Spis treści
Odcinkowy pomiar prędkości - jak działa?
Polska wprowadziła oficjalnie odcinkowe pomiary prędkości (OPP) w 2015 roku. Funkcjonują w oparciu o urządzenia ustawione na początku oraz końcu odcinka podlegającego pomiarowi. Sprzęt rejestruje wjazd i wyjazd auta na danej trasie i wykonuje zdjęcia samochodów, a także mierzy czas pokonanego odcinku. Rejestrowane odcinki mają po kilka kilometrów długości.
_Odcinkowe pomiary prędkości są zawsze oznaczone znakiem z informacją na jakiej długości odbywa się kontrola. Jednak zdarza się również, że kierowcy po minięciu znaku informacyjnego głowią się, jak oszukać urządzenia i obniżyć średnią prędkość jazdy na kontrolowanym odcinku. Nierzadko kończy się to niebezpiecznymi manewrami, jak np.: bardzo wolną jazdą na ostatnich kilometrach OPP czy nawet kilkuminutowym postojem na poboczu_– komentuje Julia Langa, Yanosik.
Prędkość pojazdu jest analizowana na podstawie czasu wjazdu i wyjazdu z odcinka. Mandaty do kierowców, którzy przekroczą dozwolony limit, trafiają z automatu. Podróżujący przepisowo natomiast nie mają powodów do obaw - ich zdjęcia zostaną usunięte z bazy.
W Polsce nadzór nad systemem odcinkowych pomiarów prędkości sprawuje CANARD - Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które odpowiedzialne jest również chociażby za fotoradary.
Ile jest odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce?
Obecnie w Polsce funkcjonuje 58 odcinkowych pomiarów prędkości.
Najwięcej z nich spotkacie w województwie mazowieckim (16). O ponad połowę mniej OPP znajduje się w województwach łódzkim, podkarpackim i śląskim (6). Czterokrotnie mniej w województwach lubelskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim (4). Z kolei w woj. dolnośląskim, małopolskim, opolskim, podlaskim, pomorskim i świętokrzyskim zamontowane są po 2 odcinkowe pomiary prędkości.
W województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim nie ma ich aktualnie w ogóle.
Gdzie pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości?
Pewnym jest już, że infrastruktura OPP powiększy się w Polsce aż o 39 nowych urządzeń, którymi objętych zostanie 200 kilometrów dróg.
Wykonawca będzie miał 70 tygodni na realizację zlecenia, które zostało zamknięte w marcu, ubiegłego roku.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawią się zarówno na autostradach A1, A2 oraz A4, jak i na drogach ekspresowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Szacując datę montażu urządzeń można przyjąć, że pojawią się na polskich drogach już w przyszłym roku, pod koniec lata. Oczywiście Yanosik będzie informował wszystkich kierowców o nowych OPP, gdy tylko zostaną uruchomione – mówi Julia Langa, Yanosik.
Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości zostanie zamontowanych w przyszłym roku, w województwach podkarpackim i łódzkim – przybędzie tam aż 5 nowych urządzeń kontrolujących prędkość. Największym sukcesem będzie jednak montaż OPP w województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim oraz kujawsko-pomorskim, w których aktualnie nie ma żadnego takiego urządzenia. W przyszłym roku te obszary wzbogacą się o
- 3 nowe OPP w woj. kujawsko-pomorskim
- 2 w woj. wielkopolskim
- 2 w woj. zachodniomorskim
Nowe odcinkowe pomiary prędkości - mapa lokalizacji
Limity prędkości w Polsce
Nowe odcinkowe pomiary prędkości zostaną zamontowane na różnych rodzajach dróg, dlatego przypominamy Wam, że aktualne limity prędkości wynoszą:
- 140 km/h na autostradach,
- 120 km/h na drogach ekspresowych dwujezdniowych,
- 100 km/h na drogach ekspresowych jednojezdniowych,
- 100 km/h na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych, o dwóch pasach ruchu,
- 90 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej.
Taryfikator mandatów
Nowy taryfikator mandatów nie będzie pobłażał żadnemu kierowcy, który przekroczy prędkość. Zmieniły się nie tylko kwoty, ale również progi przekroczeń – od nowego roku są one liczone co nawet 5 km/h, a nie jak dotychczas co 10 km/h. W ten sposób za przekroczenie prędkości obowiązują mandaty:
- do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
- od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł),
- od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł),
- od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł),
- od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł),
- ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł),
- ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
- ponad 50 km/h – 1500 zł (było od 400 do 500 zł),
- ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
- ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł).
