2008-2012 - Polska była na 14. pozycji
Na rysunku 1. zaprezentowano ranking wśród państw UE w okresie 2008-2012, który dotyczył ilorazu MW do przeciętnego wynagrodzenia (PW). Iloraz ten został oznaczony jako ISA. W tamtym okresie Polska znajdowała się na 14. pozycji i daleko za Niemcami i Francją.

Od 2016 r. intensywne prace Rządu RP doprowadziły do wdrożenia bardzo ważnego programu kształtowania MW w taki sposób, aby beneficjentami byli nie tylko pracownicy, ale także pracodawcy, rynek pracy i cała gospodarka. To spowodowało, że Polska w rankingu na tle UE przesunęła się do czołówki zrównując się z Niemcami, co przedstawiono na rysunku 2., na którym przedstawiono wartości relatywnego wskaźnika minimalnego wynagrodzenia ISA dla poszczególnych państw w UE w 2022 r.
2022 rok - Polska w grupie pierwszych 7 państw z ISA 42,6%
Polska znalazła się w roku 2022 w grupie pierwszych 7 państw ze wskaźnikiem ISA=42.6%, który niewiele odstaje od wskaźnika w Niemczech, gdzie ISA=46,4%, zaś w 2023 r. Polska znalazła się w pierwszej trójce. Zbliżenie się Polski do czołówki w Europie było możliwe przez odpowiednie zwiększanie MW od 2016 r., co przyczyniło się do wzrostu atrakcyjności polskiego rynku pracy i wzrostu konkurencyjność polskiej gospodarki.

Działania Rządu RP w zakresie MW w latach 2016-2023 uruchomiły pewne mechanizmy rynnowe, które przedtem nie działały lub zawodziły. Stawka MW powinna być swego rodzaju punktem równowagi pomiędzy kondycją ekonomiczną pracodawcy, pracownika, rynku pracy i całej gospodarki, dlatego metody służące do ustalania MW powinny być zdolne do wyznaczania takiego punktu równowagi.
Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

MW nie może nadmiernie obciążać pracodawcy, żeby nie hamować jego rozwoju, z drugiej strony powinno zapewniać odpowiednią siłę nabywczą dla pracownika i jednocześnie być w odpowiedniej odległości od płac rynkowych, czyli MW i PW, co jest ważne dla elastyczności rynku pracy i utrzymywania mechanizmów rynkowych, a także dla zapewnienia odpowiednich poziomów relatywnych wskaźników ISA oraz ISM, który jest ilorazem minimalnego wynagrodzenia do mediany płac (mediana płac jest to taka płaca poniżej, której 50% pracowników otrzymuje niższe pensje, zaś powyżej tego progu 50% pracowników otrzymuje wyższe pensje).
Motywować do rozwoju, zachęcać do powrotu
System MW został tak ustawiony, aby polska gospodarka była konkurencyjna wobec innych w Europie, co będzie zabezpieczać przed odpływem polskich pracowników na zachód, a także mobilizować Polaków do powrotu zza granicy. MW nie jest płacą, która może być ustalana przez same mechanizmy rynkowe, lecz powinna być przedmiotem, zdrowego i bazującego na prawach ekonomii, konsensusu wszystkich zainteresowanych podmiotów.
Wobec tego MW ma prowadzić do pogodzenia: potrzeb pracodawcy, którego interesem jest produktywność; pracownika, którego interesem jest siła nabywcza, rynku pracy, którego interesem jest odpowiedni poziom mediany płac (MP) i przeciętnego wynagrodzenia (PW) oraz całej gospodarki, której interesem jest utrzymanie wskaźników ISM i ISA na takim poziomie, aby być konkurencyjną wobec innych krajów w Europie. Na rysunku 3. zilustrowano schematycznie koncepcję MW w tworzeniu równowagi rynkowej pomiędzy pracodawcami, pracownikami, rynkiem pracy i całą gospodarką.

Taką równowagę uzyskuje przez stosowanie takich metod do ustalania MW, które uwzględniają następujące zagadnienia jak:
- • wagi ukazujące wpływ produktywności, siły nabywczej, MP i PW na MW;
- • liczba podmiotów gospodarczych i zatrudnionych pracowników w sektorze przedsiębiorstw w zależności od ich wielkości;
- • zróżnicowany poziom płac w zależności od wielkość przedsiębiorstwa;
- • międzynarodowe wskaźniki referencyjne ISM oraz ISA.
Kierunki działania, jakie przyjął Rząd RP od 2016 r. dotyczące ustalania MW, przyczyniły się do adekwatności wynagrodzeń w odniesieniu do wkładu pracy i wydajności w celu osiągnięcia godnego poziomu życia, zmniejszenia ubóstwa pracujących, a także wspierania spójności społecznej i pozytywnej konwergencji społecznej. W tym kontekście trzeba w dalszej kolejności poprawiać te rozwiązania, aby wymienione cele mogły być lepiej, szybciej i skutecznie osiąganie.
Wydaje się, że w dalszej kolejności w procesie udoskonalania systemu ustalania MW powinno rozwijać się w kierunku poszukiwania złotego środka pomiędzy kondycją finansową pracownika i pracodawcy, a także uzyskiwaniem maksymalnej efektywności rynku pracy i konkurencyjności gospodarki względem innych państw UE. Ważną sprawą w tym kontekście będzie uwzględnienie wag odzwierciedlających wpływ poszczególnych czynników jak produktywność, siła nabywcza, MP i PW na MW, co będzie miało istotne znaczenie dla uzyskania punktu równowagi pomiędzy pracodawcami, pracownikami, rynkiem pracy i gospodarką.
W dalszej kolejności zostaną przedstawione wartości wskaźników ISM i ISA w państwach UE w okresie od 2000 do 2022, aby uzyskać nie orientacyjne, ale szczegółowe i obiektywne przedziały wartości wskaźników referencyjnych do ustalania minimalnego wynagrodzenia w Polsce.
2023 rok - Polska w grupie 5 państw o najwyższym ISA
Na rysunku 4. przedstawiono średni wskaźnik ISA i odchylenia w górę od tego wskaźnika o +5% i +15% w UE w latach 2003-2022. Na tym tle zilustrowano przebieg w czasie średniego wskaźnika ISA w Polsce, który po 2016 r. zaczął przekraczać średnią w UE o jedno odchylenie standardowe przekraczając poziom 45%. Bieżąca wartość wskaźnika ISA w 2023 wynosi 52,1%, czyli od 2016 wskaźnik ten znalazł się w przedziale 45%-55%, co oznacza, że Polska znalazła się w grupie 5 państw w UE o najwyższej wartości tego wskaźnika, co jednocześnie wskazuje na wysoką konkurencyjność naszej gospodarki na tle UE, a także niskie ryzyko odpływu polskich pracowników na inne rynki pracy w Europie, co zwiększa również szansę na powrót Polaków zza granicy do Polski.

Na rysunku 5. przedstawiono średni wskaźnik ISM i odchylenia od tego wskaźnika o +7,5% i +15% w UE w latach 2003-2022 i na tym tle zaprezentowano przebieg w czasie średniego wskaźnika ISM w Polsce, który po 2012 r. zaczął przekraczać średnią w UE, a od 2020 przekroczył poziom 55%. Bieżąca wartość wskaźnika ISM w 2023 wynosi ok. 62,6%, czyli od 2020 r. wskaźnik ten znalazł się w przedziale 45%-55%, co oznacza, że Polska jest w grupie 8 państw w UE o najwyższej wartości tego wskaźnika, co jednocześnie wskazuje na wysoką konkurencyjność naszej gospodarki na tle UE, a także niskie ryzyko odpływu polskich pracowników na inne rynki pracy w Europie, co zwiększa również szansę na powrót Polaków zza granicy do Polski.

Na rysunku 6. przedstawiono wartości wskaźnika ISM dla poszczególnych państw w UE w 2022 r. Polska znajdowała się w grupie pierwszych 7 państw ze wskaźnikiem ISM=52.1%, który praktycznie jest porównywalny do wskaźnika w Niemczech, gdzie ISM=52,6%. Zbliżenie się Polski do czołówki w Europie było możliwe przez odpowiednie zwiększanie MW od 2016 r., co przyczyniło się do wzrostu atrakcyjności polskiego rynku pracy i wzrostu konkurencyjność polskiej gospodarki.

W podsumowaniu można stwierdzić, że uwzględnienie takich czynników jak: produktywność, siła nabywcza płac, PW, MP i wskaźniki ISM oraz ISA przy ustalaniu minimalnego wynagrodzenia ma silne podstawy merytoryczne, a analiza kształtowania się wskaźników ISM i ISA w państwach UE od 2000 r. do 2022 r. prowadzi do wniosku, że ich wartości referencyjne dla Polski powinny być przyjęte w następującym zakresie: dla ISM = (55%-65%), średnio 50%, a dla ISA = (45%-55%), średnio 50%.
rs