- Od połowy kwietnia można zaobserwować, rosnącą liczbę transakcji w branży turystycznej- zwraca uwagę w przesłanym nam komentarzu Michał Ignaczewski, specjalista ds. walutowych platform transakcyjnych w Alior Banku. Jego zdaniem wpłynęło na to otwarcie hoteli i lokali gastronomicznych oraz stopniowe znoszenie innych obostrzeń.
- Największy wzrost transakcji wśród klientów Kantoru Walutowego Alior Banku odnotowały tanie linie lotnicze. Wśród jednego z liderów niskokosztowych przewozów, było ich ponad 66 proc. więcej w okresie od połowy kwietnia do połowy maja, niż w analogicznych okresie miesiąc wcześniej. W analizowanym czasie istotną różnicę odnotowano także w płatnościach w serwisach oferujących noclegi. Dwie najpopularniejsze platformy osiągnęły wzrost transakcyjności o ponad 30 proc.- zauważa.
Jednocześnie zwraca uwagę, że to "początek ożywienia w turystyce". - Nie jest też wykluczone, że wprowadzenie na szeroką skalę tzw. paszportów covidowych pozwoli na swobodne poruszanie się po Unii Europejskiej. To także zachęci do podróży- zauważa.
Jeśli porównamy wydatki na zakupy stacjonarne od 15 marca do 15 kwietnia do kolejnych tygodni – od połowy kwietnia do 15 maja br., wśród pięciu analizowanych sieci handlowych, klienci zrealizowali średnio o ponad 20 proc. operacji więcej niż jeszcze na przełomie marca i kwietnia. - Analizując wyniki można wywnioskować, że Polacy przestali robić hurtowe zakupy na czas pandemii. Wielu z nas wróciło do starych przyzwyczajeń. Zapasy żywności systematycznie uzupełniamy, według potrzeb, odwiedzamy ulubione markety spożywcze częściej, ale dokonując mniejszych zakupów- pisze Ignaczewski.
Ponadto ekspert zwraca uwagę, że znoszenie kolejnych obostrzeń zachęciło Polaków do większej aktywności poza domem. - Nie ma dziś śladu po ogromnym boomie, jaki obserwowaliśmy w pierwszych miesiącach pandemii na usługi streamingowe, platformy VOD oraz gry. W analizowanym okresie nastąpił ponad 30 proc. spadek transakcji w sektorze dystrybucji gier wideo. Natomiast jedna z najpopularniejszych, globalnych platform VOD odnotowała zaledwie 1,3 proc. wzrostu- argumentuje.
Zdaniem Ignaczewskiego, analizowane dane potwierdzają, że polscy konsumenci wracają do przedpandemicznych przyzwyczajeń.- Zaczynają żyć tak, jak przed izolacją, a szczególnym zainteresowaniem cieszy się tak bardzo poszkodowana przez pandemię branża turystyczna- podsumowuje.
