Zakaz rejestracji aut spalinowych po 2035. Unia Europejska przegłosowała ustawę

Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
Unia Europejska ma na celu doprowadzić do zerowych emisji netto w 2050 r.
Unia Europejska ma na celu doprowadzić do zerowych emisji netto w 2050 r. Fot: Adam Jastrzębowski / Polska Press
Członkowie Unii Europejskiej formalnie zatwierdzili zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi po 2035 roku. Jednak po naciskach m.in. Niemiec, w nowych regulacjach pojawiły się zapisy, które pozwolą ominąć ten zakaz. Pytanie brzmi jak to możliwe oraz czy i komu może się to opłacać. Jeżeli zaś chodzi o Polskę, ta nadal pozostaje przeciwna nowym przepisom.

Po 2035 nie kupimy już nowych aut spalinowych. Unia przegłosowała

Ministrowie środowiska UE przyjmą w środę legislację przewidującą zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. Po tym terminie, jak wyjaśnia, będzie można ich używać, czy kupić takie auto na rynku wtórnym – aczkolwiek już nie nowy model.

Jest to jeden z elementów Europejskiego Zielonego Ładu, mającego doprowadzić do zerowych emisji netto w 2050 r.

Na poniedziałkowym posiedzeniu ambasadorów UE, przygotowującym ministerialne spotkanie, tylko Polska i Włochy wyraziły sprzeciw wobec nowego prawa, a Rumunia i Bułgaria wstrzymały się od głosu.

Polska miała argumentować, że te nowoczesne technologie są zbyt kosztowne i za mało rozwinięte, a ich realizowanie przyniesie szkody mniej zamożnym obywatelom.

Według danych za 2022 r., które przytacza dziennik "Rzeczpospolita", "tylko co 20. samochód w Polsce był elektryczny, a punktów do ładowania było niespełna 4 tys.". Dodaje, że w najlepszej pod tym względem Holandii samochód elektryczny można naładować w 112 tys. punktów.

Największy udział w rynku samochody elektryczne mają, jak wskazuje gazeta, w państwach nordyckich – w Szwecji to już ponad połowa rynku.

Niemcy niczym chorągiew na wietrze

Gazeta zwraca uwagę, że przyjęcie legislacji było możliwe dzięki poparciu Niemiec, czołowego globalnego producenta samochodów z silnikami spalinowymi.

Berlin najpierw popierał projekt, a kilka tygodni temu nieoczekiwanie się mu sprzeciwił, co pozwoliło na sformowanie mniejszości blokującej - zauważa dziennik.

Ostatecznie jednak - dodaje - ustąpił w zamian za deklarację Komisji Europejskiej, że zakaz nie będzie obejmował samochodów napędzanych bezemisyjnymi paliwami syntetycznymi.

Zdaniem ekspertów, na których powołuje się dziennik, "to pusta deklaracja, bo produkcja paliw syntetycznych jest w fazie pilotażowej i na pewno nie uda się jej dostatecznie rozwinąć do 2035 r.". Na chwilę obecną jedyną realną ścieżką rozwoju branży motoryzacyjnej są samochody elektryczne - stwierdza gazeta.

Polecjaka Google News - Portal i.pl

Posłowie SP przeciwni Unijnemu zakazowi sprzedaży aut spalinowych

od 16 lat

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl