Plakaty to efekt konkursu „Jedz ostrożnie!” Galerii Plakatu AMS. Uczestnicy mieli zaprojektować plakat na temat zdrowego odżywiania i jego społecznego znaczenia. Dlaczego?
Na stronie wart.us.edu.pl organizatorzy konkursu tłumaczą to tak:
– Otyłość to nie tylko kwestia estetyczna, źródło kompleksów i niepowodzeń w relacjach społecznych, ale również poważne problemy zdrowotne – mówi Grażyna Gołębiowska, dyrektor marketingu AMS.
Dodaje, że chodziło o dobre, mocne prace, które uświadomią nam wartość zdrowego odżywiania, a być może także zainspirują do rewolucyjnej zmiany naszych kulinarnych przyzwyczajeń.
Zwyciężył Michał Łącki, autor nieco diabolicznego w tonacji plakatu, przedstawiającego nabity na widelec serdelek, który za moment eksploduje jak bomba. Oprócz nagrody głównej jury przyznało w tym roku aż sześć wyróżnień, które otrzymali: Anna Gawron i Dariusz Ogrodowczyk (za wspólny projekt), Jan Libera, Karolina Lubaszko, Natalia Łukianiuk, Wojciech Osuchowski oraz Magdalena Wosik.
Kilku autorów wyróżnionych projektów bije na alarm: Wojciech Osuchowski przywołuje znaną z polskich dróg ostrzegawczą planszę „Czarny punkt”, na której liczbę rannych i zabitych w wypadkach drogowych zastępuje procentem osób z nadwagą i otyłych, a Anna Gawron i Dariusz Ogrodowczyk w radykalnie prostej, literniczej pracy wołają: „Żyj”, a nie „żryj”. Jury spodobały się także dwa projekty, które wyróżniał lekko żartobliwy ton i elegancka forma graficzna: portret monstrualnego grubasa niemieszczącego się na mikroskopijnym krzesełku autorstwa Karoliny Lubaszko i szczerząca zęby (pomysłowo zrobione z widelca) trupia czaszka. Ten ostatni plakat, zaprojektowany przez Magdalenę Wosik, projektantka opatrzyła dwuznacznym hasłem: „Czy wiesz, co masz na widelcu” - czytamy na stronie ams.com.pl.
CZYTAJCIE TEŻ:
Epidemia otyłości. Większość Polaków ma nadwagę
Rocznie z powodu chorób związanych z nadwagą umiera ponad 2,5 mln osób
Nadwaga po świętach? Jak zrzucić zbędne kilogramy? ZDJĘCIA + WIDEO
– Jeśli myślimy, że otyli ludzie mieszkają gdzieś daleko w Ameryce to jesteśmy, jak mawiał klasyk, w mylnym błędzie – mówi na stronie ams.com.pl Katarzyna Bosacka, dziennikarka, autorka programu „Wiem, co jem”. – Już 49 proc. kobiet, 64 proc. mężczyzn i 25 proc. dzieci ma nadwagę lub otyłość. Wszelkie działania uświadamiające istotę zagrożenia są niezwykle cenne społecznie. Od lat staram się edukować widzów i czytelników w zakresie zdrowego żywienia. Dziękuję AMS-owi za tę akcję – dodaje.
Teraz plakaty pojawiają się w strefie publicznej. Na ulicach, głównie na przystankach autobusowych i tramwajowych, czyli tam, gdzie się przemieszczamy, czekamy na transport i... jemy. Sięgamy po żywność w pośpiechu, dostępną na ulicy właśnie, czyli głównie tzw. jedzenie śmieciowe.
Z plakatów możemy się np. dowiedzieć, że aż 36,6 proc. Polaków ma nadwagę, a 16,7 proc. cierpi na otyłość.
Zobacz plakaty kampanii społecznej „Jedz ostrożnie". Naprawdę świetne:
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Dlaczego miasta zabraniają pokazów fajerwerków w Sylwestra?
Sylwester: noc zabawy i tragedii