Reklama i dostępność alkoholu. Dwie propozycje na komisjach w Sejmie

Adam Kielar
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Sejmowe komisje dyskutowały nad propozycjami ograniczającymi dostępność do alkoholu, m.in. Ministerstwa Zdrowia i Ryszarda Petru (Polska2050-TD). Wiceminister rozwoju Michał Jaros zapowiedział, że resort będzie pracował nad niektórymi propozycjami Petru.

Spis treści

Dyskusja w Sejmie o ograniczeniu sprzedaży alkoholu

Środowe posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Zdrowia dotyczyło propozycji wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży alkoholu.

Wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny powiedział, że niebawem zapadnie decyzja w sprawie wpisania do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów rozwiązań dotyczących: zakazu sprzedaży alkoholu przez internet, reklamy napojów alkoholowych oraz zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach 22-6.

Zaznaczył, że na razie „zgodę” mają trzy z sześciu elementów z propozycji MZ, które mają ograniczyć dostępność do alkoholu.

Co jest w dyskutowanych propozycjach?

Konieczny przypomniał, że zespół do spraw programowania prac rządu zgodził się na wprowadzenie do wykazu prac rządu rozwiązań dotyczących wyglądu opakowań, w których sprzedawany jest alkohol (opakowania do 300 ml wyłącznie z metalu lub szkła), zakazu wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna oraz zakładającego, że w przypadku wątpliwości co do pełnoletności osoby kupującej alkohol, sprzedawca będzie miał obowiązek zażądania dokumentu potwierdzającego wiek kupującego.

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia to zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Założenia do wykazu prac rządu wpisano w październiku ub. roku.

Poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD) przedstawił prezentację z własnymi propozycjami, które ograniczają reklamę i dystrybucję alkoholu. Powiedział, że jest to „zagajenie do dyskusji”. Zaznaczył, że nie należy prezentacji traktować jako propozycji komisji czy propozycji rządowej.

Ryszard Petru ma swoje pomysły

Propozycje Petru zakładają, że w momencie zakupu alkoholu przez internet kupujący musiałby potwierdzić swój wiek korzystając z e-dowodu, platformy Moje ID czy systemu mObywatel 2.0. Z kolei w momencie dostawy musiałby okazać kurierowi dokument potwierdzający pełnoletniość.

Jak wyjaśnił Ryszard Petru, to rozwiązanie uniemożliwi zakup napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim, ale nie zakaże dystrybucji internetowej, która jest istotna dla niewielkich polskich firm wytwarzających produkty kategorii premium np. polskich winnic czy producentów piw rzemieślniczych.

Poseł Polski2050-TD zaproponował wprowadzenie bezwzględnego zakazu jakiejkolwiek reklamy napojów alkoholowych. Ponadto, zgodnie z propozycją Petru, wszystkie alkohole oraz „napoje imitujące alkohol” byłyby umieszczone w „odpowiedniej strefie”. Według Petru, w sklepach samoobsługowych nakaz sprzedaży na wydzielonych stoiskach alkoholowych powinien dotyczyć także piwa (alkoholowego oraz bezalkoholowego).

Propozycja Petru zakłada, że znaki ostrzegawcze oraz informacje o zawartości alkoholu byłyby umieszczane na wszystkich napojach alkoholowych, w tym piwie. Petru postuluje też wprowadzenie zakazu stosowania tej samej marki oraz opakowania dla produktów bezalkoholowych oraz alkoholowych.

Co z dużymi promocjami na alkohol?

Kolejny pomysł dotyczy zakazu promocji „typu 4+4, 12+12”, które zachęcającą do zakupu dużych ilości napojów alkoholowych oraz zakazu loterii, czyli promocji, w których pod kapslami czy etykietami znajdują się informacje o nagrodzie w postaci kolejnej puszki czy butelki.

Według Petru, kontrola dokumentu tożsamości powinna być obowiązkowa przy każdym zakupie napoju alkoholowego.

Wiceminister rozwoju Michał Jaros zapowiedział, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii będzie pracowało nad niektórymi z propozycji posła Petru.

– Jesteśmy otwarci na rozmowę i dialogi, ale i realizację pewnych rozwiązań na poziomie prawnym – dodał.

Prace nad zmianami trwają

Jaros zapowiedział, że będzie pracować z resortem zdrowia, aby wypracować jak najlepsze przepisy, które będą przede wszystkim działały na korzyść zdrowia.

Odnosząc się do planów MZ ograniczenia sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach 22-6 zaznaczył, że ograniczenie dostępności sprzedaży alkoholu nie może dotyczyć tylko wybranych firm, ale – jeśli jest wprowadzane – to powinno obejmować wszystkich.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ehh
9 stycznia, 18:01, R:

Masło nadal drogie

9 stycznia, 18:10, Dino:

Leć do Biedronki. Po 3.99 jest.

10 stycznia, 1:45, Ehh:

Na KARTKI,tylko teraz KARTA plastikowa i nazywa sie lojalnosciowa ale zamysl ten sam,zeby kazdy mogl sobie kupic a nie tylko SPEKULANCI

Brzezinski ostatnio wypalil jak ,,niezalezna "opozYcja w PRL otrzymywala kupe gotowki od CIA

E
Ehh
9 stycznia, 18:01, R:

Masło nadal drogie

9 stycznia, 18:10, Dino:

Leć do Biedronki. Po 3.99 jest.

Na KARTKI,tylko teraz KARTA plastikowa i nazywa sie lojalnosciowa ale zamysl ten sam,zeby kazdy mogl sobie kupic a nie tylko SPEKULANCI

T
To Ja
9 stycznia, 18:38, milicjant:

MASLO RZUCA SIE NA MUZG !!!!!!!!

ORAZ JAJA ZMNIEJSZA!!!!!!!

POLAK CIERPI I TAK NA ZANIK MUZGU I KOCHA PRZYDROZNE DRZEWA!!!!!!!!!!!

pisze się Musk

T
To Ja
"o godz.19 zamykać wszystkie sklepy monopolowe. Od tej godziny nie moglibyśmy kupić też alkoholu na stacji benzynowej. "

Jako właściciel meliny, gorąco popieram, bo interes idzie średnio i z tego stresu więcej piję.
D
Dino
9 stycznia, 18:01, R:

Masło nadal drogie

Leć do Biedronki. Po 3.99 jest.

R
R
Masło nadal drogie
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl