Kim jesteś, kibicu Betardu Sparty? [I CZ. RAPORTU]

Dawid Foltyniewicz
Największą sympatią wśród kibiców Sparty cieszy się Tai Woffinden (z pucharem) - 43,3 proc. głosów.
Największą sympatią wśród kibiców Sparty cieszy się Tai Woffinden (z pucharem) - 43,3 proc. głosów. Paweł Relikowski
W ubiegłym tygodniu za pośrednictwem naszego fanpage’a „Gazeta Wrocławska SPORT” udostępniliśmy ankietę skierowaną do kibiców Betardu Sparty Wrocław, którzy w 2017 roku przynajmniej raz pojawili się na zmodernizowanym Stadionie Olimpijskim w ramach meczu PGE Ekstraligi.

Głównym problemem badawczym była odpowiedź na pytanie o percepcję Stadionu Olimpijskiego po remoncie (pod kątem infrastruktury oraz widowiskowości odbywających się na nim spotkań) i klubu wśród kibiców „Spartan”. W pierwszej części przygotowanego przez nas raportu postanowiliśmy jednak skupić się na kwestiach demograficznych. Uzyskane informacje mogą posłużyć do stworzenie typologii socjologicznej fanów, a także jako wskazówki dla polityki marketingowej klubu w najbliższym sezonie.

Zdecydowaliśmy się na badanie ilościowe metodą ankiety internetowej - ze względu na łatwość jej realizacji czy dostęp do kibiców - zważając na fakt, że obecnie jesteśmy w trakcie tzw. off-season. O opinię pytaliśmy jedynie kibiców oglądających zawody żużlowe na domowym obiekcie WTS-u, dlatego chcemy zaznaczyć, że nie uzyskaliśmy odpowiedzi osób interesujących się żużlem, które - z różnych przyczyn - śledzą tę dyscyplinę wyłącznie za pośrednictwem mediów. Badanie nie ma charakteru wyczerpującego, jednakże w raporcie będziemy posługiwać się pewnymi danymi liczbowymi, z zastrzeżeniem co do możliwości ich uogólnienia na całą populację kibiców Betardu Sparty. Chcemy zasygnalizować pewne tendencje i potraktować badanie jako eksploracyjne do dalszej analizy.

W ciągu dwóch dni od udostępnienia ankiety w badaniu udział wzięło 120 osób, w tym 70 proc. mężczyzn i 30 proc. kobiet. Najliczniejszą grupę (52,8 proc.) stanowiły osoby w wieku 26-40 lat, następnie kibice do 25. roku życia (32,7 proc.), 14,5 proc. to respondenci powyżej 40 lat. Zdecydowana większość badanych jest aktywna zawodowo (69, 1 proc., w tym 13,3 proc. prowadząca własny biznes), co czwarty badany studiuje. Dominuje wykształcenie średnie (47,5 proc.) i wyższe (33,3 proc.). Blisko 56 proc. respondentów pochodzi z dużego miasta - można domyślać się, że z Wrocławia. Na uwagę zasługuje fakt, iż ponad ¼ badanych wywodzi się ze wsi lub małego miasta, do 50 tys. mieszkańców.

W rodzinie tkwi siła
Tylko co dziesiąty ankietowany po raz pierwszy poszedł na mecz ulubionej drużyny żużlowej po ukończeniu 25. roku życia. Najwięcej osób (36,7 proc.) takie doświadczenie miało w wieku szkolnym (7-15 lat). 30,8 proc. kibiców pierwszy kontakt z żużlem na żywo miało już jako dziecko (poniżej 7 lat). Z jednej strony powyższe wyniki pokazują, że rodzice od pokoleń chętnie zabierają swoje pociechy na spotkania bez obawy o ich bezpieczeństwo czy komfort. Chcą oni od najmłodszych lat zaszczepić w potomkach sympatię do czarnego sportu. Z drugiej natomiast strony odpowiedzi wskazują na duży potencjał marketingowy tej grupy wiekowej. Klub może prowadzić skuteczne akcje promocyjne w szkołach i przedszkolach, mające na celu zachęcenie niezainteresowanych wcześniej żużlem dzieci do zaangażowania w speedway swoich rodziców.

W sezonie 2017 klub wyszedł z inicjatywą pakietu rodzinnego. Obowiązywał on, gdy rodzice zakupili wejściówkę dla siebie i swoich pociech (od jednej do czterech). Wówczas cena takiego biletu wynosiła 60 zł + 1 zł za każde dziecko.

O rodzinnym potencjale przekazu żużlowej tradycji kibicowania świadczą odpowiedzi na pytanie, kto zainteresował cię Spartą Wrocław. 68,3 proc. respondentów wskazało członka rodziny jako pierwsze źródło informacji o czarnym sporcie.

Dokładnie połowa ankietowanych zadeklarowała, że w ubiegłym roku oglądała mecz wrocławskiej drużyny z trybun Stadionu Olimpijskiego od 7 do 9 razy. Tę kategorię można uznać za najbardziej lojalnych fanów. Biorąc pod uwagę, że na obiekcie rozegrano 9 spotkań, a na ostatnie z nich - finał z Fogo Unią Leszno - 10 tys. biletów sprzedano w ciągu godziny, wiele osób, pomimo chęci, nie było w stanie zakupić wejściówki.

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na wysokość frekwencji był zmodernizowany obiekt. Co trzeci respondent wskazał to za jeden z powodów wizyty na stadionie (pytanie wielokrotnego wyboru). Niemniej dla większości badanych najważniejsza była atmosfera na trybunach (61,9 proc.) oraz chęć włączenia się do aktywnego dopingu (44,9 proc.). Walka na torze, atrakcyjni rywale czy ceny biletów miały mniejsze znaczenie. W odpowiedzi na bezpośrednio zadane pytanie o ocenę wyremontowanego obiektu aż 95 proc. udzieliło odpowiedzi pozytywnej, a tylko sześciu osobom Stadion Olimpijski po modernizacji nie podoba się.

Druga część raportu (poświęcona percepcji Stadionu Olimpijskiego) pojawi się na naszych łamach w przyszłym tygodniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kim jesteś, kibicu Betardu Sparty? [I CZ. RAPORTU] - Gazeta Wrocławska

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek
Jestem z Legnicy , jak tak dalej pójdzie to będę kibicował tylko Bykom z Leszna
G
Gość
W pełni się z panią zgadzam. Jest jeden system dystrybucji biletów (czy e bilet czy w wts) a klub upiera się by bilety rodzinne były tylko na trybuny pod wieżą - odpowiedni nasłonecznione w lecie, gdzie nie można wytrzymać bo słońce tak mocno grzeje... Czy to jest polityka rodzinna klubu?
Dlaczego bilety rodzinne dostępne są TYLKO na e-bilet - gdzie trzeba kupić bilety za dodatkową dopłatą? Płacąc nawet za samodzielne wydrukowanie na własnej drukarce biletu??? Czy to jest polityka rodzinna klubu???
Kolejna sprawa toalety - jak sie sprzedaje bilety rodzinne - to wiadomo są małe dzieci - a t e muszą zrobić siku! Dlaczego jest tam tylko jedno miejsce na toalety męskie i jedno na toalety dla kobiet??
Trzeba biegać przez prawie cały stadion by dziecko zrobiło siku! A często mówi o tym w ostatniej chwili. Jeszcze do tego dochodzą niekompetentni stewardzi, którzy nie potrafi prawidłowo pokierować do toalety! Piktogramy są - ale podczas meczu są pozasłaniane prze kibiców przyklejonych do siatki na których te piktogramy są powieszone... oż. A toalety są na sektorze stojącym - z zasady (oprócz finałów) nieczynnym dla kibiców. Ale osoby urzędowe (lekarze, fotopstryki, stewardzi) sami chodzą tam właśnie załatwiać swoje potrzeby. To jest polityka prorodzinna klubu???
Pisałem o tym na fanpageu wts - i za krytykę zostałem zbanowany... Konstruktywna krytyka do nich nie dociera...
Bo teraz o wts i nowym olimpijskim mozna mówić tylko dobrze...
Cóż słuszną linię ma nasza władza!
Czuję , że skokńczy się jak z kopaczami
m
m,ż,k :)
ukłonem w stronę rodzin, to bym się kłóciła, oczywiście bilet rodzinny był... ale na betonową "patelnię" gdzie nie można było wytrzymać przy bezchmurnym niebie, i wiele rodzin przeniosło się na część "krytą" - a tu bilety zdecydowanie droższe ;) - nie mam pretensji, że droższe... ale opcja biletu rodzinnego też powinna być dostępna
i odwieczne pytanie KIEDY BĘDĄ DOSTĘPNE KARNETY W SPRZEDAŻY????
bo znowu będzie płacz, że system padaczkę zaliczy , bo wszyscy się rzucą w jednej godzinie do kupowania ;)
i
icb
Efekt nowości minie i zostanie walka na torze.
s
speedway
Efekt nowości przeminie i co zostanie? Walka na torze... zawsze tak było.
m
marek
co Sparta zrobila od roku dla niepelnosprawnych,tylko myslą o sobie.
Wróć na i.pl Portal i.pl