Krakowski sąd stanął po stronie pasażerki autobusu. Kobieta nie musiała mieć biletu, skoro biletomat miał awarię

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Biletomaty w MPK to od lat duże ułatwienie. Co jednak, gdy nie działają?
Biletomaty w MPK to od lat duże ułatwienie. Co jednak, gdy nie działają? Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Sąd wydał precedensowy wyrok w sprawie kobiety, która jechała autobusem bez biletu. Pasażerka chciała zapłacić za przejazd, ale okazało się, że biletomat był nieczynny. Chwilę później do autobusu weszli kontrolerzy. Sąd uznał, że brak biletu spowodowany awarią biletomatu, nie może obciążać pasażera. Co więcej, kobieta nie musiała zwracać miastu nawet kwoty za bilet, ponieważ kontrolerzy nakazali jej wysiąść na innym przystanku niż planowała.

Biletomat nie działa

Do zdarzenia doszło jakiś czas temu w pojeździe komunikacji miejskiej w Warszawie ok. godz. 23. Pasażerka chciała kupić bilet w biletomacie, ale ten miał awarię. Na jednym z kolejnych przystanków wsiedli kontrolerzy biletów. Pasażerka sama zgłosiła, że nie ma biletu z powodu nieczynnego automatu.

Problemem okazała się również bariera językowa, ponieważ pasażerka był cudzoziemką i niezbyt dobrze zna język polski.

- Nasza klientka wyszła z autobusu z kontrolerami, którzy zażądali uiszczenia opłaty za bilet i opłaty dodatkowej, ale chcieli, by kobieta zapłaciła gotówką. Pasażerka nie miała pieniędzy, więc zaproponowali, że podwiozą ją do bankomatu. Była późna pora, więc nasza klientka bała się jechać z dwoma obcymi mężczyznami. Kobieta wiedziała, że kontrolerzy powinni wezwać policję. Ci policji jednak tego nie zrobili. Nie wręczyli jej także wezwania do zapłaty. Kobieta wróciła do domu. Jakiś czas później listownie otrzymała sądowy nakaz zapłaty ok. 270 zł - mówi adwokat Joanna Składowska z Kancelarii Bielański, Składkowska Adwokaci, Radcowie Prawni, która reprezentowała pasażerkę w sądzie.

Awaria biletomatu nie może obciążać pasażera

Sąd Rejonowy dla Krakowa – Krowodrzy w Krakowie uznał, że brak biletu spowodowany awarią biletomatu, nie może obciążać pasażera. Tym samym oddalił powództwo Miasta Stołecznego Warszawy o zapłatę kwoty za bilet oraz opłatę dodatkową.

Mec. Joanna Składowska zauważa, że wyrok ten da osobom, które znajdą się w podobnej sytuacji poważne narzędzie, na które będą mogli się powołać w sądzie.

- Inny sąd może się zainspirować tym wyrokiem, a to oznacza, że decyzja czy stanąć po stronie pasażera czy po stronie miasta nie będzie dla wymiaru sprawiedliwości już taka trudna. W naszej sprawie sąd uznał, że awaria biletomatu obciąża miasto, a nie pasażera. To, że biletomat nie działa wpisane jest w ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej, czyli jest to problem przewoźnika, a nie konsumenta - dodaje adwokat.

Posiadanie aplikacji do kupowania biletów nie jest obowiązkiem

Ponadto, sąd uznał też, że konsument nie ma obowiązku posiadania aplikacji, która umożliwiałaby kupno biletu, nie jest bowiem obligatoryjne posiadanie smartfona

Wyrok nie jest prawomocny, ale strona przeciwna poprosiła już kancelarię mec. Składowskiej o podanie danych do przelewu zasadzonej kwoty kosztów zastępstwa procesowego
- Zazwyczaj oznacza to, że apelacji nie będzie - twierdzi adwokat.

Wyroki bywają różne

To nie pierwsza sprawa związana z biletami komunikacji miejskiej prowadzona przez mec. Składowską.

- Jakiś czas temu prowadziłam podobną sprawę własnego męża. Przegrałam ją ponieważ sąd uznał wtedy, że obowiązkiem nadrzędnym pasażera jest posiadanie biletu. Jak nie ma możliwości kupienia to trudno. Można wtedy zakupić bilet za pomocą aplikacji przez internet - mówi adwokat.

Nowe narzędzie do walki z cyberprzestępczością od CERT Polska

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Krakowski sąd stanął po stronie pasażerki autobusu. Kobieta nie musiała mieć biletu, skoro biletomat miał awarię - Gazeta Krakowska

Wróć na i.pl Portal i.pl