Ta kometa ostatnio gościła u nas 50 tys. lat temu. To może być jej ostatnia wizyta

Andrzej Grochal
1 lutego kometa, której nie widziano od 50 tys. lat, osiągnie perygeum, czyli moment największego zbliżenia do Ziemi Fot. NASA
Nowo odkryta kometa wkrótce zbliży się do Ziemi na odległość 42 mln km. Ostatnio miało to miejsce 50 tys. lat temu, czyli jeszcze zanim współcześni ludzie dotarli do Europy. O ile warunki pogodowe na to pozwolą, będzie ją można zobaczyć gołym okiem.

Ostatnio gościła u nas 50 tys. lat temu

Kometa C/2022 E3 (ZTF) moment największego zbliżenia do Ziemi osiągnie 1 lutego. Odkryto ją stosunkowo niedawno, bo 2 marca 2022 r., gdy mijała orbitę Jowisza. Na podstawie obserwacji astronomowie ustalili, że okres jej obiegu wokół Słońca wynosi około 50 tys. lat.

To znaczy, że ostatnio widziano ją jeszcze w epoce górnego paleolitu, a świadkami jej przelotu mogli być nie tylko współcześni ludzie, ale również neandertalczycy, którzy wówczas zamieszkiwali jeszcze Europę.

To może być jej ostatnia wizyta

Niewykluczone również, że jesteśmy ostatnimi ludźmi, którzy zobaczą tego rzadkiego gościa. Astronomowie zauważyli zmiany w orbicie komety sugerujące, że skieruje się ona w głęboki kosmos i najprawdopodobniej nigdy już nie zawita w okolicach naszego globu.

Jak donosi space.com, kometa może być widziana gołym okiem (choć raczej słabo) już w trzeciej dekadzie stycznia między gwiazdozbiorami Małego i Wielkiego Wozu. Jej przelot można też będzie obserwować na żywo na stronie Virtual Telescope Project.

Źródło: space.com