- Uczmy historii i języka polskiego, a nie patriotyzmu. To postawa, której nie da się za-kodować w głowach uczniów. Wynosi się go z rodzinnego domu, a nie z lekcji - komentuje pomysł Ministerstwa Edukacji Narodowej Danuta Giletycz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 przy ulicy Mickiewicza w Lublinie.
Egzamin gimnazjalny 2016. Angielski podstawowy i rozszerzony (ARKUSZE, ODPOWIEDZI)
Egzamin gimnazjalny 2016. Rosyjski podstawowy i rozszerzony (ARKUSZE, ODPOWIEDZI)
Patriotyzm na lekcjach
Wśród kolejnych priorytetów resortu pojawiło się bowiem zwiększenie nacisku na znajomość języka polskiego i historii, na której ma być kształtowana patriotyczna postawa. Zdaniem resortu, wychowanie w tym duchu zniknęło z polskich szkół.
O rozwijaniu patriotyzmu i tożsamości narodowej mówiła także minister edukacji Anna Zalewska w trakcie wizyty w Lublinie na Ogólnopolskiej Konferencji Nauczycieli i Wychowawców, zorganizowanej pod koniec marca na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.
Szczegóły tego pomysłu, podobnie jak innych propozycji ministerstwa, mają zostać przedstawione 27 czerwca w Toruniu, podczas podsumowania ogólnopolskiej debaty na temat zmian w systemie edukacji.
Apele nudzą uczniów
- Język polski i historia nauczane są zgodnie z podstawą programową. O patriotyzmie nauczyciele mówią więc w kontekście omawianych lektur i wydarzeń historycznych - mówi Lucyna Mądra, dyrektor VIII Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Słowiczej. I przyznaje: - Bardzo ciężko poprzez lekcje i apele uczyć patriotyzmu. Wielu uczniów nudzi taka forma.
Jak podkreślają dyrektorzy, inaczej wygląda także przekazywanie wiedzy o ojczyźnie młodszym uczniom.
- Zaczynamy mówić o historii ich najbliższego otoczenia, czyli dzielnicy i miasta - zdradza dyrektor Giletycz. Uczniowie wraz z nauczycielami z tej placówki przyglądają się dziejom dzielnicy Dziesiąta. Za sobą mają już organizację gry o jej losach, teraz chcą zorganizować muzeum jej historii.
Wychowanie patriotyczne jest wpisane w podstawę programową. Dyrektorzy lubelskich szkół, z którymi rozmawialiśmy, m.in. ZSO nr 2, dodają, że poza lekcjami w szkołach są organizowane akademie okolicznościowe, nie brakuje także konkursów, spotkań z uczestnikami wydarzeń historycznych i wycieczek, podczas których uczniowie poznają historię Polski.
Ojczyzna blisko munduru
- Bardzo zaskoczyło nas, jak patriotyzmem wyróżniają się uczniowie klas mundurowych - mówi dyrektor Mądra. W placówce działają trzy takie oddziały. - Nie chcą, by zabrakło ich ze sztandarem na uroczystościach miejskich, na apelach są pierwszymi chętnymi do śpiewania pieśni, a ostatnio zaczęli świętować w szkole Dzień Flagi - dodaje Mądra.
Od lat w miejskich uroczystościach rocznicowych uczestniczą także uczniowie XIV Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Radzyńskiej.
Niezbędna tylko dla połowy
Nad tematem wychowania patriotycznego pochylił się także Instytut Badań Edukacyjnych. Z analizy wynika, że aktywne kształtowanie postawy patriotycznej prowadzi około 20 proc. nauczycieli języka polskiego, podczas gdy połowa przepytanych pedagogów uważała, że to niezbędny element edukacji. Co ciekawe, z badań wynika, że niektórzy nauczyciele czują się przymuszani do przekazywania uczniom określonej wizji.
A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Piszcie w komentarzach pod artykułem.
Pogrzeb Zyty Gilowskiej. Najważniejsze osoby w państwie żegnają byłą wicepremier (ZDJĘCIA, WIDEO)
Lubelskie jest piękne! Wspaniałe zdjęcia Wojciecha Grabowskiego
Mieszkaniec Lublina jeździł podrabianym radiowozem policyjnym
MotoArena 2016 w Lublinie: Zapach benzyny i palonej gumy [DUŻO ZDJĘĆ i WIDEO]
Obchody rocznicy katastrofy smoleńskiej w Lublinie (ZDJĘCIA)