Jak żyć dłużej? Według naukowców trzeba mniej jeść! Przejadanie się jest bardzo szkodliwe dla naszych komórek

Kazimierz Sikorski
Naukowcy twierdzą, że jedzenie zbyt dużych ilości przepracowuje nasze komórki oraz powoduje, że ulegają one większym uszkodzeniom i szybciej się starzeją pixabay
Jak żyć dłużej? To bardzo proste! Według naukowców wystarczy niewielkie ograniczenie spożycia kalorii, a efekty będą zaskakujące. Nastąpi spowolnienie procesu starzenia i zmniejszy się ryzyko przedwczesnej śmierci. Gra warta świeczki.

Jak żyć dłużej? Zaskakujące odkrycie naukowców

Zdaniem amerykańskich naukowców ograniczenie spożycia kalorii spowalnia proces starzenia i zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci. Może nawet poprawić nasze zdrowie tak bardzo jak rzucenie papierosów.

Naukowcy z Columbia University w Nowym Jorku przyjrzeli się związanym z wiekiem uszkodzeniom DNA 145 u osób, którym kazano przejść na dietę. Po 2 lat okazało się, że ludzie, którzy ograniczali kalorie, byli w lepszej formie niż grupa 75 osób, która jadła to, na co miała ochotę.

- Nasze odkrycia dostarczają dowodów na to, że ograniczenie kalorii może wpływać na tempo starzenia się, ale prawdopodobnie nie jest to rozwiązanie dla wszystkich - wyjaśnił profesor Daniel Belsky powiedział, autor projektu.

Ograniczmy nasze kalorie

Uczestnikom badania powiedziano, aby każdego dnia spożywali o 25 procent mniej kalorii niż potrzebowali. Przeciętna osoba spala 2000 kalorii dziennie, jeśli jest kobietą lub 2500, jeśli jest mężczyzną. Redukcja o 25 procent wyeliminowałaby 500-600 kcal – mniej więcej tyle samo, co jeden Big Mac (493 kcal).

Uczestnicy projektu, stosujący się wyżej wymienionych zaleceń stracili około 15 proc. masy ciała w ciągu pierwszego roku diety. Badania krwi wykazały, że starzeli się o dwa do trzech procent wolniej niż grupa niebędąca na diecie. A to z kolei zmniejszyło ryzyko śmierci w młodym wieku nawet o 15 procent, co jest równoznaczne z rzuceniem palenia.

Oszczędzajmy nasze komórki

Naukowcy twierdzą, że jedzenie zbyt dużych ilości przepracowuje nasze komórki oraz powoduje, że ulegają one większym uszkodzeniom i szybciej się starzeją.

Zwiększa również ryzyko otyłości i zachorowania na takie choroby, jak cukrzyca, rak, udar mózgu czy zawał serca.

Plaga otyłości

Z badań wynika, że dwie trzecie Brytyjczyków ma nadwagę i mogłoby poprawić zdrowie, jedząc mniej.

Dlatego brytyjska służba zdrowia oferuje już dla osób z cukrzycą typu 2 diety niskokaloryczne ograniczone do 900 kcal dziennie. Należy je stosować przez 12 tygodni.

W czasopiśmie Nature Aging prof. Belsky tłumaczy: Daje nam to wyobrażenie o efektach, jakich możemy się spodziewać po okresowym poście lub ograniczaniu czasu jedzenia. Uczestnikom badania powiedziano, aby każdego dnia spożywali o 25 procent mniej kalorii niż potrzebowali.

lena