Spis treści
Rząd podjął decyzję ws. CPK
Premier Donald Tusk poinformował w środę, że rząd będzie kontynuował budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że w Baranowie pod Warszawą powstanie „najnowocześniejsze lotnisko w Europie”.
Matysiak: Projekt CPK na pewno nie może zostać okrojony tylko do linii Y
W rozmowie z i.pl kontynuację projektu CPK skomentowała posłanka Partii Razem Paulina Matysiak (klub parlamentarny Lewicy), która od początku popierała CPK.
– Cieszę się, że w końcu zapadła decyzja co do kontynuacji projektu CPK. W końcu zamiast dyskutować o tym, czy projekt będzie kontynuowany, możemy rozmawiać w jaki sposób – oceniła.
Paulina Matysiak dodała, że „na pewno nie może zostać okrojony tylko do linii Y (kolej dużych prędkości między Warszawą, Łodzią i rozgałęziającą się na Wrocław i Poznań), bo Polska to nie tylko duże aglomeracje, ale też miasta małe i średniej wielkości”.
Co premier Tusk mówił o CPK?
Premier podkreślił w środę, że w projekcie rządu „koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie”. Szef rządu stwierdził, że taka koncepcja oznacza też ograniczenie skali wywłaszczeń pod nowe linie kolejowe. Zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast. – Koleje, które proponujemy, to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów – dodał.
Premier zapowiedział także, że rząd, tam gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych.
Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. „Y”, czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Szef rządu zaznaczył też, że na autostradzie Warszawa-Łódź powstaną trzeci i czwarty pas ruchu.
Kiedy lotnisko w Baranowie? Jakie będą koszty CPK?
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował, że zakończenie budowy lotniska w Baranowie przewidywane jest w 2031 roku, a przeniesienie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina na nowe lotnisko w 2032 roku.
– Koszt nowej inwestycji w Baranowie to 131 mld zł do 2032 roku, z tego część lotniskowa ma kosztować 42,7 mld zł, a kolejowa, tzw. „Y” – około 80 mld zł.
Szczegóły CPK
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów miałby zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK miałyby wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja miałaby umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
