Jak słuchaliśmy i korzystaliśmy z muzyki w 2022 roku? Czy radio odchodzi do lamusa?

Maciej Jasiński
Maciej Jasiński
W tym roku słuchaliśmy więcej muzyki niż kiedykolwiek
W tym roku słuchaliśmy więcej muzyki niż kiedykolwiek Fot. Jonas Mohamadi
Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI) opublikowała raport „Engaging with Music 2022”. Prezentuje w nim główne trendy związane z tym, w jaki sposób odbiorcy na całym świecie korzystają z muzyki. Raport został przygotowany w oparciu o wyniki badania, w którym wzięło udział ponad 44 000 osób z 22 krajów, w tym także na rynku polskim.

Muzyka cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i pełni ważną rolę w wielu dziedzinach naszego życia. Tak w Polsce, jak i na całym świecie, słuchamy coraz więcej muzyki i coraz chętniej sięgamy po nowoczesne kanały dystrybucji, takie jak np. streaming. Jednocześnie radio pozostaje jedną z popularniejszych form kontaktu z muzyką.

Wielbiciele muzyki słuchają jej więcej niż kiedykolwiek w historii. Obecnie to 20 godzin i 6 minut tygodniowo. W 2021 roku było to 18 godzin i 15 minut. Oznacza to, że - porównując rok do roku - w ciągu tygodnia nasza playlista wzbogaciła się o około 30 piosenek.

Jak słuchaliśmy i korzystaliśmy z muzyki w 2022 roku? Czy radio odchodzi do lamusa?
Infografika: zpav.pl

Najczęściej słuchamy muzyki poprzez wideo

Nigdy wcześniej nie mieliśmy do dyspozycji tak wielu sposobów korzystania z muzyki — ponad trzy czwarte respondentów korzysta z muzyki w wielu formatach. Badanie pokazuje, że odbiorcy odwołują się do globalnie średnio ponad sześciu, a w Polsce ponad siedmiu form korzystania z muzyki. Są to m.in.

  • Streaming wideo: 89% Polska, 82% globalnie
  • Streaming audio: 61% Polska, 74% globalnie
  • Naziemne radio: 81% Polska, 71% globalnie
  • Krótkie wideo: 57% Polska, 68% globalnie
  • Media społecznościowe: 55% Polska, 48% globalnie
  • I wiele innych

- Tegoroczny raport pokazuje, jak dynamicznie zmienia się sposób odbioru muzyki przez słuchaczy. Zauważyć można również ogromną pracę wytwórni i artystów nad wykorzystaniem nowych technologii, by dotrzeć do swoich fanów - komentuje Frances Moore, dyrektor IFPI.

Inne, ważne punky raportu

Muzyka pozostaje głównym powodem, dla którego włączamy radio – radio cieszy się niesłabnącą popularnością, a 70% respondentów w Polsce i 73% globalnie twierdzi, że słucha radia głównie dla muzyki.

Nieautoryzowany dostęp do nielicencjonowanej muzyki nadal stanowi zagrożenie dla muzycznych ekosystemów – prawie jeden na trzech respondentów na świecie (30%) i 38% badanych w Polsce deklaruje korzystanie z nieautoryzowanych lub nielicencjonowanych metod słuchania lub pobierania muzyki.

Słuchamy różnorodnych gatunków muzycznych – oprócz popularnych gatunków, takich jak hip-hop, rock i pop, respondenci (przynajmniej jeden) wskazali ponad 500 innych gatunków, takich jak np. sertanejo, samba, disco-polo i dangdut. To pokazuje jak bogata mieszanka lokalnej i globalnej muzyki dostępna jest dla odbiorców na całym świecie.

od 16 lat

mm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl