Wyliczenia posłów opozycji ws. cen paliw i marży nie opierają się na prawdziwych danych. Czy cenę benzyny można obniżyć do 5 zł?

OPRAC.:
Mateusz Zbroja
Mateusz Zbroja
Wideo
od 16 lat
Zarzut, jakie stawiają posłowie opozycji, którzy atakują zarówno PKN Orlen, jak i osobę jego prezesa, nie bazują na prawdzie. Szczegółowe dane pokazują, że posłowie opozycji do swoich wyliczeń posłużyli się liczbami, które nie mają pokrycia w rzeczywistości. Chodzi nie tylko o marże, ale i ceny paliw.

Platforma Obywatelska atakuje PKN Orlen. Przedstawiane przez nich liczby nie zostały sprecyzowane

Kto ma pojęcie o rynku paliw zauważy, że posłowie Koalicji Obywatelskiej nie powiedzieli, jak wyliczyli liczby, którymi się posługują. Nie zauważyli, że marża na stacjach jest obecnie niższa niż w 2015 roku.

Średnia marża na benzynie w 2022 roku wyniosła 11 gr na litrze (przy średniej cenie 6,64 zł/l benzyny) i była niższa o 23 proc. od średniej marży na benzynie w przywoływanym przez posłów roku 2015, gdy wynosiła ona 14 gr/l.

Widać więc wyraźnie, że nieprawdą jest informacja, jakoby w 2015 r. marża na benzynie była niższa niż obecnie. Warto zauważyć, że PKN Orlen nie ma wpływu ani na ceny ropy, ani na notowania gotowych produktów takich jak benzyna czy olej napędowy na rynku ARA (który nawet nie jest zlokalizowany w Polsce). To sprawia, że Orlen nie opuszcza, ani nie podnosi modelowej marży rafineryjnej. Marże te zachowują się w taki sam sposób dla wszystkich koncernów w regionie.

Ceny paliw w Europie. Jak wypada na tle innych Polska?

Jak wyglądają obecne ceny za paliwo w Unii Europejskiej? Według najnowszych danych e-petrol (z 04.05.2023), Polska ma czwartą najniższą cenę benzyny w Unii Europejskiej (po Bułgarii, Rumunii i Chorwacji). Warto podkreślić przy tym, że ceny paliw w Polsce zachowują się tak samo, jak w całej Europie.

Posłowie opozycji zapowiadają obniżenie ceny benzyny do 5 zł za litr. Nie jest to możliwe. Rodzi się więc pytanie - skąd wzięła się taka właśnie cena?

Na pewno nie jest to cena rynkowa. To oznacza, że musiałaby zostać ustalona administracyjnie. Czym kończy się ręczne sterowanie cenami paliw, nietrudno było ostatnio zauważyć, obserwując sytuację na Węgrzech. Tam wprowadzenie zaniżonych, sztucznych cen w detalu, doprowadziło do głębokiej destabilizacji całego rynku i deficytu paliw, a w końcu gwałtownego wzrostu ich cen. Podobny eksperyment zastosowany w Polsce skończyłby się katastrofalnie.

Ile litrów paliwa można było kupić za minimalną pensję w 2015 roku, a ile można kupić dziś?

Posłowie Platformy Obywatelskiej pokazują, ile litrów benzyny Polacy mogą kupić za swoją pensję. Ale wystarczy sięgnąć do liczb - zestawić to, ile litrów za najniższą pensję krajową Polacy mogli kupić w 2015 roku, a ile mogą za nią kupić dzisiaj.

Tak prezentuje się zestawienie pensji z lat 2015 i 2023:

Minimalne wynagrodzenie*:

  • 2015 – 379 litrów (minimalna krajowa – 1750 zł)
  • 2023 – 527 litrów (minimalna krajowa – 3490 zł) – o 39% więcej

Średnie wynagrodzenie*:

  • 2015 – 650 litrów (średnia pensja – 4214,14 zł)
  • 2023 – 815 litrów (średnia pensja – 7508,34 zł) – o 25% więcej

* marzec 2015 i 2023

Wszystkie te dane pokazują, że argumenty formułowane przez posłów Platformy Obywatelskiej są bezpodstawne, oraz nie znajdują urzeczywistnienia w życiu, co pokazuje chociażby zapowiedź zmiany ceny benzyny do 5 zł za litr.

Warto jeszcze zauważyć, że to nie sprzedaż paliw jest głównym czynnikiem wpływającym na zysk PKN Orlen. Zaledwie 3 proc. zysku operacyjnego pochodzi ze sprzedaży na stacjach ORLEN-u. Mowa tu nie tylko o sprzedaży paliw, ale też o produktach pozapaliwowych, m.in. produktach marki Stop Cafe.

Ciekawe jest rozumowanie przypisujące Orlenowi magiczną moc decydowania o wszystkim, co ma wynikać z monopolistycznej pozycji firmy. PKN Orlen jest jedną z wielu firm oferujących paliwa – w detalu i hurcie (udział PKN po połączeniu z Grupą LOTOS, w rynku hurtowym wynosi ok. 65 proc.). To rynek wyznacza cenę paliw. Paliw, które w Polsce trzeba kupić - bo przypomnijmy dane Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Mówią one, o tym, że oficjalny import paliw płynnych (dla 6 gatunków paliw) zaspokajał aż 37% potrzeb w Polsce.

Polecjaka Google News - Portal i.pl

rs

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl