Najwyższa Izba Kontroli o wrakach zatopionych w Bałtyku. Będzie kontrola. Stuttgart i Franken zagrożeniem dla Bałtyku?

(red.)
Karolina Misztal
Najwyższa Izba Kontroli zbada, jak polskie służby monitorują zagrożenia ekologiczne wynikające z zalegającego w zatopionych wrakach ropopochodnego paliwa oraz broni chemicznej. Jeszcze w kwietniu ma się rozpocząć kontrola. Na dnie Bałtyku spoczywa ok. 300 wraków.

Kontrolę, która odbędzie się w kwietniu, poprzedził panel ekspertów, który odbył się w delegaturze NIK w Gdańsku.

Na dnie Bałtyku zidentyfikowano ok. 300 wraków okrętów, w tym ok. 100 w Zatoce Gdańskiej. Te najgroźniejsze to pochodzące z okresu II wojny światowej Stuttgart i Franken. Z pierwszego już wydobywa się paliwo. Drugi, z powodu korozji, może się zapaść I w każdej chwili spowodować ogromną katastrofę ekologiczną. Do tego w rejonie Głębi Gdańskiej może spoczywać na dnie co najmniej kilkadziesiąt ton amunicji i bojowych środków trujących (BŚT), w tym jeden z najgroźniejszych - iperyt siarkowy.

Od czasów wojny kilkakrotnie doszło do poparzenia nim rybaków i plażowiczów.

Prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski podkreślił, że w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego szacuje się, że uwolnienie zaledwie jednej szóstej środków chemicznych ze zbiorników zalegających na dnie Bałtyku mogłoby całkowicie zniszczyć życie w Bałtyku na ok. 100 lat.

Ekolodzy alarmują: 1,5 mln litrów paliwa na wraku w Zatoce Gdańskiej!

Zatoce Gdańskiej grozi katastrofa ekologiczna. 1,5 mln litró...

Zatoce Gdańskiej grozi katastrofa ekologiczna. 1,5 mln litrów paliwa w zatopionym wraku Frankena może wyciec [zdjęcia]

Już w kwietniu ma się rozpocząć kontrola NIK ”Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z zalegania materiałów niebezpiecznych na dnie Morza Bałtyckiego”. Jest ona wynikiem informacji płynących od naukowców, ekologów i mediów. Badane będą Urzędy Morskie, Ministerstwa Środowiska oraz Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej a także urząd Generalnego Inspektora Ochrony Środowiska.

Krzysztof Kwiatkowski powiedział, że kontrola ma przede wszystkim sprawdzić, czy podjęto właściwe działania wobec zatopionych materiałów niebezpiecznych - wraków z paliwem i bojowych środków trujących, jak szacowane są ryzyka wystąpienia skażeń i jak urzędy monitorują miejsca, w których znajdują się wraki i broń.

Uczestnicy panelu są zgodni, że nikogo już nie trzeba przekonywać, że zagrożenie istnieje. Świadczy o nim wrak niemieckiego statku Stuttgart, który został zatopiony na redzie w Gdyni. Wydobyło się już z niego paliwo do Zatoki Puckiej. Według ekspertów przekroczenia dopuszczalnych stężeń związków niebezpiecznych dla środowiska są rzędu kilkunastu tysięcy.

Dyskutanci zwrócili też uwagę na możliwą katastrofę związaną z wrakiem Frankena. Statek został zatopiony w kwietniu 1945 roku w pobliżu Helu. W zbiornikach może mieć co najmniej 1,5 mln ton mazutu i innych paliw. Ekolodzy uważają, że korozja już niedługo może doprowadzić do zapadnięcie się wraku i wycieku paliwa do Bałtyku.

Podczas panelu o konsekwencjach wynikających z zalegania we wrakach wielu tysięcy ton paliwa i broni chemicznej dyskutowali m. in. prof. Marek Górski z Uniwersytetu Szczecińskiego, prof. Jacek Bełdowski z Instytutu Oceanografii Polskiej Akademii Nauk, dr inż. Benedykt Hac z Zakładu Oceanografii Operacyjnej Instytutu Morskiego w Gdańsku.

Niemiecki tankowiec na dnie Zatoki Gdańskiej to "potencjalna bomba, która może grozić katastrofą"

POLECAMY NA STREFIE AGRO:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Najwyższa Izba Kontroli o wrakach zatopionych w Bałtyku. Będzie kontrola. Stuttgart i Franken zagrożeniem dla Bałtyku? - Dziennik Bałtycki

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

e
etherniawars
Czy masz to coś by stac się dowódcą? Podejmij wyzwanie i zawładnij całym wszechświatem!
http://etherniawars.pl
R
Rad
Ah te nasze bogactwo zasobów naturalnych na południu węgiel a na północy paliwo i to gotowe do użycia całe 1,5mln ton. Ekipa Orlen pewnie już tam jest .... ?
P
Plastuś
Skąd 1.5 mln ton paliwa???
Teraz chyba kontenerowce nie mają takiej wyporności
G
Gość
Niemców zaciągnąć do posprzatania w koncu to ich zabawki albo fakture im wystawić....I na i Unia powinna się tym juz dawno zajac
S
Slabo
Gdzie jest unia i ekolodzy. A nie zaraz brońmy puszczy
W
Władysław
Warto powtórzyć elementarną wiedzę Redaktorki od siedmiu boleści. 1,5 ml ton paliwa?
M
Michał
Niemcy nimi wpłynęło. To nie nimi wypłynął. I apetyt też nie nasz tylko ruski.
M
Marynarz
Niemieckie statki. Niemcy powinni zabezpieczyć Bałtyk przed skażeniem.
M
Marynarz
Niemieckie statki. Niemcy powinni zabezpieczyć Bałtyk przed skażeniem.
R
Rozgoryczona
Może zamiast straszyć, mówić co się nie stanie z Bałtykiem.. Pewne osoby niech zakasaja rękawy i wezmą się do roboty.. O zagrożeniu było wiadomo od 73 lat.. Przez ten czas wiele razy można było,to zabezpieczyć.. Dogadac się z Niemcami niech wezmą co ich. Jak to jest ze wraku nie chcą.. A po majątki z drugiej wojny światowej potrafią wyciągnąć rękę.
K
Krzysztof
Jak zwykle dla "dziennikarzy" litr czy tona to jedno i to samo.
W
Wasse.wacek.ze.szweci
Pozdrawiam.acike.franka.dropa.dzdka.milera.zbrzezina
W
Wasse
Niemcy.niech.posprzontaio.po.sobie
G
Gość
Pożyczki bez zaświadczeń od 100zł do 25.000zł w 30minut na Twoim koncie, Od 18lat, także dla osób zadłużonych z komornikiem. Wypełnij wniosek o pożyczkę tu http://kredytyk.pl i dobierz gotówkę jeszcze dziś!
Wróć na i.pl Portal i.pl