Zobacz, jak ode zera powstaje fragment drogi ekspresowej S61. KLIKNIJ w przycisk poniżej:
Zgodnie z kontraktem wykonawca wybuduje dwujezdniową droga ekspresową oraz drogi serwisowe. Powstanie też 19 obiektów inżynierskich oraz dwa węzły. Planowany termin udostępnienia kierowcom – koniec 2021 r. Wartość umowy „Projektuj i buduj” – 700 mln zł.
Łączna długość przyszłej S61 to ponad 214 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 roku, został oddany odcinek Raczki – Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 roku kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja br. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.
Zobacz:Porzucili swoje auta, teraz sprzedaje je miasto
Pozostała część S61, około 180 kilometrów podzielone na dziesięć odcinków, jest w realizacji - w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” (trzy odcinki na etapie uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) albo fizycznie – w budowie (siedem odcinków).
Wartość wszystkich podpisanych i realizowanych umów (z wyjątkiem obwodnicy Augustowa), to przeszło 6,5 mld zł, a ponad 6,1 mld zł odliczając wykonane już obwodnice Suwałk oraz Szczuczyna. Budowa polskich fragmentów międzynarodowej trasy Via Baltica współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla odcinków od Szczuczyna do Budziska oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) dla odcinków od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. W ramach CEF dofinansowanie wynosi ok. 1,754 mld zł, a w ramach POIiŚ 1,637 mld zł, co łącznie daje kwotę blisko 3,4 mld zł.
Droga ekspresowa S61 będzie stanowić część międzynarodowej drogi E67 łączącej Europę Środkową ze Skandynawią. Celem tego zadania inwestycyjnego jest stworzenie korytarza komunikacyjnego „Via Baltica” obsługującego ruch międzynarodowy na kierunku Polska – Litwa – Łotwa – Finlandia. Jednocześnie planowana trasa S61 będzie obsługiwała ruch międzyregionalny, łącząc słabo skomunikowany rejon Polski północno–wschodniej z jej częścią centralną.
