Uchwała ws. reparacji przyjęta przez rząd. Czas na przygotowanie drugiej noty do Niemiec

OPRAC.:
Damian Kelman
Damian Kelman
Jakie możliwości daje przyjęta ustawa ws. reparacji?
Jakie możliwości daje przyjęta ustawa ws. reparacji? Screen z YouTube / Przedwojenna Warszawa
W miniony wtorek rząd przyjął uchwałę w sprawie konieczności uregulowania w stosunkach polsko-niemieckich kwestii reparacji. Decyzja ta daję podstawę do przygotowania drugiej noty dyplomatycznej skierowanej do Niemiec w tej sprawie. O najbliższych krokach Polski opowiedział wiceminister MSZ i pełnomocnik rządu ds. reparacji wojennych Arkadiusz Mularczyk w rozmowie z PAP-em.

Sprawa reparacji nie została zamknięta

W ostatni wtorek rząd przyjął uchwałę ws. konieczności uregulowania w stosunkach polsko-niemieckich kwestii reparacji, odszkodowania i zadośćuczynienia z tytułu strat, jakie Polska i Polacy ponieśli z powodu bezprawnej napaści Niemiec na Polskę w 1939 r. oraz późniejszej okupacji niemieckiej. Uchwała Rady Ministrów została już opublikowana w Monitorze Polskim.

Arkadiusz Mularczyk był pytany, czy przyjęcie przez rząd uchwały, zapewni mu "silniejszy mandat" w rozmowach z partnerami z Niemiec i innych krajów nt. odszkodowań dla Polski za straty wojenne. Polityk odparł, że zdecydowanie tak, ponieważ - jak mówił - ta uchwała ma nie tylko wymiar historyczny, ale przede wszystkim zawiera stanowisko polskiego rządu, że sprawa reparacji nie jest zamknięta.

"Rząd jednoznacznie stwierdza, że sprawa nigdy nie była zamknięta, ma charakter absolutnie otwarty i Polska nigdy nie zrzekła się reparacji" - oświadczył Mularczyk.

Podkreślił, że uchwała jest po pierwsze "sygnałem do wewnątrz (naszego kraju), do wszystkich organów krajowych, do całego rządu, do administracji publicznej i państwowej". "Ale jest to również oczywiście formalne ustosunkowanie się rządu polskiego na odpowiedź na notę niemiecką (dotyczącą sprawy reparacji), która wpłynęła 3 stycznia do Polski, w której jednym zdaniem Niemcy twierdzą, że sprawa ma charakter zamknięty" - wyjaśnił Mularczyk.

Uchwałą podstawą do drugiej nocy dyplomatycznej

Jak dodał, uchwała polskiego rządu, to "drugi rozdział działań o charakterze dyplomatycznym i politycznym".

"W mojej ocenie ta uchwała daje podstawę do przygotowania drugiej noty dyplomatycznej i przerzucenia ciężaru dowodowego na państwo niemieckie, które dzisiaj, w tej sytuacji, powinno udowodnić swoje racje, na podstawie których twierdzi, że sprawa reparacji ma charakter zamknięty" - powiedział pełnomocnik rządu RP ds. reparacji wojennych.

Dopytywany, czy już przygotowywana jest taka druga nota do rządu Niemiec, odpowiedział.

"Jeśli taka będzie decyzja pana premiera (Mateusza Morawieckiego) o wysłaniu drugiej noty dyplomatycznie w najbliższym czasie, to wówczas przerzuci to ciężar dowodowy na stronę niemiecką" - powiedział Mularczyk.

Pytany, czy już się zwrócił do szefa rządu o zgodę na przygotowanie noty, odparł, że "jest pełnomocnikiem rządu w tej sprawie (reparacji), więc to jest moja tutaj inicjatywa" - zaznaczył Mularczyk.

Uchwała w sprawie reparacji przyjęta przez rząd

W uchwale przyjętej przez rząd, podkreślono, że "ani w czasach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, ani w czasach wolnej Rzeczypospolitej Polskiej, odzyskawszy w 1989 r. możliwość suwerennego i demokratycznego stanowienia o Jej losie, rząd polski i rząd Republiki Federalnej Niemiec nie zamknęły kwestii reparacji, odszkodowania, zadośćuczynienia ani innej formy rekompensaty za straty materialne i niematerialne, jakie Polska i Polacy ponieśli w wyniku bezprawnej napaści Niemiec na Polskę we wrześniu 1939 r. oraz późniejszej okupacji niemieckiej".

"W szczególności ani rząd PRL, ani rząd wolnej Rzeczypospolitej Polskiej nigdy nie zrzekły się skutecznie i nie zrezygnowały z dochodzenia od Republiki Federalnej Niemiec reparacji, odszkodowania czy zadośćuczynienia za straty spowodowane w czasie II Wojny Światowej" - napisano.

Dodano, że "rząd RP stoi na stanowisku, że kwestia zasad wypłaty reparacji, odszkodowania i zadośćuczynienia z tytułu strat poniesionych przez Polskę i Polaków wymaga jak najszybszego uregulowania pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec".

1 września ub. roku zaprezentowano raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej. 3 października minister spraw zagranicznych Zbigniew Rau podpisał notę dyplomatyczną do strony niemieckiej, dotyczącą odszkodowań wojennych. Polska domaga się w niej m.in. odszkodowania za straty materialne i niematerialne w wysokości 6 bilionów 220 miliardów 609 milionów złotych i zrekompensowania szkód.

3 stycznia br. MSZ przekazało, że resort dyplomacji RFN udzielił odpowiedzi na tę notę. Według rządu RFN, sprawa reparacji i odszkodowań za straty wojenne pozostaje zamknięta, a rząd niemiecki nie zamierza podejmować negocjacji w tej sprawie.

od 16 lat

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kapral
Dlaczego Platforma Obywatelska nie popiera odszkodowań za wojnę od Niemiec??
p
pan Szczota
23 kwietnia, 13:27, Gość:

Masz mylne informacje - Brytyjczycy wychodzą na prostą. A Unia coraz szybciej stacza się po równi pochyłej. Niszczenie gospodarki w imię tzw. ratowania klimatu, niszczenie podstaw cywilizacji (negowanie tożsamości narodowej, kulturowej, płciowej i religijnej) przez wprowadzanie elementów utopii społeczeństwa otwartego...

Chcesz oddychać truciznami podepnij się pod swój komin czy tłumik samochodowy i sobie oddychaj, ale nie skazuj na to przyszłych pokoleń. Również swoje Dzieci czy Wnuków!!! Jeżeli chodzi o sprawy gospodarcze, to gdyby nie ta "zła" Unia Polska niewiele różniła by się od czasów komuny a jednak coraz bardziej pięknieje! W Wielkiej Brytanii niestety ale pogłębia się coraz bardziej kryzys ekonomiczny, czego oczywiście Brytyjczykom nie życzę. Doprowadził do tego nie do końca chciany brexit! Polska jest w duuuuuuuuuużo gorszej sytuacji niż UK bo graniczymy bezpośrednio z dziką Rosją adolfowicza putlera. Przeżyłem pod ruskim butem 36lat i tej "przyjemności" mi wystarczy. Sądzę, iż innym, którzy tego doświadczyli również. Co to tożsamości jakiejkolwiek nikt w UE niczego ani nie narzuca ani nie nakazuje!!! To patologia pisowska i teraz jeszcze ta narodowa z KONFEDERACJI neguje homoseksualizm, który istniał od początku świata i pewnie istniał będzie do jego końca. Narzuca Polakom katolicyzm samemu będąc OBŁUDNYM do granic możliwości. Choćby tolerowanie pedofili w instytucji K.K., Który to za przeogromną kasę agituje na rzecz tych ugrupowań co jest wręcz OBRZYDLIWEI Tego wszystkiego nie dostrzega jedynie ten najbardziej betonowy elektorat pisowski i obecnie ten od konfederacji. Nie są to niestety Ludzie o jakimś wyróżniającym się intelekcie.

Wypisane tu przez ciebie propagandowe brednie nie robią na mnie żadnego wrażenia. Będę po kolei prostował.

1. W unijnej polityce klimatycznej nie chodzi o żadne spaliny, tylko o CO2, który jest gazem naturalnie występującym w atmosferze. Według klimatologów jego rosnąca zawartość w atmosferze odpowiada za globalne ocieplenie - ale tym modelom przeczą dane geologiczne z minionych epok.

2. Wzrost gospodarczy Polska zawdzięcza nie żadnej Unii, tylko uwolnieniu gospodarki pod koniec komuny (zwłaszcza tzw. ustawie Wilczka). Później pod wpływem Banku Światowego, Sachsa, Balcerowicza itd. tylko dokręcano śrubę.

3. Ty twierdzisz, że w Wielkiej Brytanii kryzys ekonomiczny się pogłębia - a z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że po początkowej niestabilności sytuacja się poprawia. Przedstaw mi swoje źródła, to ja przedstawię swoje.

4. Nie wiem, czy zauważyłeś, ale przed Rosją zabezpiecza nas NATO a nie UE. W referendum akcesyjnym oddałem głos nieważny (z dopiskiem "wolny rynek TAK, biurokracja NIE"), obecnie byłbym PRZECIW - nadzieje spełniły się tylko połowicznie a obawy wielokrotnie.

5. Twoje wywody na temat homo to kompletne brednie. Ani Konfederacja, ani PiS nie zamierzają wprowadzić penalizacji zboczeń seksualnych - ale też nie zamierzają wprowadzać regulacji rodem z pseudonaukowej, szalonej ideologii gender, która staje się ideologią panującą w UE.

6. Czemu potępiasz pedofilię w KK a nie potępiasz wśród innych grup tzw. zaufania społecznego (nauczyciele, trenerzy itp.)? Nb. to właśnie jeden z guru lewicy, Cohn-Bendit, dążył do legalizacji pedofilii. Poza tym analiza ofiar pedofilii wskazuje, iż ma ona podłoże homoseksualne (zdecydowana większość ofiar to chłopcy).

7. Jeśli ktoś z nas dwóch jest "betonem", to właśnie ty. Betonem lewicowo-liberalno-antyklerykalnym, który nie przyjmuje do wiadomości faktów spoza jego bańki medialnej.

G
Gość
Masz mylne informacje - Brytyjczycy wychodzą na prostą. A Unia coraz szybciej stacza się po równi pochyłej. Niszczenie gospodarki w imię tzw. ratowania klimatu, niszczenie podstaw cywilizacji (negowanie tożsamości narodowej, kulturowej, płciowej i religijnej) przez wprowadzanie elementów utopii społeczeństwa otwartego...

Chcesz oddychać truciznami podepnij się pod swój komin czy tłumik samochodowy i sobie oddychaj, ale nie skazuj na to przyszłych pokoleń. Również swoje Dzieci czy Wnuków!!! Jeżeli chodzi o sprawy gospodarcze, to gdyby nie ta "zła" Unia Polska niewiele różniła by się od czasów komuny a jednak coraz bardziej pięknieje! W Wielkiej Brytanii niestety ale pogłębia się coraz bardziej kryzys ekonomiczny, czego oczywiście Brytyjczykom nie życzę. Doprowadził do tego nie do końca chciany brexit! Polska jest w duuuuuuuuuużo gorszej sytuacji niż UK bo graniczymy bezpośrednio z dziką Rosją adolfowicza putlera. Przeżyłem pod ruskim butem 36lat i tej "przyjemności" mi wystarczy. Sądzę, iż innym, którzy tego doświadczyli również. Co to tożsamości jakiejkolwiek nikt w UE niczego ani nie narzuca ani nie nakazuje!!! To patologia pisowska i teraz jeszcze ta narodowa z KONFEDERACJI neguje homoseksualizm, który istniał od początku świata i pewnie istniał będzie do jego końca. Narzuca Polakom katolicyzm samemu będąc OBŁUDNYM do granic możliwości. Choćby tolerowanie pedofili w instytucji K.K., Który to za przeogromną kasę agituje na rzecz tych ugrupowań co jest wręcz OBRZYDLIWEI Tego wszystkiego nie dostrzega jedynie ten najbardziej betonowy elektorat pisowski i obecnie ten od konfederacji. Nie są to niestety Ludzie o jakimś wyróżniającym się intelekcie.
E
Ehh
23 kwietnia, 11:54, Für Deutschland:

"Niemcy kradli Grekom wszystko, od starożytnych skarbów po lodówki. Ponadto wymusili na greckim banku centralnym pożyczki o równowartości 54 mld euro, których nigdy nie spłacili. Licząc łącznie z ewentualnymi odsetkami, Berlin może być winny Atenom nawet 1 bln euro odszkodowań."

W czasie niemieckiej okupacji Grecji trwającej niecałe 4 lata zginęło ok. 0,5 mln mieszkańców z czego ok. 300 tys. zmarło z głodu. Nikt tam nie śmie podważać słuszności czy wielkości odszkodowań.

W Polsce Niemcy zamordowali blisko 6 mln ludzi, ale antypolskie szuje z Koalicji Obywatelskiej wzorem Konfederacji targowickiej relatywizują ten fakt, byle tylko wejść w tyłek niemiaszkom i nie stracić stołków i apanaży na brukselskich salonach.

https://wpolityce.pl/polityka/638747-drwiny-z-walki-o-reparacje-mularczyk-komentuje-slowa-tuska

https://www.rp.pl/historia/art18879921-rachunek-niemieckich-win-w-grecji

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/donald-tusk-ile-zarobil-w-brukseli/mvyrwkb

Xd,Krol Grecji Jerzy 2 z dynastii Glucksburgow ,matka z Hohenzollerow.Niemieckie rodziny panujące i ich ydowscy banksterrzy tak najzwyczajniej maja.

A
Antypis
Kotlet odgrzany pod wybory i z braku innych tematów. Ale pisowski beton już się masturbuje pod kołderką z podniety. Hej ciemnioki, tylko bez steków bo was probosz eksomunikuje, albo się dołączy.
E
Ehh
Jak nie chcą płacić to odetnijcie im media. W sumie to juz im dostawy gazu wylecialy w powietrze. To teraz kolej na zdemolowanie lokalu....Bydzie z tego wojna .Bandziorki z za oceanu zacieraja ręce. Nie dosyć ze oslabia konkurencję, to jeszcze znów ich ograbia i spowodują napływ do siebie białych, wyksztalconych i bogatych.
F
Für Deutschland
"Niemcy kradli Grekom wszystko, od starożytnych skarbów po lodówki. Ponadto wymusili na greckim banku centralnym pożyczki o równowartości 54 mld euro, których nigdy nie spłacili. Licząc łącznie z ewentualnymi odsetkami, Berlin może być winny Atenom nawet 1 bln euro odszkodowań."

W czasie niemieckiej okupacji Grecji trwającej niecałe 4 lata zginęło ok. 0,5 mln mieszkańców z czego ok. 300 tys. zmarło z głodu. Nikt tam nie śmie podważać słuszności czy wielkości odszkodowań.

W Polsce Niemcy zamordowali blisko 6 mln ludzi, ale antypolskie szuje z Koalicji Obywatelskiej wzorem Konfederacji targowickiej relatywizują ten fakt, byle tylko wejść w tyłek niemiaszkom i nie stracić stołków i apanaży na brukselskich salonach.

https://wpolityce.pl/polityka/638747-drwiny-z-walki-o-reparacje-mularczyk-komentuje-slowa-tuska

https://www.rp.pl/historia/art18879921-rachunek-niemieckich-win-w-grecji

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/donald-tusk-ile-zarobil-w-brukseli/mvyrwkb
p
pan Szczota
23 kwietnia, 11:26, Gerard Witek:

Możliwe, że masz rację Dlatego powinniśmy opuścić eurokołchoz. Problem w tym, że PiS naiwnie ufa szulerom z Brukseli.

Jak widzisz dalsze losy Polski po za Unią??? Z tego, co wiem Brytyjczykom wyjście z UE odbija się coraz większą czkawką...

Masz mylne informacje - Brytyjczycy wychodzą na prostą. A Unia coraz szybciej stacza się po równi pochyłej. Niszczenie gospodarki w imię tzw. ratowania klimatu, niszczenie podstaw cywilizacji (negowanie tożsamości narodowej, kulturowej, płciowej i religijnej) przez wprowadzanie elementów utopii społeczeństwa otwartego...

G
Gerard Witek
Możliwe, że masz rację Dlatego powinniśmy opuścić eurokołchoz. Problem w tym, że PiS naiwnie ufa szulerom z Brukseli.

Jak widzisz dalsze losy Polski po za Unią??? Z tego, co wiem Brytyjczykom wyjście z UE odbija się coraz większą czkawką...
H
Hana
Krok z Niemiec już podjęty. Zabierają nam Patrioty.
p
pan Szczota
23 kwietnia, 10:58, Seki:

Nawet 1 ero nie dostaniemy. Kto w to wierzy, chyba fanatycy Pisu. Za raz będzie Nikoniuk, Tusk i Platforma i wszystko wina Tuska. Ha ha ha ha ha.

Możliwe, że masz rację Dlatego powinniśmy opuścić eurokołchoz. Problem w tym, że PiS naiwnie ufa szulerom z Brukseli.

P
Polak
23 kwietnia, 10:58, Seki:

Nawet 1 ero nie dostaniemy. Kto w to wierzy, chyba fanatycy Pisu. Za raz będzie Nikoniuk, Tusk i Platforma i wszystko wina Tuska. Ha ha ha ha ha.

Nie wina Tuska tylko Tusk był uległy wobec Niemiec, agentem niemieckiego bnd. A rząd PiSu dba o polskie interesy i nie tańczy tak jak mu Niemcy zagrają czyli karzą.

p
pan Szczota
23 kwietnia, 10:14, pan Szczota:

Straszliwie tu śmierdzi onucami. Jedni wychwalają jednego z największych zbrodniarzy w historii ludzkości, jakim był Stalin, inni wypominają odpłacenie Czechom za to, co zrobili na przełomie 1918 i 1919 (i przy okazji poważny błąd polityczny), czyli zajęcie Zaolzia, jeszcze inni negują sowiecką winę za Katyń. Widać tytuł artykułu przyciągnął moskiewskie ścier wo ja dy.

23 kwietnia, 10:28, gość:

polskie кurwy są tak inteligentne że połowa z nich nie potrafi rozczytać rozkładu jazdy autobusów.

To chyba najbardziej "inteligentna" odpowiedź, na jaką stać moskiewskiego trolla. Taki jest wasz poziom - metr poniżej mułu.

S
Seki
Nawet 1 ero nie dostaniemy. Kto w to wierzy, chyba fanatycy Pisu. Za raz będzie Nikoniuk, Tusk i Platforma i wszystko wina Tuska. Ha ha ha ha ha.
a
as
23 kwietnia, 10:17, Hans von Schwinke:

Ostatnia proba zwabienia wyborcow na strone pis dzielcow:

Mamienie trylionami od NIemiec! JAKIE TO ZALOSNE GAWNO!

Piniedzy nie ma i NIE BEDZIE!

ciebie zwabił pan z PO marnymi groszami, oj Nikoniuk ty szajbusie już tu gnijesz

Wróć na i.pl Portal i.pl