Ogromne rezerwy wody na Księżycu. Przełomowe odkrycie chińskich naukowców

Aleksandra Jaros
Chińscy naukowcy potwierdzili, że w księżycowej glebie znajdują się ogromne ilości wody Pixabay
Chińska sonda „Chang'e 5′ potwierdziła, że w księżycowej glebie znajdują się ogromne ilości wody. Jest ona uwięziona w kryształowych koralikach. Naukowcy twierdzą, że w końcu znaleźli odpowiedź na pytanie, skąd ten cenny pierwiastek wziął się na Księżycu.

Chiny nową potęgą w kosmosie?

Chiny coraz szybciej przybliżają się do założonego przez siebie celu, jakim jest stanie się potęgą w kosmosie. Dwa lata temu po raz pierwszy wysłały zrobotyzowany statek na Oceanus Procellarum, czyli ogromną ciemną plamę na Księżycu, widoczną gołym okiem z Ziemi. Sonda "Chang'e 5" pobrała próbki i wysłała je na orbiter unoszący się nad Księżycem. Stamtąd dotarły na Ziemię. Wszystko odbyło się w ciągu jednego dnia księżycowego, czyli około 14 ziemskich dni.

Analiza tych próbek, po raz pierwszy zebranych na Księżycu od czasu sowieckiej misji Lunik 24 w 1976 roku, była dla naukowców zaskoczeniem. Chińczycy twierdzą, że znaleźli odpowiedź na pytanie, skąd wzięła się tam woda.

Woda na Księżycu

Przez ostatnie lata, kilku misjom udało się potwierdzić, że Księżyc nadal magazynuje wodę w postaci lodu. Duże jej ilości znajdują się w wiecznie zacienionych obszarach biegunów, gdzie słońce nigdy nie dociera. Inne sondy wskazały, że znajduje się ona również w oświetlonych obszarach Księżyca.

W badaniu opublikowanym w poniedziałek w czasopiśmie Nature Geoscience, naukowcy z Chińskiej Narodowej Akademii Nauk (CAS) we współpracy z dwoma europejskimi naukowcami zapewniają, że kluczem do rozwiązania zagadki pochodzenia wody na Księżycu są próbki przesłane na Ziemię przez "Chang'e 5". Zawierają one małe kryształki o różnych kolorach, które prawdopodobnie powstały w wysokich temperaturach po zderzeniu meteorytów. Te kryształowe kuleczki zawierają niewielkie ilości wody. Kryształy zebrane przez chińską sondę formowały się przez ostatnie 2 miliardy lat, zwłaszcza w okresach intensywnych bombardowań meteorytami. Oszacowano, że całkowita ilość wody, zmagazynowana w ten sposób na Księżycu wynosi aż ok. 270 miliardów ton.

Eksperyment na Księżycu

Naukowcy wyjaśniają, że woda zamknięta w księżycowych kryształkach została wygenerowana przez Słońce. Gdy temperatura jest wystarczająco wysoka w wyniku promieniowania słonecznego, kryształy te mogą również uwolnić część swojego ładunku H₂O.

W 2026 Europa chce wysłać na Księżyc nawet misję o nazwie "Prospect", aby przeprowadzić eksperyment na potwierdzenie tej tezy. Sonda ma wiercić w księżycowej glebie, zbierać próbki i podgrzewać je do 100 stopni, aby badać obecne związki lotne, w tym parę wodną. Ma to wyjaśnić, czy woda jest uwięziona na Księżycu w minerałach.

Źródło: Nature, El Pais