Od poniedziałku do 11 kwietnia, zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji i nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, zawieszona została stacjonarna działalność przedszkoli, zarówno publicznych jak i niepublicznych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Jednocześnie w zamkniętych placówkach mają być realizowane zajęcia zdalnie.
Także żłobki zawieszają swoją stacjonarną działalność na najbliższe dwa tygodnie. Rodzice będą mogli skorzystać z zasiłku opiekuńczego, który został wydłużony do 11 kwietnia.
Są wyjątki
Od ograniczenia stacjonarnego funkcjonowania tych placówek są jednak wyjątki. Rozporządzenie przewiduje, że dyrektorzy zobowiązani się do zorganizowania zajęć, zarówno w żłobkach jak i przedszkolach między innymi dla dzieci pracowników medycznych.
Wyjątek odnosi się do rodziców dzieci, którzy:
- są zatrudnieni w podmiotach wykonujących działalność leczniczą;
- realizują zadania dotyczące koordynacji ratownictwa medycznego;
- realizują zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19;
- pełnią służbę w jednostkach zapewniających bezpieczeństwo i porządek publiczny;
- wykonują działania ratownicze;
- są zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej;
- są zatrudnieni w ogrzewalniach i noclegowniach;
- są zatrudnieni w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku;
- są zatrudnieni w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych oraz w interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych;
- są zatrudnieni w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3;
- są zatrudnieni w jednostkach systemu oświaty.
Zajęcia stacjonarne dla dzieci tych grup będą prowadzone na wniosek rodziców.
Oprócz tych wyjątków cały czas prowadzona będzie stacjonarna działalność przedszkoli specjalnych, oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych oraz oddziałów przedszkolnych specjalnych w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych.
