Trasa DK1 w Dąbrowie Górniczej stanie się drogą ekspresową
Przypomnijmy. Obecnie dwupasmówka od Dąbrowy Górniczej do Podwarpia to droga o statusie krajowej. Po przebudowie, gdy zostanie podniesiona m.in. nośność tej trasy, droga awansuje do statusu drogi ekspresowej S1. Wytrzyma wówczas nacisk 11,5 t/oś.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Krajówka awansuje na ekspresówkę
Nie tylko nośność będzie parametrem, który „krajówce” da awans do dróg ekspresowych. Najważniejszym parametrem będzie podniesienie bezpieczeństwa na tej trasie szybkiego ruchu. Z prawie siedmiokilometrowego odcinka tej drogi, znikną więc kolizyjne skrzyżowania jednopoziomowe. Kierowcy nie będą musieli obawiać się już włączających się z dróg podporządkowanych aut.
Budowa S1: przebieg beskidzkiej ekspresówki doskonale widać ...
Nowy węzeł, wiadukty, przejścia dla zwierząt
Wykonawca, czyli firma Budimex, wybuduje tu także nowy węzeł Ząbkowice oraz przebuduje istniejący węzeł Pogoria.
Do tego, w ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych.
Ponadto powstaną drogi serwisowe oraz dojazdowe do przyległych terenów, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.
- Budowa S1: To będzie odcinek specjalny, w pobliżu Auschwitz
- Tu staniesz w korku. Ruch w woj. śląskim coraz większy
- Nowy odcinek S1 ma wykonawcę. Będzie gotowy za 3,5 roku
- Trasa S1 w budowie. Tak powstaje śląski drogowy kręgosłup
- Kiedy odcinek S1, zwany „drogą śmierci”, straci złą sławę?
- Kiedy w Śląskiem inteligentny system zarządzania ruchem?
Najpierw projekt, potem budowa
Przebudowa DK1 w S1 właśnie się rozpoczyna, nie znaczy to jednak, że od razu na dwupasmowej trasie trafimy na utrudnienia i ekipy drogowców. Kontrakt przewidziano bowiem w formule projektuj i buduj, a to oznacza, że pierwszych kilkanaście miesięcy wykonawca poświęci na wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszelkich zgód pozwoleń potrzebnych do rozpoczęcia faktycznych prac budowlanych.
- Wykonawca ma na zrealizowanie tej inwestycji trzydzieści miesięcy – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
To oznacza, że „krajówka” zmieni się w „ekspresówkę” najwcześniej pod koniec 2022 lub na początku 2023 roku.
Budowa trasy S1. Obejście Węgierskiej Górki zainaugurowało w...
Długo wybierano wykonawcę. Były odwołania
Wybranie wykonawcy tej inwestycji nieco się przedłużało. Wybranie najkorzystniejszej oferty było możliwe dopiero pod koniec lipca, choć oferty w przetargu otwarto jeszcze w marcu. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły jednak dwa odwołania. Pod koniec lipca po ogłoszeniu wyroku KIO, okazało się że konsorcjum firm: Bitum, Nowak-Mosty, OLS, Hucz, P.U.H. Domax Arkadiusz Mika, zostało wykluczone z postępowania, ponieważ nie wykazało spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Od tej decyzji konsorcjum się odwołało. Krajowa Izba Odwoławcza jednak je oddaliła. Drugie odwołanie zostało wycofane przez firmę, która je złożyła.
Ostatecznie jako najkorzystniejszą, z dziesięciu złożonych, wybrano ofertę firmy Budimex o wartości 282,122 mln zł.
Musisz to wiedzieć
Budują i przebudowują prawie całą S1
Przebudowa dąbrowskiego odcinka „jedynki” to niejedyna inwestycja realizowana w ramach budowy i przebudowy drogi ekspresowej S1. Obecnie trwa budowa drugiej nitki S1 między Podwarpiem i Pyrzowicami. Rozpoczęły się także budowy S1 po zupełnie nowym śladzie między Mysłowicami i Bielsko- Białą.
Droga ekspresowa S1 jest jedną z najważniejszych dróg w województwie śląskim, Po zakończeniu budowy i przebudowie istniejących odcinków, będzie miała 135 km długości i umożliwi komfortowy i bezpieczny dojazd od węzła Pyrzowice (przy lotnisku) gdzie krzyżuje się z autostradą A1, do granicy Polski ze Słowacją w Zwardoniu. Tam kierowcy mogą po słowackiej stronie wjechać na nową autostradę D3 Żylina – Skalite
Nie przeocz
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
