Punkt Zapalny. Kiedy skończy się wojna Rosji z Ukrainą? Putin czeka na Trumpa?

Grzegorz Kuczyński
Grzegorz Kuczyński
Wideo
od 7 lat
Wojna Rosji z Ukrainą może trwać jeszcze bardzo długo. Strony konfliktu nie zamierzają składać broni. Kijów walczy o życie, Moskwa chce zniszczyć najgroźniejszego rywala w świecie postsowieckim. Jak wpłyną na to decydenci w USA i Chinach? Czy Ukraińcy są gotowi do dalszej wojny na wyniszczenie? Na te pytania, i wiele innych związanych z konfliktem tuż za naszą wschodnią granicą, odpowiada dr Adam Eberhardt w pierwszym odcinku nowego cyklu wideo portalu i.pl: Punkt Zapalny.

Spis treści

Adam Eberhardt jest wicedyrektorem Studium Europy Wschodniej UW, od blisko ćwierćwiecza kuźni kadr eksperckich zajmujących się tematyką przede wszystkim wschodnią: Rosją, Ukrainą, Kaukazem, Azją Środkową i innymi obszarami byłego świata postsowieckiego. Były szef czołowego think tanku zajmującego się Wschodem, czyli Ośrodka Studiów Wschodnich, odpowiada na pytania Grzegorza Kuczyńskiego, gospodarza nowego programu portalu i.pl pt. Punkt Zapalny.

Ukraińcy zmęczeni wojną

Kiedy skończy się wojna rosyjsko-ukraińska i kto ją wygra? To kluczowe pytania, na które starali się znaleźć odpowiedź rozmówcy w pierwszym odcinku Punktu Zapalnego. Druga ważna kwestia, mająca oczywiście wpływ na to, jak długo Kijów może się opierać presji Rosji, to poziom poparcia Ukraińców dla wojny.

Jak długo utrzyma się wysokie poparcie Ukraińców dla wojny? Gość programu Punkt Zapalny podzielił się wrażeniem z podróży na Ukrainę, z której wrócił zaledwie parę dni wcześniej. Eberhardt już widzi zmęczenie Ukraińców wojną, a bardziej nawet świadomość, że ta wojna nie skończy się szybko. Taki pesymizm widać nawet we Lwowie, gdzie gościł wiceszef SEW UW. Jednocześnie jednak, Ukraińcy nie chcą składać broni. Wiedzą, że to wojna o istnienie niepodległej Ukrainy.

Trump rozczaruje Putina?

Wiele, jeśli mowa o zakończeniu wojny, będzie zależało od głównych sojuszników stron walczących, czyli Pekinu i Waszyngtonu. W Chinach wiadomo kto rządzi, i wiadomo, że się to nie zmieni. Kluczowa jest Ameryka i zaplanowane na listopad wybory prezydenckie.

Rosja może i czeka na powrót Donalda Trumpa do Białego Domu, ale, jak zauważa Eberhardt, „raz już Rosjanie się dość poważnie rozczarowali”. – Pierwsza kadencja Trumpa to było bardzo dużo głupich wystąpień, bardzo dużo wypowiedzi, które mroziły krew w żyłach, na które patrzyliśmy z przerażeniem – przyznaje gość programu Punkt Zapalny. „Ale jednocześnie, jak dochodziło do bardzo konkretnych decyzji”, to ta polityka wcale nie była dla Rosji tak korzystna – zaznacza Eberhardt.

Co jest celem Putina?

Wojna z Ukrainą to przede wszystkim starania Putina, by to państwo zniszczyć – uważa Eberhardt. Po ewentualnym zwycięstwie Moskwa może się rzucić na jakieś bałtyckie państwo należące do NATO, ale to mimo wszystko kwestia drugorzędna. Liczy się dziś i teraz wojna na śmierć i życie z Ukrainą.

Jak jest strategia Putina? Kiedy zaczną się realne rokowania? Jaki jest faktyczny cel Putina? Czy Zełenski zmięknie? Na te pytanie też można znaleźć odpowiedź w pierwszym odcinku programu Punkt Zapalny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

U
USS wojtuś
28 czerwca, 19:27, Pikuś:

Wojna skończy się, jak bandyci z USraela przestaną na niej zarabiać od przygłupów takich jak my.

28 czerwca, 20:20, Turbodymomen:

Gratulacje

für Deutschland ubierz chełm

Jak by to ten francuzik powiedział "zdejmuj hełma!" xD

U
USS wojtuś
28 czerwca, 18:55, USS wojtuś:

Nazywacie to wojną?

28 czerwca, 20:28, Turbodymomen:

Ty [wulgaryzm]lcu sowiecki USSR

Chyba USSA :|

P
Pl
[wulgaryzm] kacapa
T
Turbodymomen
28 czerwca, 18:14, dr Bartoszewicz:

Z wypowiedzi niektórych można wysnuć wniosek, że ta wojna jest na rękę Zachodowi z tego względu, że gros ludzi (zbliżonych kulturowo) zostaje przesuniętych na owy Zachód...

[wulgaryzm]

T
Turbodymomen
28 czerwca, 18:55, USS wojtuś:

Nazywacie to wojną?

Ty [wulgaryzm]lcu sowiecki USSR

T
Turbodymomen
28 czerwca, 19:03, USS wojtuś:

Ja to widzę, że Polska mojej prezydentury mogłaby wyglądać tak:

Podział kraju na trzy wyspecjalizowane regiony, każdy z nich zajmujący się produkcją innego rodzaju dóbr, wymaga przemyślanej organizacji. Przedstawiam koncepcję, jak taki kraj mógłby być zorganizowany, uwzględniając aspekty logistyczne, ekonomiczne i społeczne.

### 1. Podział na regiony

1. **Region Agrokulturalny (RA)**:

- **Specjalizacja**: Produkcja żywności

- **Lokalizacja**: Obszary o żyznej glebie, korzystnych warunkach klimatycznych, dostępności wody.

- **Infrastruktura**: Gospodarstwa rolne, zakłady przetwórstwa spożywczego, magazyny, infrastruktura transportowa (drogi, koleje) do przewozu żywności.

- **Edukacja i badania**: Instytuty rolnicze, uczelnie o profilu rolniczym, ośrodki badawcze zajmujące się agrotechniką.

2. **Region Tekstylny (RT)**:

- **Specjalizacja**: Produkcja ubrań

- **Lokalizacja**: Obszary z dostępem do surowców tekstylnych (np. bawełna, wełna), dobre połączenia transportowe.

- **Infrastruktura**: Fabryki tekstylne, zakłady produkcyjne, magazyny, centra dystrybucji.

- **Edukacja i badania**: Szkoły mody, instytuty technologii tekstylnej, ośrodki badawcze zajmujące się nowymi materiałami.

3. **Region Motoryzacyjny (RM)**:

- **Specjalizacja**: Produkcja samochodów

- **Lokalizacja**: Obszary z rozwiniętą infrastrukturą przemysłową, dostępem do surowców (metal, tworzywa sztuczne), dobrymi połączeniami transportowymi.

- **Infrastruktura**: Fabryki samochodowe, zakłady produkcyjne części, centra logistyczne.

- **Edukacja i badania**: Politechniki, instytuty inżynierii mechanicznej, ośrodki badawcze zajmujące się motoryzacją.

### 2. Logistyka i transport

- **System transportowy**: Kraj powinien mieć rozwiniętą sieć transportową (drogi, koleje, porty lotnicze i morskie) umożliwiającą efektywny przewóz towarów między regionami.

- **Centra logistyczne**: Zlokalizowane strategicznie w pobliżu granic regionów, ułatwiające dystrybucję towarów.

### 3. Współpraca między regionami

- **Wymiana towarów**: Stały przepływ produktów między regionami. RA dostarcza żywność do RT i RM, RT dostarcza ubrania do RA i RM, RM dostarcza pojazdy do RA i RT.

- **System gospodarczy**: Zintegrowany system gospodarczy oparty na wymianie dóbr, wspólnej polityce handlowej i fiskalnej.

### 4. Polityka społeczna

- **Mobilność pracowników**: Zapewnienie możliwości przemieszczania się ludności między regionami w celu podejmowania pracy w różnych sektorach gospodarki.

- **Edukacja i szkolenia**: Programy edukacyjne i szkoleniowe dostosowane do potrzeb poszczególnych regionów, wspierające rozwój umiejętności specyficznych dla każdej branży.

### 5. Zarządzanie i administracja

- **Władze lokalne**: Każdy region posiada własne władze lokalne odpowiedzialne za zarządzanie i rozwój danego sektora.

- **Władza centralna**: Centralna administracja koordynująca współpracę między regionami, tworzenie wspólnych strategii rozwojowych, polityki fiskalnej i handlowej.

### 6. Innowacje i rozwój

- **Centra badawczo-rozwojowe**: Wspieranie innowacji i rozwoju technologicznego poprzez tworzenie centrów R

Czysty buc

T
Turbodymomen
28 czerwca, 19:27, Pikuś:

Wojna skończy się, jak bandyci z USraela przestaną na niej zarabiać od przygłupów takich jak my.

Gratulacje

für Deutschland ubierz chełm

P
Pikuś
Wojna skończy się, jak bandyci z USraela przestaną na niej zarabiać od przygłupów takich jak my.
U
USS wojtuś
Ja to widzę, że Polska mojej prezydentury mogłaby wyglądać tak:

Podział kraju na trzy wyspecjalizowane regiony, każdy z nich zajmujący się produkcją innego rodzaju dóbr, wymaga przemyślanej organizacji. Przedstawiam koncepcję, jak taki kraj mógłby być zorganizowany, uwzględniając aspekty logistyczne, ekonomiczne i społeczne.

### 1. Podział na regiony

1. **Region Agrokulturalny (RA)**:

- **Specjalizacja**: Produkcja żywności

- **Lokalizacja**: Obszary o żyznej glebie, korzystnych warunkach klimatycznych, dostępności wody.

- **Infrastruktura**: Gospodarstwa rolne, zakłady przetwórstwa spożywczego, magazyny, infrastruktura transportowa (drogi, koleje) do przewozu żywności.

- **Edukacja i badania**: Instytuty rolnicze, uczelnie o profilu rolniczym, ośrodki badawcze zajmujące się agrotechniką.

2. **Region Tekstylny (RT)**:

- **Specjalizacja**: Produkcja ubrań

- **Lokalizacja**: Obszary z dostępem do surowców tekstylnych (np. bawełna, wełna), dobre połączenia transportowe.

- **Infrastruktura**: Fabryki tekstylne, zakłady produkcyjne, magazyny, centra dystrybucji.

- **Edukacja i badania**: Szkoły mody, instytuty technologii tekstylnej, ośrodki badawcze zajmujące się nowymi materiałami.

3. **Region Motoryzacyjny (RM)**:

- **Specjalizacja**: Produkcja samochodów

- **Lokalizacja**: Obszary z rozwiniętą infrastrukturą przemysłową, dostępem do surowców (metal, tworzywa sztuczne), dobrymi połączeniami transportowymi.

- **Infrastruktura**: Fabryki samochodowe, zakłady produkcyjne części, centra logistyczne.

- **Edukacja i badania**: Politechniki, instytuty inżynierii mechanicznej, ośrodki badawcze zajmujące się motoryzacją.

### 2. Logistyka i transport

- **System transportowy**: Kraj powinien mieć rozwiniętą sieć transportową (drogi, koleje, porty lotnicze i morskie) umożliwiającą efektywny przewóz towarów między regionami.

- **Centra logistyczne**: Zlokalizowane strategicznie w pobliżu granic regionów, ułatwiające dystrybucję towarów.

### 3. Współpraca między regionami

- **Wymiana towarów**: Stały przepływ produktów między regionami. RA dostarcza żywność do RT i RM, RT dostarcza ubrania do RA i RM, RM dostarcza pojazdy do RA i RT.

- **System gospodarczy**: Zintegrowany system gospodarczy oparty na wymianie dóbr, wspólnej polityce handlowej i fiskalnej.

### 4. Polityka społeczna

- **Mobilność pracowników**: Zapewnienie możliwości przemieszczania się ludności między regionami w celu podejmowania pracy w różnych sektorach gospodarki.

- **Edukacja i szkolenia**: Programy edukacyjne i szkoleniowe dostosowane do potrzeb poszczególnych regionów, wspierające rozwój umiejętności specyficznych dla każdej branży.

### 5. Zarządzanie i administracja

- **Władze lokalne**: Każdy region posiada własne władze lokalne odpowiedzialne za zarządzanie i rozwój danego sektora.

- **Władza centralna**: Centralna administracja koordynująca współpracę między regionami, tworzenie wspólnych strategii rozwojowych, polityki fiskalnej i handlowej.

### 6. Innowacje i rozwój

- **Centra badawczo-rozwojowe**: Wspieranie innowacji i rozwoju technologicznego poprzez tworzenie centrów R
U
USS wojtuś
28 czerwca, 18:26, Jan Mtozek:

USA swoją potęgę gospodarczą zbudowało na wojnach światowych i konsekwentnym eksploatowaniu wszystkiego i wszystkich po drodze. Teraz marzy im się wejście klinem pomiędzy Rosję a Unię Europejską. Tanim kosztem wyeksploatować Ukrainę. Zarządzać dostawami żywności i dóbr materialnych po swoich cenach. Bo przecież chcą doprowadzić do tego, że rosyjski Putin będzie wrogiem większym niż był Adolf H. Zresztą niech najpierw się rozliczą ze współpracy z hitlerowskimi Niemcami i grabieży dóbr ukradzionych przez hitlerowców w całej Europie.

Mi dali życie. Nie takie jak te od setek tysięcy lat. Takie fajniutkie. A polska kultura i tak od czasów kilera nie wyprodukowała prawie nic. Nie opisuje rzeczywistości dla szerokiego kręgu odbiorców. Nie ma artystów którzy by widzieli rzeczywistość i w interesujący sposób przedstawili swój punkt widzenia. Coś co ktoś by zobaczył i powiedział "zgadzam się z tym" , "nie zgadzam się z tym", "coś w tym jest".

U
USS wojtuś
Nazywacie to wojną?
J
Jan Mtozek
USA swoją potęgę gospodarczą zbudowało na wojnach światowych i konsekwentnym eksploatowaniu wszystkiego i wszystkich po drodze. Teraz marzy im się wejście klinem pomiędzy Rosję a Unię Europejską. Tanim kosztem wyeksploatować Ukrainę. Zarządzać dostawami żywności i dóbr materialnych po swoich cenach. Bo przecież chcą doprowadzić do tego, że rosyjski Putin będzie wrogiem większym niż był Adolf H. Zresztą niech najpierw się rozliczą ze współpracy z hitlerowskimi Niemcami i grabieży dóbr ukradzionych przez hitlerowców w całej Europie.
d
dr Bartoszewicz
Z wypowiedzi niektórych można wysnuć wniosek, że ta wojna jest na rękę Zachodowi z tego względu, że gros ludzi (zbliżonych kulturowo) zostaje przesuniętych na owy Zachód...
Wróć na i.pl Portal i.pl