Decyzja w sprawie CPK. Posłanka Razem Paulina Matysiak: Na pewno CPK nie może zostać okrojony tylko do linii Y

Lidia Lemaniak
Lidia Lemaniak
Rząd będzie kontynuował budowę CPK. Poinformował o tym w środę premier Donald Tusk. W rozmowie z i.pl kontynuację projektu CPK skomentowała posłanka Partii Razem Paulina Matysiak (klub parlamentarny Lewicy), która od początku popierała budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Spis treści

Rząd podjął decyzję ws. CPK

Premier Donald Tusk poinformował w środę, że rząd będzie kontynuował budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że w Baranowie pod Warszawą powstanie „najnowocześniejsze lotnisko w Europie”.

Matysiak: Projekt CPK na pewno nie może zostać okrojony tylko do linii Y

W rozmowie z i.pl kontynuację projektu CPK skomentowała posłanka Partii Razem Paulina Matysiak (klub parlamentarny Lewicy), która od początku popierała CPK.

– Cieszę się, że w końcu zapadła decyzja co do kontynuacji projektu CPK. W końcu zamiast dyskutować o tym, czy projekt będzie kontynuowany, możemy rozmawiać w jaki sposób – oceniła.

Paulina Matysiak dodała, że „na pewno nie może zostać okrojony tylko do linii Y (kolej dużych prędkości między Warszawą, Łodzią i rozgałęziającą się na Wrocław i Poznań), bo Polska to nie tylko duże aglomeracje, ale też miasta małe i średniej wielkości”.

Co premier Tusk mówił o CPK?

Premier podkreślił w środę, że w projekcie rządu „koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie”. Szef rządu stwierdził, że taka koncepcja oznacza też ograniczenie skali wywłaszczeń pod nowe linie kolejowe. Zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast. – Koleje, które proponujemy, to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów – dodał.

Premier zapowiedział także, że rząd, tam gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. „Y”, czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Szef rządu zaznaczył też, że na autostradzie Warszawa-Łódź powstaną trzeci i czwarty pas ruchu.

Kiedy lotnisko w Baranowie? Jakie będą koszty CPK?

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował, że zakończenie budowy lotniska w Baranowie przewidywane jest w 2031 roku, a przeniesienie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina na nowe lotnisko w 2032 roku.

– Koszt nowej inwestycji w Baranowie to 131 mld zł do 2032 roku, z tego część lotniskowa ma kosztować 42,7 mld zł, a kolejowa, tzw. „Y” – około 80 mld zł.

Szczegóły CPK

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów miałby zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK miałyby wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja miałaby umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
stary Polak
26 czerwca, 18:54, gosc:

Co z Cargo dlaczego przepustowość tylko 40mln rocznie dlaczego tak późno ?

żadna firma nie będzie korzystać z cargo jeśli nie bedzie miała dobrego połączenia z lotniskiem. Pomyśl - płaci dużo za szybki transport lotniczy a potem ..... ?

Przemysł niemiecki potrzebuje pieniędzy z polskich firm. same tylko podatki od towaru spoza UE ... trafiają do tego kraju w którym nastapiło przekroczenie granicy UE. Hamburg bezpieczny, a polaczki same wybrały miskę zupy i szparagi (te ostatnie nie do jedzenia - nie dla psa kielbasa)

g
gosc
Co z Cargo dlaczego przepustowość tylko 40mln rocznie dlaczego tak późno ?
Wróć na i.pl Portal i.pl