W niniejszym artykule zostanie przedstawionych szereg faktów, które udowadniają tezę, że solidaryzm jest bardziej efektywnym systemem gospodarczym niż neoliberalizm. W związku z tym należy zaakcentować, że przyszłe rządy, które chciałyby wrócić do neoliberalizmu będą prowadzić do zniszczenia obecnej pozycji polskiej gospodarczej na tle Europy i świata.
Najwyższe tempo wzrostu PKB i nie tylko
W latach 2016-2023 osiągnięto najniższe w Europie bezrobocie, najwyższe tempo wzrostu PKB, kilkakrotnie niższy od Hiszpanii, Włoch i Francji wskaźnik długu do PKB, silniejszy niż w Niemczech wzrost płac średnich i minimalnych, dużo wyższy wzrost nominalnych inwestycji niż w latach 2008-2015. Na tym tle Polska posiada bardzo dobre opinie agencji ratingowych, międzynarodowego funduszu walutowego, ekspertów komisji europejskiej. Utrzymanie obecnych kierunków rozwoju gospodarczego wraz z wprowadzaniem pewnych instrumentów i regulacji w celu przyspieszenia wdrażania Centralnego Portu Komunikacyjnego, elektrowni jądrowych, rozwoju przemysłu zbrojeniowego na bazie obecnych porozumień z USA i Koreą oraz zwiększeniem produkcji polskich firm dla wojska będzie prowadziło do jeszcze większej pozytywnej dynamiki w polskiej gospodarce.
Budowanie silnej gospodarczo Polski i Europy musi iść ścieżką solidaryzmu społeczno-gospodarczego, co oznacza, że należy rozwijać instrumenty i regulacje w taki sposób, aby równolegle rosła siła wszystkich podmiotów zamiast zwiększania bogactwa jednych kosztem drugich, jak to się dzieje w systemie ideologii neoliberalnej. W solidaryzmie sumaryczna wartość potencjału ekonomicznego rośnie, zaś w neoliberalizmie spada. Polska od kilku lat weszła na ścieżką rozwoju gospodarczego w oparciu o koncepcję solidaryzmu gospodarczego, co stało się kluczową przyczyną dobrych trendów rozwojowych, a utrwalenie ich w dalszej kolejności pozwoliłoby Polsce w 2024 przegonić inne kraje w Europie, zaś fakt znalezienia się Polski w grupie 20 najsilniejszych ekonomicznie krajów na świecie jest dodatkowym potwierdzeniem, że pozycja gospodarcza naszego kraju jest nie tylko dużo lepsza w Europie, ale także na świecie.
Inwestycje od 2018 do 2023 wyniosły 114,3 mld zł
W celu zilustrowania efektów jakie są wynikiem wprowadzonego w Polsce modelu solidaryzmu społeczno-gospodarczego w dalszej kolejności przedstawiono rezultaty w kilku obszarach. Cała Polska Specjalną Strefą Ekonomiczną jest od 2018 programem Rządu Premiera Morawieckiego pod tytułem Polska Strefa Inwestycji (PSI). Na rysunku 1. przedstawiono porównanie skali inwestycji w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE) w latach 2018-2023 z okresem 1995-2018, z czego wynika, że przez ostatnie 5 lat, w ramach zmodyfikowanego modelu SSE zrealizowano w przybliżeniu tyle samo inwestycji, co przez poprzednie 24 lata. Inwestycje od 2018 do 2023 wyniosły 114,3 mld zł.

Cała Polska Strefą Ekonomiczną (PSI) polega na objęciu inwestycjami całego terenu Polski, a jednocześnie umożliwienie inwestowania niskich kapitałów dla polskich przedsiębiorstw. Takie działanie doprowadziło jednocześnie do równego zaangażowanie inwestycyjnego zagranicznych i polskich podmiotów oraz małych i dużych przedsiębiorstw. Obecnie liczba inwestycji polskich podmiotów w ramach programu PSI stanowi ok. 60% wszystkich w obrębie SSE. Takie rozwiązanie systemowe może być jeszcze w dalszej kolejności ulepszane, ale nie może być usunięte lub zaniedbane, bo ono tworzy silny potencjał do równomiernego rozwoju gospodarczego całej Polski, realizując w ten sposób koncepcję solidaryzmu.
Model solidaryzmu gospodarczego zaowocował od 2016 roku silnym wzrostem nominalnych kwot inwestycji zagranicznych, które w latach 2021, 2022 i 2023 osiągnęły poziom odpowiednio ok. 118 mld zł, 140 mld zł i 120 mld zł. Skumulowana wartość tych inwestycji w latach 2008-2015 wyniosła 300 mld zł, zaś w okresie 2016-2023 kwota ta była ponad 2 razy wyższa i wyniosła ok. 650 mld zł.

Na rysunku 3 przedstawiono kolejny dowód skutecznego działania modelu solidaryzmu, gdyż od 2016 roku obserwuje się o wiele silniejszy wzrost PKB niż w Niemczech. W okresie 2008-2015 dynamika w Polsce i w Niemczech, kiedy to stosowano model neoliberalny dynamika była podobna. Po 2016 w Polsce dynamika PKB mocno rosła i była wyższa niż w Niemczech o ok. 3.5 punktu procentowego, podczas gdy do 2015 r. dynamika ta była tylko o 1 punkt procentowy wyższa.

Ważnym z perspektywy obywateli Polski był efekt silnego wzrostu PKB/capita od 2016 r. Na rysunku 4. przedstawiono PKB/capita Polski w latach 2007-2023. PKB/capita w okresie do 2015 r. utrzymywało się na jednakowym poziomie w przybliżeniu ok. 13 000 USD, zaś od 2016 rosło do poziomu 18 500 w roku 2023. Ten efekt solidaryzmu był widoczny w silnym wzroście średnich płac.

Na rysunku 5. przedstawiono wynagrodzenie przeciętne w Polsce w latach 2003-2023. W okresie 2008-2015 wynagrodzenie wzrosło tylko o 1000 zł, zaś po 2016 r. wzrosło aż o ok. 3 500 zł., czyli 3,5 razy więcej. Jest to wyraz tego, że w systemie solidaryzmu zyskuje nie tylko kapitał zagraniczny, ale także obywatele Polski.

Dług finansów publicznych Polski
Silna gospodarka w systemie solidaryzmu nie powstała kosztem długu publicznego i budżetu państwa. Na rysunku 6. przedstawiono dług finansów publicznych Polski w 2022 na tle innych państw. Polska należy do kilku krajów z najniższym długiem do PKB, który w 2022 wyniósł 49,1%, podczas gdy w Niemczech wynosił ponad 65%, we Francji i Hiszpanii prawie 120%, a we Włoszech ponad 160%.

Na rysunku 7. przedstawiono skumulowany deficyt budżetu polskiego państwa w latach 2016-2022 na tle innych państw. Należy zauważyć, że jedynie Dania miała nadwyżkę, zaś Niemcy, Polska, Francja i Włochy odnotowały deficyt. Nie jest prawdą, że Niemcy generują nadwyżkę, a w porównaniu z Włochami i Francją, Polska posiada dużo lepszą kondycję, co jest kolejnym świadectwem, że solidaryzm społeczno-gospodarczy realizowany w Polsce daje dużo lepsze efekty niż w systemach stosowanych w innych krajach Europy. W okresie przed 2016 rokiem pozycja Polski w tym zakresie była dużo gorsza niż obecnie, co oznacza po raz kolejny, że solidaryzm jest skutecznym modelem.

W podsumowaniu należy stwierdzić, że solidaryzm społeczno-gospodarczy we wszystkich wymienionych parametrach doprowadził do uzyskania dużo lepszych wyników niż w okresie stosowania neoliberalizmu w latach 2008-2015, z perspektywy wszystkich zainteresowanych stron i podmiotów, takich jak pracownicy, gospodarstwa domowe, przedsiębiorcy, pracodawcy, budżet państwa i samorządy. Oznacza to, że kontynuacja tego modelu będzie tworzyła szansę na dalszy rozwój polskiej gospodarki w 2024 i kolejnych latach, a także szansę na doganianie potencjału ekonomicznego Niemiec. Działania, które zaniechają kontynuacji solidaryzmu, będą prowadziły do poważnej dysfunkcji i redukcji rozwoju polskiej gospodarki, a nawet wpadnięcia w poważną recesję.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl
rs
