- Podpisany aneks dotyczy zwiększenia limitu waloryzacji. Maksymalny limit waloryzacji został podniesiony z +/- 5 proc. do +/- 10 proc. wartości umowy. Zmianie uległa również maksymalna wartość zobowiązania z kwoty 1 594 256 813,73 zł do kwoty 1 668 754 795,68 zł - informuje GDDKiA.
Obecnie w umowach GDDKiA stosowany jest 10-procentowy limit waloryzacyjny. 24 maja br. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.
5 lipca br., przy udziale przedstawicieli Prokuratorii Generalnej Rzeczpospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Infrastruktury, odbyło się spotkanie z organizacjami branżowymi. Dotyczyło ono treści planowanych do zawarcia aneksów do umów na roboty budowlane, zwiększających limit poziomu waloryzacji do 10 proc. Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej (ZKK).
Jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny (50/50) podział ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę, a zamawiającego (GDDKiA). Przyjęto, że 50 proc. wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.
W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).
Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).
Mechanizm waloryzacyjny oparty o „koszyk” na bieżąco reaguje na zmiany poszczególnych cen głównych elementów cenotwórczych.
Północna Obwodnica Krakowa: powstają jezdnie, tunele i mosty...
Przypomnijmy, że prace w Małopolsce związane z budową S7 dotyczą obecnie trzech odcinków na trasie z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. Jednym z nich jest odcinek od węzła Widoma do ul. Igołomskiej w Krakowie (18,3 km). Jeżeli prace zakończą się tam zgodnie z planem, to droga ekspresowa S7 z Krakowa do Warszawy na całej długości mogłaby być udostępniona do przejazdu dwoma pasami ruchu w każdym z kierunków pod koniec 2024 r.
FLESZ - Ceny samochodów mocno w górę

- Ten obiekt całkowicie zmienił centrum Krakowa! Budowa zaczęła się 20 lat temu!
- Greckie plaże i chorwackie wody na wyciągnięcie ręki. Wakacje 30 minut od Krakowa!
- Spektakularne zdjęcia dwóch odcinków zakopianki. Są postępy
- Horoskop na wrzesień 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Niezwykła wieś z Małopolski znów jest gwiazdą internetu