
Adamed przeprowadził badanie i wyszło z niego, że aż 86 procent respondentów uważa, że szkoły i rodzice powinni mieć zdecydowanie większe wsparcie, jeśli chodzi o pomoc psychologiczną dzieci i młodzieży. Rozpoczęto więc projekt „Wspierająca Szkoła”. Dane statystyczne dotyczące problemów, z jakimi zmagają się najmłodsi, nie napawa optymizmem, a wręcz jest tragiczny. Z każdym rokiem jest coraz gorzej.
Komenda Główna Policji podała statystyki, z której wynika, że najmłodsi Polacy coraz częściej dokonują zamachów samobójczych. W 2022 r. odnotowano ponad 2 tys. takich prób wśród osób do 19. roku życia. Natomiast jak wynika z raportu serwisu Życie, warte jest rozmowy, aż o 77 proc. nastąpił wzrost zachowań samobójczych oraz o 19 proc. śmierci samobójczych pomiędzy 2021 a 2020 rokiem.
Właśnie dlatego został uruchomiony projekt „Wspierająca szkoła”. Pozyskano do współpracy ekspertów w dziedzinie zdrowia psychicznego. Są to m.in. psycholodzy z serwisu Życie, warte jest rozmowy. Projekt wystartował wraz z początkiem nowego roku szkolnego 2023/2024. Inicjatywa zyskała patronat Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego. Partnerem jest Adamed Pharma.
„Wspierająca Szkoła” jest programem skierowanym do uczniów, rodziców i nauczycieli szkół podstawowych oraz liceów. Celem jest przeciwdziałanie zachowaniom samobójczym, a także dostarczeniem wiedzy nauczycielom, rodzicom oraz grupie rówieśniczej.
Będziemy działać prewencyjnie i zapobiegać próbom samobójczym, bo przecież część z nich może zakończyć się tragicznie. Udostępniamy nauczycielom i rodzicom wiedzę i narzędzia, by skutecznie zapobiegali zachowaniom samobójczym wśród młodych. Placówki szkolne uczestniczące w programie zyskają miano „Wspierającej Szkoły” – powiedziała dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Prezes Fundacji Adamed.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuji.pl!
Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna przeprowadził badania w dniach 11-14 sierpnia 2023 roku na zlecenie Adamed Pharma. Wynika z niego, że 54 proc. rodziców dzieci w wieku szkolnym uważa, że szkoły nie zapewniają wystarczającego dostępu do usług psychologicznych, a tylko 27 proc. rodziców potwierdziło, że szkoły, w których uczą się ich dzieci, organizowały spotkania z rodzicami w sprawie zdrowia psychicznego uczniów.
Aż 86 proc. respondentów uważa, że konieczne jest większe wsparcie dla szkół i rodziców w zakresie pomocy psychologicznej dzieci i młodzieży, a 69 proc, jest zdania, że szkoły nie zapewniają wystarczającego dostępu do usług psychologicznych.
Źródło: Adamed/Życie warte jest rozmowy