Maszyny, które wprawiają w ruch mistrzostwa

Materiał informacyjny
Szymon Gruchalski, www.pruszkow2019.pl
Czy jazda z prędkością 60 kilometrów na godzinę na rowerze bez hamulców jest bezpieczna? Po co „torowcy” jeżdżą za skuterem? I dlaczego ich rowery nie mają przerzutek? Kolarstwo torowe pełne jest ciekawostek, związanych z używanym przez zawodników sprzętem. Już 27 lutego w Pruszkowie rozpoczynają się Mistrzostwa Świata, podczas których zostanie rozegranych 10 różnorodnych konkurencji. Kolarze będą korzystać z różnego rodzaju rowerów, a niektóre konkurencje będą wymagały również użycia specjalnego sprzętu.

Jazda na czas
Konkurencje jazdy na czas rozgrywane będą na specjalnych rowerach czasowych, charakteryzujących się nietypową kierownicą (tzw. „lemondką”), pozwalającą zawodnikowi na wąski chwyt i na oparcie się na niej łokciami. Te rozwiązania pozwalają na uzyskanie przez kolarza najbardziej aerodynamicznej pozycji, kluczowej w zmaganiach z czasem, mierzonym z dokładnością do tysięcznej części sekundy.

Start do konkurencji rozgrywanych ze startu zatrzymanego, następuje za pomocą specjalnej maszyny startowej, w której ustawiany jest rower i w której blokowane jest jego tylne koło. Po odliczeniu 5 sekund do startu przytrzymujący koło hamulec jest zwalniany, zegar rozpoczyna odliczanie czasu, a zawodnik rozpoczyna jazdę.

Konkurencje sprinterskie i ze startu wspólnego
We wszystkich konkurencjach, w których kolarze będą podejmowali bezpośrednią rywalizację na torze, wykorzystywane będą tradycyjne rowery torowe, z typową, zakrzywioną w dół kierownicą, popularnie nazywaną „barankiem”. Z wyglądu przypominają tradycyjne rowery szosowe, ale poza nieco bardziej aerodynamiczną konstrukcją od zwykłych szosówek odróżnia je brak hamulców oraz przerzutek i tzw. wolnobiegu. Oznacza to, że napęd ma charakter stały i kolarz nie może poruszać się do przodu bez pedałowania. To rozwiązanie, zwane powszechnie „ostrym kołem” podyktowane jest przede wszystkim względami bezpieczeństwa. Ze względu na niewielką ilość miejsca na torze i duże prędkości, osiągane przez zawodników, konieczne jest utrzymywanie zbliżonej prędkości przez wszystkich kolarzy, którzy w danym momencie poruszają się po torze.

Ze względów bezpieczeństwa wszystkich zawodników, biorących udział w rywalizacji, obowiązują jasno określone reguły, dotyczące poruszania się po torze. Jeśli zawodnik nie uczestniczy w danym momencie w rywalizacji (np. podczas konkurencji madisona), powinien poruszać się powyżej niebieskiej linii, znajdującej się mniej więcej w połowie szerokości toru. 200 metrów przed każdym finiszem obowiązuję tzw. Korytarz sprinterski, który jest wyznaczony przez czerwoną linie (linia sprinterska). Zawodnik nie może przekroczyć linii czerwonej, chyba że jego przewaga lub strata do rywala wynosi minimum jedną długość roweru. Zawodnicy muszą też pamiętać że kończąc udział w rywalizacji (np. po odpadnięciu w wyścigu eliminacyjnym) muszą jak najszybciej zjechać na płaski odcinek toru, poniżej wyznaczającej jego obwód czarnej linii, gdzie stopniowo wytracają prędkość.

Minimalna waga rowerów torowych, dopuszczonych do rywalizacji we wszystkich konkurencjach wynosi: 6,8 kg.

Derna
Jedną z konkurencji, rozgrywanych podczas mistrzostw świata, jest keirin. Jest to niezwykle widowiskowa konkurencja, w której bierze udział 6 zawodników, przez pierwsze okrążenia jadących za tzw. derną – spalinowym lub elektrycznym motorowerem, który dyktuje tempo rywalizacji, stopniowo je zwiększając do ok. 45-50 kmh. W czasie, gdy derna znajduje się na torze zabronione jest jej wyprzedzanie, ale zawodnicy mogą rywalizować o zajęcie możliwie najlepszej pozycji do ostatecznej rozgrywki. Derna zjeżdża z toru na 3 okrążenia (750 metrów) przed metą i wówczas zaczyna się finałowa rywalizacja pomiędzy kolarzami.

Keirin jest dyscypliną olimpijską, ale niezwykłą popularność zdobył przede wszystkim w Japonii, gdzie jest jedną z form hazardu: podczas jazdy za derną wśród kibiców robione są zakłady o to, który zawodnik zwycięży w rywalizacji.

Wyposażenie zawodników
Zasadniczo nie różni się od tego, które większość kibiców zna z wyścigów szosowych. Obowiązkowym wyposażeniem każdego zawodnika jest kask, w konkurencjach czasowych bardzo często o futurystycznym, aerodynamicznym kształcie. W większości konkurencji wykorzystywane są tradycyjne, zatrzaskowe pedały, w konkurencjach sprinterskich stosuje się dodatkowe zabezpieczenie w postaci pasków, uniemożliwiających wypięcie butów z zatrzasków.

TISSOT UCI Mistrzostwa Świata w kolarstwie torowym startują w środę, 27 lutego i będą rozgrywane do niedzieli, 3 marca na torze kolarskim Arena Pruszków w Pruszkowie, przy ulicy Andrzeja 1.

Serdecznie zapraszamy!

Maszyny, które wprawiają w ruch mistrzostwa

Kluczowe informacje:

➢ TISSOT UCI Track Cycling World Championships 2019 - Mistrzostwa Świata w kolarstwie torowym Pruszków 2019
➢ miejsce: tor kolarski Arena Pruszków, ul. Andrzeja 1, 05-800 Pruszków
➢ Start: środa, 27 lutego 2019, godz. 13:00 (CET), ceremonia otwarcia: godz. 17:30 (CET)
➢ Zakończenie: niedziela, 3 marca 2019, ok. godz. 17:00 (CET)
➢ Szczegółowe informacje: www.pruszkow2019.pl
➢ Bilety: eBilet.pl
➢ Akredytacje dla mediów: http://uci.wingsmedia.it (proces akredytacyjny trwa do 26.02.2019)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl