W wyniku odwołanych lotów pasażerowie maja problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Ci, którzy dokonali rezerwacji na stronie linii lotniczej, przynajmniej wiedzą, z kim należy się kontaktować. Inaczej przedstawia się sytuacja konsumentów, którzy dokonali rezerwacji na stronie pośrednika lub w biurze agenta turystycznego.
Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymuje zgłoszenia od osób, które zarezerwowały bilety lotnicze u pośrednika. Niedoszli pasażerowie są często odsyłani z punktu A do B i z powrotem.
Obecnie w obliczu anulacji wielu lotów pasażerowie nie wiedzą, do kogo zwrócić się po zwrot pieniędzy. Z relacji konsumentów wynika, że:
- Po zgłoszeniu chęci otrzymania zwrotu od linii lotniczej, są proszeni o podanie adresu e-mail użytego w czasie dokonywania rezerwacji, pośrednicy jednak, nie chcą go udostępnić klientom.
- Niektórzy pośrednicy proponują wyłącznie voucher.
- Niektórzy pośrednicy żądają opłaty za kontakt z przewoźnikiem.
Próbując uzyskać zwrot wpadają w „błędne koło” - linie lotnicze odsyłają klientów do pośrednika, a pośrednik do linii lotniczej.
Zgodnie z unijnym Rozporządzaniem 216/2014 w przypadku odwołania lotu pasażerowie powinni otrzymać zwrot od linii lotniczej. Sytuacja komplikuje się, gdy zamieszany jest w nią pośrednik.
Praktyka pokazuje, że zwroty najczęściej wykonywane są to samą metodą, jaką nastąpiła płatność. Linia lotnicza na kartę pośrednika, ten natomiast na konto klienta.
Europejskie Centrum Konsumenckie proponuje kontakt z dwoma podmiotami jednocześnie. Jeżeli po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej z pośrednikiem i linią, pasażerowie nie otrzymają zwrotu, skargę na zagranicznego przewoźnika można złożyć do Europejskiego centrum Konsumenckiego.
Skarga jest rozpatrywana w ramach informatycznego systemu (IT-Tool) sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Jeżeli chcemy potwierdzić, czy skarga dotarła, nie wysyłajmy kolejnego e-maila, tylko zadzwońmy pod nr (22) 55 60 600.
UWAGA: Pod tym linkiem można złożyć skargę na zagranicznego przewoźnika
ECK Polska należy do sieci ECC, która od 15 lat pomaga konsumentom w sporach transgranicznych w sposób bezpłatny i pozasądowy.
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?