Oficjalną limuzyną prezydenta Rosji jest samochód Aurus Senat, przystosowany do przewożenia głowy państwa zgodnie z zasadami Federalnej Służby Ochrony Federacji Rosyjskiej.
Samochód został zaprojektowany przez Centralny Ośrodek Badań nad Samochodami i Silnikami (NAMI). Po raz pierwszy został zaprezentowany podczas czwartej inauguracji Władimira Putina jako prezydenta Rosji w 2018 roku.
Wcześniej rosyjscy prezydenci (od czasów Borysa Jelcyna) używali różnych modeli mercedesa S-600.
Nazwa Aurus jest zbitka łacińskiego „aurum” czyli złoto oraz „rus” będącego skrótem od słowa Rosja w różnych językach.
Limuzyna Putina. Jakie ma możliwości?
Podobnie jak na przykład pojazd prezydenta Stanów Zjednoczonych „Bestia”, czyli specjalnie przystosowany samochód Cadillac, tak samo limuzyna Putina jest pełna systemów bezpieczeństwa, mających chronić rosyjskiego przywódcę.
Aurus Senat przewożący głowę państwa Federacji Rosyjskiej ma kuloodporne szyby, wzmocnione 20-calowe opony KAMA oraz jest wyposażony w szereg urządzeń komunikacyjnych. Okna limuzyny mają wytrzymać ostrzał z karabinu Kałasznikowa.
Co ciekawe, pojazd ma silnik hybrydowy. Jednostka spalinowa to V8 Biturbo Porsche o pojemności 4,4 litra, mocy 598 KM oraz momencie obrotowym 880 Nm, natomiast NAMI stworzyło także 62-konny silnik elektryczny. Producent zaprezentował też wersję samochodu napędzaną wodorem.
Taka moc jest niezbędna, by ważąca prawie 7 ton limuzyna mogła się bezproblemowo rozpędzać. Pojazd osiąga 100 km/h w około 9 sekund. Wyposażony jest także w 9-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Aurus Senat ma napęd na cztery koła.
Wnętrze pojazdu? Tajemnica państwowa
Oprócz prezydenckiej inauguracji, samochód został publicznie pokazany na targach w Genewie w 2019 roku. Wówczas jednak zabroniono fotografowania wnętrza Aurusa.
Dostępny jest jednak cywilny model samochodu, który można obejrzeć od środka. Na filmach, które są dostępne w internecie można zobaczyć, jak prezentuje się jego wnętrze.
Wiadomo, że w wersji opancerzonej znajdują się cztery osobne fotele oraz system klimatyzacji.
Samochód w wersji cywilnej kosztuje 24 miliony rubli, czyli w przeliczeniu 396 tys. dolarów albo prawie 1,8 miliona złotych.
Źródła: polskatimes.pl, auto.dziennik.pl
dś
