SPIS TREŚCI
Walki między uzbrojonymi milicjami w pobliżu libijskiej rafinerii Zawiya, około 40 km na zachód od Trypolisu, uszkodziły obiekt, który stał się jednym z głównych zakładów przetwórstwa ropy naftowej w kraju. Rafineria ledwo uniknęła poważnego pożaru.
Zamknięcie kluczowej rafinerii podkreśla kruchą sytuację bezpieczeństwa w kraju i pojawia się tuż po tym, jak grupa syryjskich oficerów została zauważona w Bengazi, twierdzy klanu generała Chalify Haftara.
Ruchy Rosjan
Mniej więcej w tym samym czasie, tuż po upadku reżimu Baszara al-Asada w Syrii 8 grudnia, włoska strona internetowa ItaMilRadar poinformowała o przybyciu dwóch samolotów transportowych do rosyjskiej bazy lotniczej Chmejmim w Latakii w Syrii. 14 grudnia, dzień po wybuchu walk w Zawiji, to samo włoskie źródło poszło dalej: podało, że dwa samoloty Iljuszyn-76TD (numery RA-76841 i RA-76845), należące do rosyjskiego Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych, utworzyły most powietrzny między Syrią a bazą lotniczą Al-Khadim, na wschód od Bengazi.
Zdjęcie satelitarne, opublikowane przez Maxar Technologies i wykonane 13 grudnia, pokazywały rosyjskie systemy rakietowe obrony powietrznej S-400 montowane przed ich opuszczeniem bazy lotniczej Chmejmim. Inne zdjęcia satelitarne ujawniły, że sprzęt wojskowy jest przenoszony do tej samej bazy lotniczej. W międzyczasie, mniej więcej w czasie upadku syryjskiego reżimu, rosyjskie statki zostały zauważone podczas rozładunku sprzętu wojskowego w libijskim porcie Tobruk.
Libia zamiast Syrii?
W świetle tych ruchów logistycznych włoscy analitycy uważają, że Moskwa przenosi część swoich aktywów stacjonujących wcześniej w Syrii do Libii, aby stworzyć nową śródziemnomorską twierdzę po utracie krytycznego syryjskiego portu Tartus. Samoloty mają przelatywać nad Turcją -źr. jedynym członkiem NATO, który nie zamknął swojej przestrzeni powietrznej dla rosyjskich samolotów.
źr. Africa Report