Cała infrastruktura przejścia, także budynki dla ukraińskich służb granicznych, powstaną po polskiej stronie. Budowa ma kosztować ponad 98 mln złotych. Wykonawcą jest firma Strabag z Pruszkowa.
- Na koniec grudnia 2021 roku wskaźnik procentowy stanu zaawansowania robót wynosił 3,13 proc. całkowitej wartości umownej prac budowlanych. Aktualnie trwa planowa zimowa przerwa w pracach budowlanych, które będą wznowione na przełomie lutego i marca, po poprawie warunków pogodowych - mówi Mielniczuk.
Dotychczasowe prace pochłonęły w sumie 3 mln 973 tys. złotych.
Na pierwszy rzut okna na granicy nic szczególnego się nie dzieje. Dotychczasowe prace dotoczyły przede wszystkim przygotowania terenu:
- zdjęcie humusu,
- prace pomiarowe i przygotowawcze,
- obsługa geodezyjna,
- obsługa saperska, karczowanie drzew
- oraz spełnienia wymogów określonych w decyzjach administracyjnych, a związanych przede wszystkim z koniecznością przeprowadzenia, wyprzedzających zasadniczą budowę, badań archeologicznych, które to z kolei wskazują na konieczność rozszerzenia zasięgu ich prowadzenia, z uwagi na znalezione obiekt poza wyznaczonymi w dokumentach planistycznych stanowiskami archeologicznymi, co powoduje pewnego rodzaju utrudnienia w prowadzeniu budowy.
- Służby wojewody, inwestora zastępczego i generalnego wykonawcy pozostają w kontakcie z Państwowym Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, ustalając sposób postępowania. Zgodnie z przepisami prawa na obszarach, co do których PWKZ stwierdził konieczność przeprowadzenia dokładniejszych badań, wydawane są decyzje administracyjne wstrzymujące roboty budowlane. Prace archeologiczne są w toku - powiedział Michał Mielniczuk, rzecznik wojewody Ewy Leniart.
- Biorąc pod uwagę przewidziany w umowie czas na realizację inwestycji, zaistniałe w chwili obecnej różnego rodzaju utrudnienia i okoliczności nie mają istotnego wpływu na terminy realizacji przedmiotu umowy - dodał.
Budowa drogowego przejścia granicznego w Malhowicach obejmuje w szczególności budowę terminala odpraw autobusowych, zadaszenia nad kabinami kontrolnymi, budynków kontroli szczegółowej po polskiej i ukraińskiej stronie, toalet po obu stronach granicy, budynku Tax Free, kabiny kontrolnej, posterunków wjazdowych, magazynu materiałów niebezpiecznych, masztu radiowego, budynku Zakładu Obsługi Przejścia Granicznego oraz dróg, ogrodzenia i zagospodarowanie terenu.
Przejście będzie wykorzystywane m.in. przez rodziny polskie i ukraińskie rozdzielone granicą po II wojnie. W leżących tuż przy granicy z Polską Niżankowicach znajduje się sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Matki Bożej Opatrzności z uznana za cudowną figurką Matki Bożej Fatimskiej.
W grudniu ub. r. zakończyła się przebudowa drogi wojewódzkiej z Przemyśla do Malhowic. Firma Strabag prowadziła prace na liczącym 6 km odcinku. Wartość inwestycji wyniosła 31,5 mln złotych.
Jak przebiega budowa polsko-ukraińskiego przejścia graniczne...
