Spis treści
Śledztwo ws. kampanii medialnej „Sprawiedliwe Sądy”
Chodzi o kampanię medialną „Sprawiedliwe Sądy” z 2017 roku.
Rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Piotr Skiba poinformował, że „postępowanie zostało wszczęte w sprawie nadużycia uprawnień i niedopełnienia obowiązków w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 31 grudnia 2017 roku w Warszawie przez członków Zarządu Polskiej Fundacji Narodowej, obowiązanych na podstawie przepisu ustawy oraz decyzji Rady Fundacji do zajmowania się jej sprawami majątkowymi, w związku ze sfinansowaniem kampanii medialnej »Sprawiedliwe Sądy«, czym wyrządzono Fundacji szkodę majątkową w wielkich rozmiarach, w kwocie nie mniejszej, niż 8 mln 428 tys. zł”.
Śledztwo w tej sprawie zostało wszczęte w drugiej połowie czerwca.
„Sprawiedliwe Sądy” - o co chodziło?
Kampania „Sprawiedliwe sądy”, która – w zamyśle jej autorów – miała przybliżyć polskiej i zagranicznej opinii publicznej cele i szczegóły reformy sądownictwa w Polsce, była organizowana w 2017 roku przez PFN. W jej ramach na ulicach polskich miast ustawiono billboardy z hasłami: „Niech zostanie tak jak było. Czy na pewno tego chcesz?”. „Tak jest: sędziowie o sobie »nadzwyczajna kasta«. Tak będzie: sędziowie, jak wszyscy obywatele - gdy łamią prawo, ponoszą odpowiedzialność”.
W ramach kampanii uruchomiono też strony internetowe m.in. na temat założeń reformy wymiaru sprawiedliwości. Można tam było przeczytać o potrzebie przyspieszenia postępowań sądowych i zapewnieniu równości „wszystkich wobec prawa”. „Ryba psuje się od głowy - nie będzie realnej naprawy wymiaru sprawiedliwości bez zmian organizacyjnych i personalnych w Krajowej Radzie Sądownictwa i Sądzie Najwyższym” – pisano w jednej z zakładek na e-stronie „Sprawiedliwe i niezawisłe sądy”.
