Kraków. Rozstrzygnięto przetarg na budowę kolejnego odcinka trasy S7 w kierunku Warszawy. Powstanie za prawie 753 mln zł

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnął przetarg na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów (z węzłem). Drogę na tej części wybuduje firma Intercor za prawie 753 mln zł. Zlecenie zamówienia będzie możliwe dzięki dodatkowym ok. 68 mln zł, jakie na inwestycję przeznaczyło ministerstwo infrastruktury.

WIDEO: Trzy Szybkie

- 16 marca minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zwiększył środki na inwestycję o 68 mln zł. Spośród ofert, które wpłynęły wybrano złożoną przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z zaproponowaną ceną 752 929 281,15 zł i terminem realizacji 31 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostałe firmy biorące udział w przetargu mogą się jeszcze odwołać od dokonanego wyboru - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Przypomnijmy, że przetarg na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów (z węzłem) został ogłoszony na początku września ubiegłego roku. Zainteresowanych budową kolejnego odcinka trasy S7 z Krakowa w kierunku Warszawy było osiem firm. Oferty otwarto 18 lutego. Najtańsza z nich, złożona właśnie przez PUT Intercor, opiewała na prawie 753 mln zł. Problem był w tym, że kosztorys GDDKiA był o 52 mln zł tańszy. To jednak nie przekreślało szans na rozstrzygnięcie zamówienia. Najpierw oferty zostały sprawdzone, czy spełniają wszystkie warunki. Później wybór jednej z nich był uzależniony od tego, czy rząd znajdzie dodatkowe pieniądze na przedsięwzięcie. Okazało się, że tak się stało i będzie można budować.

W przetargu pozostałe oferty wpłynęły od firm: China State Construction Engineering Corporation Limited z Chin - 779 696 442 zł; konsorcjum SP Sine Midas Stroy oddział w Polsce z Warszawy (lider), Todini Central Asia L.L.P. (partner) z Kazachstanu, Fabe Polska (partner) - 819 989 824 zł; Mostostal Warszawa - 867 955 402 zł; konsorcjum: Metrostav Polska (lider) z Bielska-Białej oraz Metrostav z Czech - 905 651 512 zł; Mota-Engil Central Europe (Kraków) - 1 017 666 207 zł; Strabag (Pruszków) - 1 027 828 665 zł; Budimex Warszawa - 1 055 989 152 zł.

Zgodnie z wymaganiami przetargowymi prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nowej drogi miały zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 34 miesiące od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Minimalny termin realizacji wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Wszystkie osiem firm, które zgłosiło się do przetargu zadeklarowało skrócenie prac o trzy miesiące.

Zwycięzca przetargu ma dokończyć projekt dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 18,7 km na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) - węzeł Miechów (z węzłem) wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Wojewoda małopolski wydał już decyzję zezwalającą na budowę tej drogi ekspresowej z klauzulą natychmiastowej wykonalności.

Trasa S7 na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe, 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcje przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki. Powstaną też dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów – kierunek na Kielce (kat. II) oraz MOP Małoszów – kierunek na Kraków (kat. II).

W ramach inwestycji powstaną też ekrany akustyczne (o łącznej długości ok. 660 m), przejścia dla zwierząt dużych, średnich i małych. Przewidziano również nasadzenia drzew i krzewów. Ekrany akustyczne zostaną ustawione wszędzie tam, gdzie tereny istniejącej zabudowy mieszkaniowej znajdować się będą w strefie oddziaływania ponadnormatywnego hałasu komunikacyjnego. Dla zwierząt zostaną wykonane: 2 przejścia górne (dla dużych zwierząt) i 5 dolnych (dla małych 2, średnich 2 i dużych 1) oraz przejście dolne dla płazów. Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach, na obszarach szczególnie wrażliwych oraz w separatorach. Nadmiar wód gromadzony będzie w zbiornikach retencyjnych. Cała droga zostanie ogrodzona siatką ze zmienną wielkością oczek.

Droga ekspresowa S7 z Krakowa do Warszawy, o długości ok. 290 km, jest w większości gotowa. Brakuje jeszcze dwóch połączeń - z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego (55,6 km) oraz z Grójca do stolicy (29,3 km). Przypomnijmy, że fragment trasy dotyczący wjazdu i wyjazdu z Krakowa został podzielono na trzy odcinki: Kraków - węzeł Widoma, węzeł Widoma - węzeł Szczepanowice, Szczepanowice - Miechów.

Odcinek wyznaczono od węzła „Szczepanowice” do granicy województwa świętokrzyskiego (ok. 24 km) podzielono na dwa etapy. Obecnie rozstrzygnięto przetarg na pierwszy z nich, czyli nową drogę z Miechowa do granicy województwa świętokrzyskiego. Drugi etap obejmuje odcinek o długości 5 km: węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). Decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla tego odcinka uzyskano w październiku 2019 r. i zostały złożone odwołania od niej. W tym przypadku występują trudności z wyborem wariantu z uwagi na protesty mieszkańców.

Dla odcinka S7 Kraków - Widoma trwa oczekiwanie na uzyskiwanie decyzji ZRID (zgody na realizacje inwestycji) w Urzędzie Wojewódzkim. Na ponad 13-sto kilometrowym odcinku S7 Szczepanowice – Widoma prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. i trwały także bez większych przerw w okresie zimowym. Aktualnie wykonywane są wykopy, nasypy i prace przy wznoszeniu podpór obiektów mostowych. Zaawansowanie prac przy obiektach inżynierskich wynosi 19 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam Andrzejczyk
18 marca, 09:57, Gość:

Mieszkańcy Bukowskiej Woli w niedługiej przyszłości rozjechanej przez cały ruch z S7 pozdrawiają mieszkańców Poradowa.

18 marca, 10:57, Mieszkańcy Poradowa:

Dziękujemy za pozdrowienia. Niech was tiry rozjada. My nigdy nie zgodzimy się na budowe przez Poradow

Nie będziecie mieli wyjścia. Jeden koniec S7 w Wielkim Dole już powstaje, drugi może już w tym roku powstanie w Bukowskiej Woli. Nie ma technicznej możliwości by te dwa końce spiąć nie przechodząc przez Poradów. Kiedyś w końcu nie będziecie mieli wyjscia, żeby odpuścić. A Bukowskiej Woli i samego Miechowa mi szkoda, bo już widzę te korki stworzone przez wąskie gardło, które powstanie przez kilku pieniaczy

M
Mieszkańcy Poradowa
18 marca, 09:57, Gość:

Mieszkańcy Bukowskiej Woli w niedługiej przyszłości rozjechanej przez cały ruch z S7 pozdrawiają mieszkańców Poradowa.

Dziękujemy za pozdrowienia. Niech was tiry rozjada. My nigdy nie zgodzimy się na budowe przez Poradow

G
Gość

Mieszkańcy Bukowskiej Woli w niedługiej przyszłości rozjechanej przez cały ruch z S7 pozdrawiają mieszkańców Poradowa.

G
Gość
17 marca, 17:55, Gość:

Już trzeci miesiąc dla odcinka S7 Kraków - Widoma trwa oczekiwanie na uzyskiwanie decyzji ZRID (zgody na realizacje inwestycji) w Urzędzie Wojewódzkim

17 marca, 21:53, Gość:

Wydanie decyzji ZRID trwa zwykle około pół roku. Na ten odcinek spodziewane jest w czerwcu.

17 marca, 22:46, Gość:

Zwykle trwa 3 miesiące. Decyzja ZRID ma być wydawana tak długo jak projektowanie?

Nie masz racji nie pisz głupot skoro nie znasz sprawy. Na decyzję czeka się około pół roku jeśli to do ciebie nie dociera to już twój problem. Różni są ludzie jeden bystry drugi tępy ty niestety należysz do tych drugich.

G
Gość
18 marca, 6:28, Gość:

A kiedy odcinek Kraków - Myślenice?

Trzeba uderzać do Min. Adamczyka o studium korytarzowe dla DK7 Kraków-Myslenice. Koszt znikomy, a otwiera nam perspektywy, co dalej z tą drogą. Przygotowywane inwestycje punktowe nie rozwiązą problemu. Media, do dzieła!

G
Gość

Koronawirus zawiesi wszelkie inwestycje na conajmniej kilka lat.

Niestety szykuje się poważny kłopot z finansowaniem.

G
Gość

A kiedy odcinek Kraków - Myślenice?

G
Gość
17 marca, 17:55, Gość:

Już trzeci miesiąc dla odcinka S7 Kraków - Widoma trwa oczekiwanie na uzyskiwanie decyzji ZRID (zgody na realizacje inwestycji) w Urzędzie Wojewódzkim

17 marca, 21:53, Gość:

Wydanie decyzji ZRID trwa zwykle około pół roku. Na ten odcinek spodziewane jest w czerwcu.

Zwykle trwa 3 miesiące. Decyzja ZRID ma być wydawana tak długo jak projektowanie?

G
Gość
17 marca, 17:55, Gość:

Już trzeci miesiąc dla odcinka S7 Kraków - Widoma trwa oczekiwanie na uzyskiwanie decyzji ZRID (zgody na realizacje inwestycji) w Urzędzie Wojewódzkim

Wydanie decyzji ZRID trwa zwykle około pół roku. Na ten odcinek spodziewane jest w czerwcu.

G
Gość

Już trzeci miesiąc dla odcinka S7 Kraków - Widoma trwa oczekiwanie na uzyskiwanie decyzji ZRID (zgody na realizacje inwestycji) w Urzędzie Wojewódzkim

G
Gość

Na pewno Włosi zbudują, 1000 procent, i to jeszcze przed terminem.

a
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

brawo a Poradów zaorać i dalej wysiedlić ich

Wróć na i.pl Portal i.pl