy – zauważa Paul Goble (Jamestown Foundation).

Szczególnie teraz, w czasie wojny Rosji z Ukrainą i kryzysu w relacjach Moskwy z Zachodem, te obawy rosną. Przy czym tak naprawdę dużo groźniejszym dla panowania Rosji nad tym regionem mogą być długofalowe zmiany w postawie lokalnej ludności. Choć więcej mówi się o gospodarce – z racji na fakt, że położenie obwodu i jego gospodarcze powiązania z sąsiadami sprawiają, że należy dziś do regionów FR najmocniej odczuwających sankcje.

Ponad 85 proc. lokalnych firm w sondażu zrobionym na początku czerwca mówiło, że odczuje bardzo mocno sankcje. W kwietniu było 70 proc. Ekonomiczne skutki wojny mieszkańcy obwodu odczuwają bardziej niż ich rodacy w innych częściach kraju. Nie chodzi tylko o wysoką inflację. Ale na przykład sankcje potężnie uderzyły w logistykę, jeden z filarów gospodarki obwodu. Na przykład zamiast skorzystać z polskich kolei, jak wcześniej, teraz lokalni producenci wysyłają swoje produkty via Białoruś, co oznacza wzrost kosztów. A i tak czas oczekiwania wagonów z ładunkiem na możliwość tranzytu przez Litwę wzrósł do 6-8 tygodni.

Jest niby opcja morska, ale tam czekać trzeba jeszcze dłużej, a koszty są średnio o jedną trzecią wyższe niż przy transporcie kolejowym. Nic dziwnego, że z eksklawy wycofują się zagraniczni inwestorzy, nawet ci, których obecne przepisy sankcyjne do tego nie zobowiązują. W odpowiedzi na prośby Kaliningradu, Moskwa dodała statki do linii między Kaliningradem a Federacją Rosyjską i zwiększyła dotacje do towarów przewożonych w obu kierunkach, ale to wciąż nie pokrywa strat, jakie obecna sytuacja przynosi gospodarce obwodu.

Przykładem katastrofy biznesowej wywołanej wojną jest kondycja producenta samochodów Awtotor, stworzonego w latach 90. XX w. i mocno zależnego od współpracy z koreańskimi i niemieckimi markami. Jeszcze w 2021 roku z taśm produkcyjnych zakładów należących do Awtotoru, zjechało blisko 180 tys. aut marek Hyundai, Kia czy BMW. Jak jest dziś? Niemcy wstrzymali działania w Kaliningradzie, Koreańczycy drastycznie je zredukowali. Firma musiała zawiesić działalność.

Obecna wojna i wprowadzane przez Litwę unijne ograniczenia na tranzyt z Rosji do Kaliningradu spowodowały, że to zresztą rzekome litewskie wpływy w obwodzie Moskwa postanowiła wykorzenić. Pod koniec lipca 2022 roku, pod naciskiem federalnego Ministerstwa Sprawiedliwości, zamknięto działające od 1995 roku Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Litewskiego w Kaliningradzie, organizację zrzeszającą ponad 20 tys. etnicznych Litwinów.

Tak, jak wcześniej walczono z „germanizacją”, tak teraz walczy się z „lituanizacją” eksklawy. Co przejawia się w administracyjnych szykanach i utrudnieniach, jakie spotykają litewską mniejszość (Litwini stanowią czwartą pod względem liczebności grupę etniczną w obwodzie, po Rosjanach, Ukraińcach i Białorusinach). Litewskie pomniki są zaś celem wandali.

Ich bin ein Kaliningrader

Niemieckie Prusy Wschodnie podzielono na trzy części w 1945 roku. Część północna (Kraj Kłajpedzki) przypadła sowieckiej Litwie. Część południowa podporządkowanej Sowietom Polsce. Część środkowa z Królewcem Stalin postanowił bezpośrednio wcielić do Rosyjskiej Federacyjnej Socjalistycznej Republiki Sowieckiej. Ciekawostka: przez dwa miesiące 1946 roku ta eksklawa nosiła nazwę Obwód Königsberski.

Nazwę miasta i obwodu zmieniono na obowiązującą do dziś zaraz po śmierci Michaiła Kalinina. Zasiedlony „prizywami” obwód kaliningradzki stał się chyba najbardziej sowieckim regionem ZSRR, bo tworzonym od podstaw i bez silnych tożsamości narodowych. Ale już nawet w czasach sowieckich mieszkańcy obwodu postrzegali siebie jako kogoś odrębnego, a po upadku Związku Sowieckiego często identyfikowali się jako „nacja królewiecka”, a nie jako etniczni Rosjanie czy inna narodowość.

Zaraz po upadku ZSRR w telewizji i radiu można było posłuchać utworu zespołu rockowego X-Ray, zatytułowanego „Kienigsbierg”. Wtedy też rozpowszechniło się nazywanie Kaliningradu skrótem Kienig, trochę tak, jak na Petersburg mówią Piter.

Był nawet taki okres, gdy aktywne były środowiska nawołujące do stworzenia „czwartej republiki bałtyckiej” (obok Litwy, Łotwy i Estonii). Zwolennicy tej idei chcieli redukcji sił wojskowych w obwodzie i zacieśnienia współpracy z krajami sąsiednimi oraz w ramach struktur regionalnych nad Bałtykiem.

W 1993 roku pojawił się nawet pomysł zorganizowania referendum w sprawie podniesienia statusu obwodu do republiki – nadal w ramach Federacji, ale z dużo większymi prawami. Ruch Reformy Nowy Kurs chciał autonomii w ramach FR. Bałtycka Partia Republikańska chciała zaś suwerennej republiki jedynie luźno stowarzyszonej z Rosją.

Nie bez znaczenia był fakt, że niemal 100 proc. ówczesnych (pocz. lat 90. XX w.) mieszkańców obwodu tam właśnie się urodziło. Miejscowa populacja stała się homogeniczna, co wynikało z malejącego napływu mieszkańców innych części Rosji.

Większość mieszkańców deklaruje się w pierwszej kolejności jako „kaliningradczycy”, dopiero później „Rosjanie, obywatele Rosji”. Ale nawet ci, którzy na pierwszym miejscu stawiają „Rosjanie, obywatele Rosji”, przyznają się do odmienności od reszty Rosji. Odwołania do niemieckiej historii regionu stanowią istotny element tożsamości mieszkańców.

Stalinowi i jego następcom udało się niemal całkowicie zniszczyć dawny Królewiec, a mimo to przegrali bitwę o pamięć, bo potomkowie sprowadzanych w miejsce wymordowanych i wywiezionych Niemców Rosjan, Ukraińców i Białorusinów jako najważniejszy zabytek miasta wskazują protestancką katedrę z grobem Immanuela Kanta (1724–1804).

Zresztą Kant to jedyne dziedzictwo historyczne miasta, którego Moskwa nie zwalcza. Może dlatego, że ten niemiecki filozof złożył przysięgę cesarzowej Elżbiecie po tym, jak w 1758 r. wojska rosyjskie zajęły miasto (wojna siedmioletnia) i nie cofnął jej nawet po powrocie armii pruskiej, pozostając do końca życia formalnie poddanym… rosyjskim.

Moskiewski zamordyzm

Co ma wpływ na samoidentyfikację wielu mieszkańców obwodu? Nie tylko dystans do Rosji właściwej, ale też sąsiedztwo krajów należących do NATO i UE. Częste wizyty w Polsce i na Litwie, a także próby budowania więzi z Niemcami. Dlatego w ostatnich latach Moskwa ostro rozprawiła się z wszelkimi przejawami „separatyzmu”, a zwłaszcza z niepożądanymi wpływami niemieckimi. Przy czym nie brakowało w tym prowokacji FSB, czego najlepszym przykładem tzw. sprawa BARS - Bałtyckiej Awangardy Rosyjskiego Oporu, marginalnej organizacji określającej się jako „nacjonalistyczna” i „monarchistyczna”, ale opowiadającej się za wejściem Kaliningradu do UE i powrotem historycznej nazwy.

Nikt o nich nie słyszał – do czasu aresztowania kilku członków latem 2017 roku. Jeszcze niedawno władze skupiały się na walce z „tendencjami germanizacyjnymi”, teraz na celowniku znaleźli się Litwini. Ale tak naprawdę władza walczy z „separatyzmem” tylko dlatego, że jest to w eksklawie ważny element społeczeństwa obywatelskiego i konkurencyjna wizja rozwoju dla tej moskiewskiej, autorytarnej wizji. Bo za czasów Putina ostatecznie górę nad koncepcją lokalnych elit polityczno-biznesowych „bałtyckiego Hongkongu” wzięła koncepcja kremlowska „lotniskowca Kaliningrad”.

lena

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
onuco udająca człowieka
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

3 listopada, 17:49, do ruskiego kundla:

poujadałeś PiSosowiecki kundlu to wracaj na smycz i liż odbyt mieszkającemu na żoliborzu bekartowi po nkwdziście znanemu też jako czirliderka putina ! błeś zapalic czerwoną świeczkę na mogile swojego dziadka czerwonoarmisty czy wy sowieckie psy nie pamiętacie o swoich przodkach?

A jeszcze niedawna kacapy mówiliście, że Kaczyński to skrajny rusofob, który chce napaść na waszą matuszkę rassiję

G
Gość
3 listopada, 12:30, Jan Borowy:

Rosjanie w swej antypolskiej strategii i nieskończonych złośliwościach gotowi są oddać (za solidnym wynagrodzeniem) Obwód Kalingradzki Niemcom. Wówczas wróci sprawa eksterytorialnego korytarza - tam razem do Prus Wschodnich. Okaże się także, że przekop przez Mierzeję Wiślaną jest niepotrzebny. W obecnej sytuacji, kiedy cały Bałtyk należy do NATO utrzymywanie Floty Bałtyckiej przypomina istnienie bazy Guantanamo na Kubie. Relikt minionego świata - kosztowny, kłopotliwy i zbędny. Tylko - nie wiadomo, jak się wycofać.

Rusek prędzej będzie żywił się odchodami niż odda dobrowolnie choćby centymetr rosyjskich zdobyczy terytorialnych. Niemcy nigdy nie zrozumiecie kacapów.

d
do ruskiego kundla
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

poujadałeś PiSosowiecki kundlu to wracaj na smycz i liż odbyt mieszkającemu na żoliborzu bekartowi po nkwdziście znanemu też jako czirliderka putina ! błeś zapalic czerwoną świeczkę na mogile swojego dziadka czerwonoarmisty czy wy sowieckie psy nie pamiętacie o swoich przodkach?

Z
Zenon Kliszczak
wyzwolić Królewiec z pod sowieckiej okupacji! Natychmiast!
G
Gość
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

3 listopada, 10:36, ru_ra:

Zupełnie tak samo jak pani Basia K.-Sz. Nazywała Śtrażników Granicznych "mordercami " i "maszynami bez serca bez mózgu",dlatego że nie wpuszczali do Polski "ciapatych" imigrantów. A mnie ciekawi jak wygląda dzisiaj "serce i mózg" pani Basi i ilu uciekinierów z Ukrainy przyjęła pod swój dach?

3 listopada, 11:02, Gość:

Nie istotne czy nazwała lecz czy był ku temu powód. A powód był!!!!

3 listopada, 11:26, Gość:

jaki powód? wyjasnij? Polka nazywająca zołnierzy i straz graniczną mordercami, to szmata, pewnie wzorowała sie na Zydzie, co okradł ludzi Solidarności, a może ona tez z tej nacji. A ty pewnie ruski, a was tu pełno.

3 listopada, 11:34, Gość:

Rotenschanz vel Frasyniuk nienawidzi Polaków, podobnie jak ten mistrz aktorstwa Stur /pózniej dopisal sobie literke h/ to Żyd Josek Feingold, ta Szatan to też Zydowka mieszkajaca w Polsce, Tusk tez Zyd niemiecki i to oni pluja na Polaków a kacapowi ponize to sie podoba.

3 listopada, 12:19, Gość:

Kurde, ależ to trzeba być kompletnym zdradzającym Polskę g*wnem, żeby wpadać na pomysł, że przypisanie komuś żydowskiej narodowości to sposób na obrażenie kogoś i zasugerowanie jego przestępczych motywów. Wyp*erdalaj do siebie, kacapie, bo już o ciebie Szojgu pyta. Jak w ogóle taki wyp*erdek, jak ty dostał wizę?

ależ ty masz rozumek hahaha Jak mozna przypisywać Żydowi żydowską narodowość. Czy nazwanie Zyda Żydem jewst obrazą? Czy nazwanie Polaka Polakiem jest obrazą? Gdzie ty tu widzisz kacapa? Co tgy masz we łbie. Frasyniuk to Zyd, Stur To Żyd, Szatan to Żydówka i to m.in te osoby poniżały polski mundur, polskiich zołnierzy i straz graniczna idioto, wątpię czy ty to zroumiesz, widać, że z ciebie to wyjątkowy tępak

J
Jan Borowy
Rosjanie w swej antypolskiej strategii i nieskończonych złośliwościach gotowi są oddać (za solidnym wynagrodzeniem) Obwód Kalingradzki Niemcom. Wówczas wróci sprawa eksterytorialnego korytarza - tam razem do Prus Wschodnich. Okaże się także, że przekop przez Mierzeję Wiślaną jest niepotrzebny. W obecnej sytuacji, kiedy cały Bałtyk należy do NATO utrzymywanie Floty Bałtyckiej przypomina istnienie bazy Guantanamo na Kubie. Relikt minionego świata - kosztowny, kłopotliwy i zbędny. Tylko - nie wiadomo, jak się wycofać.
G
Gość
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

3 listopada, 10:36, ru_ra:

Zupełnie tak samo jak pani Basia K.-Sz. Nazywała Śtrażników Granicznych "mordercami " i "maszynami bez serca bez mózgu",dlatego że nie wpuszczali do Polski "ciapatych" imigrantów. A mnie ciekawi jak wygląda dzisiaj "serce i mózg" pani Basi i ilu uciekinierów z Ukrainy przyjęła pod swój dach?

3 listopada, 11:02, Gość:

Nie istotne czy nazwała lecz czy był ku temu powód. A powód był!!!!

3 listopada, 11:26, Gość:

jaki powód? wyjasnij? Polka nazywająca zołnierzy i straz graniczną mordercami, to szmata, pewnie wzorowała sie na Zydzie, co okradł ludzi Solidarności, a może ona tez z tej nacji. A ty pewnie ruski, a was tu pełno.

3 listopada, 11:34, Gość:

Rotenschanz vel Frasyniuk nienawidzi Polaków, podobnie jak ten mistrz aktorstwa Stur /pózniej dopisal sobie literke h/ to Żyd Josek Feingold, ta Szatan to też Zydowka mieszkajaca w Polsce, Tusk tez Zyd niemiecki i to oni pluja na Polaków a kacapowi ponize to sie podoba.

Kurde, ależ to trzeba być kompletnym zdradzającym Polskę g*wnem, żeby wpadać na pomysł, że przypisanie komuś żydowskiej narodowości to sposób na obrażenie kogoś i zasugerowanie jego przestępczych motywów. Wyp*erdalaj do siebie, kacapie, bo już o ciebie Szojgu pyta. Jak w ogóle taki wyp*erdek, jak ty dostał wizę?

G
Gość
Mieszkańcy Warmii i Mazur: ''' balismy sie stale, tu powinien powstać potęzny płot, mur, kacapom tu nikt nigdy nie zaufa, to sa mordercy. Tedy chcą wpychac na nasz teren nie tylko jakichs arabów ale tez swoich bandytów, mordercow'''
G
Gość
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

3 listopada, 10:36, ru_ra:

Zupełnie tak samo jak pani Basia K.-Sz. Nazywała Śtrażników Granicznych "mordercami " i "maszynami bez serca bez mózgu",dlatego że nie wpuszczali do Polski "ciapatych" imigrantów. A mnie ciekawi jak wygląda dzisiaj "serce i mózg" pani Basi i ilu uciekinierów z Ukrainy przyjęła pod swój dach?

3 listopada, 11:02, Gość:

Nie istotne czy nazwała lecz czy był ku temu powód. A powód był!!!!

3 listopada, 11:26, Gość:

jaki powód? wyjasnij? Polka nazywająca zołnierzy i straz graniczną mordercami, to szmata, pewnie wzorowała sie na Zydzie, co okradł ludzi Solidarności, a może ona tez z tej nacji. A ty pewnie ruski, a was tu pełno.

Rotenschanz vel Frasyniuk nienawidzi Polaków, podobnie jak ten mistrz aktorstwa Stur /pózniej dopisal sobie literke h/ to Żyd Josek Feingold, ta Szatan to też Zydowka mieszkajaca w Polsce, Tusk tez Zyd niemiecki i to oni pluja na Polaków a kacapowi ponize to sie podoba.

G
Gość
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

3 listopada, 11:00, Gość:

Tak , Tusk jest polskim patriotą w przeciwieństwie do ciebie paciorkowcu. Ten człowiek osiągnął wielki osobisty sukces i dał Polsce i Polakom powód do dumy. Dla ciebie to trudne tematy więc skoncentruj się na redagowaniu mowy dla Bąkiewicza.

Jeśli chodzi o płoty to w Polce powinny się one bardzo źle kojarzyć, ale ty potomku szmalcowników masz z pewnością inny stosunek do handlu prze kraty....

3 listopada, 11:29, Gość:

Tusk dał powód dla ciebie do dumy? tego jeszcze nie słyszałem.|Płotami zagradzał sie Szczynukowicz - Komorowski, ale to tobie czubie pasowało.

Tusk oddaje hołdy ruskich i niemcom, a ty 11:000 uwazasz go za polskiego patriotę? hahahaha.

G
Gość
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

3 listopada, 11:00, Gość:

Tak , Tusk jest polskim patriotą w przeciwieństwie do ciebie paciorkowcu. Ten człowiek osiągnął wielki osobisty sukces i dał Polsce i Polakom powód do dumy. Dla ciebie to trudne tematy więc skoncentruj się na redagowaniu mowy dla Bąkiewicza.

Jeśli chodzi o płoty to w Polce powinny się one bardzo źle kojarzyć, ale ty potomku szmalcowników masz z pewnością inny stosunek do handlu prze kraty....

Tusk dał powód dla ciebie do dumy? tego jeszcze nie słyszałem.|Płotami zagradzał sie Szczynukowicz - Komorowski, ale to tobie czubie pasowało.

G
Gość
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

3 listopada, 10:36, ru_ra:

Zupełnie tak samo jak pani Basia K.-Sz. Nazywała Śtrażników Granicznych "mordercami " i "maszynami bez serca bez mózgu",dlatego że nie wpuszczali do Polski "ciapatych" imigrantów. A mnie ciekawi jak wygląda dzisiaj "serce i mózg" pani Basi i ilu uciekinierów z Ukrainy przyjęła pod swój dach?

3 listopada, 11:02, Gość:

Nie istotne czy nazwała lecz czy był ku temu powód. A powód był!!!!

jaki powód? wyjasnij? Polka nazywająca zołnierzy i straz graniczną mordercami, to szmata, pewnie wzorowała sie na Zydzie, co okradł ludzi Solidarności, a może ona tez z tej nacji. A ty pewnie ruski, a was tu pełno.

G
Gość
Polska powinna odkupić Królewiec od ruskich.
r
ru_ra
3 listopada, 10:12, Gość:

Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?

Zupełnie tak samo jak pani Basia K.-Sz. Nazywała Śtrażników Granicznych "mordercami " i "maszynami bez serca bez mózgu",dlatego że nie wpuszczali do Polski "ciapatych" imigrantów. A mnie ciekawi jak wygląda dzisiaj "serce i mózg" pani Basi i ilu uciekinierów z Ukrainy przyjęła pod swój dach?

G
Gość
Polski patriota Tusk '''stawianie płotu na granicy wschodniej Polski to najgorsze łajdactwo'''... Tak samo uwaza kaleka złosliwa Ochojska, Kierwiński itd. propagandziści Rosji i Bialorusi. Dostaja za to dużą kasę?
Wróć na i.pl Portal i.pl