W dniach 5-8 września na drogach Małopolski odbywały się dwa spektakularne wydarzenia motoryzacyjne: 8. Rajd Polski Historyczny i 2. Rajd Polski Nowych Energii.
Zawody rozpoczęły się w czwartek wieczorem na Rynku Głównym, a na metę u stóp Wawelu na placu Wielkiej Armii Napoleona kierowcy wjeżdżali w sobotnie popołudnie. W niedzielę natomiast oficjalnie zakończono imprezę.
Ostatecznie w 8. RPH całe podium obsadziły polskie załogi. Triumfowali Stanisław i Anna Postawkowie w Zastavie 101 Special z 1979 r. Kolejne miejsca zajęli zeszłoroczni zwycięzcy Marcin i Mateusz Stryczakowie (Porsche 911, 1974) oraz Piotr i Natalia Cisowscy (Polski Fiat 125p, 1976).
Z kolei w 2. RPNE zwyciężyła polsko-francuska załoga Artur Prusak/Thierri Benchetrit w Volkswagenie e-Golf. Podium uzupełniły załogi włoskie w samochodach Audi e-tron: Guido Guerrini/Emanuele Calchetti oraz Walter Fuzzy Kofler/Franco Gaioni.
W 8. RPH startowały załogi z Austrii, Danii, Francji, Luksemburga, Łotwy, Niemiec, Polski, Rumunii, Węgier i Włoch, rywalizujące w klasycznych samochodach, wyprodukowanych przed końcem roku 1990. Rajd Polski Nowych Energii zgromadził załogi z Francji, Włoch i Polski w autach elektrycznych.
Licząca 900 km trasa (dla pojazdów elektrycznych skrócona o jedną trzecią) w znacznej mierze prowadziła przez okolice, w których były rozgrywane dawne Rajdy Polski, wliczane do Mistrzostw Europy (a w 1973 do Mistrzostw Świata). Prowadziła przez Jurę Krakowską (etap nocny), Pogórze Wielickie, Beskid Wyspowy i Beskid Niski, a na ostatnim etapie przez Beskid Makowski. Ponad połowę dystansu stanowiły próby regularności jazdy, wytyczone na odcinkach szczególnie trudnych – wąskich, krętych, skomplikowanych nawigacyjnie.
Podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest w takich imprezach perfekcyjna zgodność realnego czasu przejazdu z wyznaczonym czasem idealnym. Prędkość jazdy jest sprawdzana w tajnych punktach kontrolnych. Dodatkowym kryterium dla samochodów elektrycznych jest wielkość zużycia energii.
W 8. RPH mogły uczestniczyć samochody wyprodukowane nie później, niż przed końcem 1990 r. (najstarszym autem był Ford (rocznik 1960). W 2. RPNE mogły startować wyłącznie auta elektryczne.
- Zdjęcia Krakowa przed II wojną światową. Tak wyglądało życie codzienne mieszkańców
- Ohydztwa, które kazali nam jeść w dzieciństwie. Pamiętacie?
- Szkieletor zmieni się nie do poznania [ZDJĘCIA]
- Imponująca budowa zakopianki, wkrótce nią pojedziemy!
- W te miejsca polecisz z Krakowa za mniej niż 100 zł
- Kolejki do lekarzy. Tyle poczekasz na wizytę, badanie i operacje w Małopolsce
