Pasek artykułowy - wybory

Rosja znalazła sposób na obejście sankcji? Tak ropa ma trafiać do europejskich portów

Maciej Białobrzeski
Rosyjskie tankowce mają pływać bez żadnych przeszkód między innymi do Włoch, Danii, Holandii i Republiki Południowej Afryki. Zdj. ilustracyjne.
Rosyjskie tankowce mają pływać bez żadnych przeszkód między innymi do Włoch, Danii, Holandii i Republiki Południowej Afryki. Zdj. ilustracyjne. fot.123-RF/ leungchopan
Rosyjskie tankowce, które pływają pod liberyjską banderą, ubezpieczone przez indyjską firmę, dostarczają ropę do portów w Unii Europejskiej - informuje Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). Organizacja jest medialnym konsorcjum, śledzącym przestępczość zorganizowaną i korupcję.

OCCRP informuje, że osiemnaście tankowców, które należą do Sowkomfłotu, największej firmy żeglugowej w Rosji, zostało zarejestrowanych jako własność spółek córek przedsiębiorstwa z Cypru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Tankowce mają być ubezpieczone przez ich indyjską firmę Indian Register of Shipping.

Tankowce mają pływać bez żadnych przeszkód między innymi do Włoch, Danii, Holandii i Republiki Południowej Afryki. Tak wynika ze śledztwa dziennikarzy OCCRP, które zostało przeprowadzone w maju. Każdorazowo jeden tankowiec ma transportować ładunek ropy o wartości ok. 240 mln dolarów.

Profesor Ricardo Soares z Uniwersytetu w Oxfordzie informuje jednak, że wskazanie dowodów na przynależność tankowców do Sowkomfłotu jest w zasadzie niemożliwe. Jak wyjaśnia, struktura własności jest złożona, a rosyjska firma jest znana z częstych zmian nazwy i nakazów wyłączania transponderów.

- Liberia jest żeglugowym rajem podatkowym, który użycza swej bandery obcym statkom, a jej otrzymanie jest tak łatwe jak założenie skrzynki pocztowej - zaznacza profesor Soares.

OCCRP nie było jednak w stanie wykazać, który z krajów Europy kupuje krwawą ropę dostarczaną przez statki Sowkomfłotu.

W lutym Stany Zjednoczone i Unia Europejska nałożyły sankcje na rosyjską firmę. Mają one obejmować również statki, które są jeszcze budowane, m. in. w Korei Południowej. To głównie tankowce-lodołamacze, przeznaczone do transportu skroplonego gazu ze złóż, które Rosja chce eksploatować w Arktyce - podaje OCCRP.

Reuters poinformował, że indyjski ubezpieczyciel żeglugowy IRClass ubezpieczył ponad 80 statków zarządzanych przez zarejestrowaną w Dubaju firmę SCF Management Services Ltd, która figuruje jako spółka córka Sowkomfłotu.

Źródło: Organized Crime and Corruption Reporting Project, Reuters

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl