Ministrowie obrony Kanady, Niemiec i Norwegii podpisali list intencyjny w sprawie utworzenia morskiego sojuszu obronnego. Trzy kraje rozważą możliwości zacieśnienia współpracy na północnym Atlantyku - przekazał szef kanadyjskiego resortu obrony Bill Blair.
Trójprzymierze na Atlantyku
W czerwcu Blair potwierdził w wypowiedziach dla mediów, że trwają rozmowy w sprawie utworzenia nowego sojuszu obronnego w Arktyce oraz że biorą w nich udział Kanada, Niemcy i Norwegia. Minister zwrócił wówczas uwagę na list o współpracy w sprawie zamówień dla wojska; list dotyczył okrętów podwodnych, które stanowią dziedzinę współpracy Niemiec i Norwegii.
Niemiecka agencja dpa, relacjonując w maju spotkanie Blaira i Pistoriusa, napisała, że niemiecki minister zaprosił Kanadę do uczestniczenia w porozumieniu Niemiec z Norwegią w sprawie ochrony infrastruktury na obszarach arktycznych. - Rozpocznijmy trójstronne morskie porozumienie strategiczne, które skoncentruje się na zabezpieczeniu morskich linii komunikacyjnych przez północny Atlantyk i Arktykę - powiedział Pistorius.
W opublikowanej w kwietniu nowej strategii obronnej rząd Kanady podkreślił, że „obrona w Arktyce będzie bardziej istotna niż kiedykolwiek”. Wskazano na wzmacnianie przez Rosję obecności wojskowej na północy, co stwarza wyzwanie dla NATO, ponieważ północna część Kanady stanowi zachodnią i północną flankę Sojuszu.
Lodołamacze z Finlandii
Z tym samym problemem wiąże się współpraca trzech państw NATO przy budowie najnowocześniejszych lodołamaczy. Oświadczenie wydali prezydenci USA i Finlandii oraz premier Kanady Justina Trudeau. Celem trójstronnej współpracy w ramach ICE Pact (Icebreaker Collaboration Effort) jest także zapewnienie by regiony polarne oraz arktyczne były „obszarami pokojowymi, opartymi na współpracy i dobrze prosperującymi” - napisano w komunikacie opublikowanym w kuluarach szczytu NATO w Waszyngtonie.
Fińskie stocznie są największym dostawcą lodołamaczy na świecie. Około 60 proc. z eksploatowanych obecnie jednostek powstało w Helsinkach, a 80 proc. z nich zaprojektowano w Finlandii. Pod koniec 2023 roku kanadyjska spółka Davie Shipbuilding wykupiła aktywa Helsinki Shipyard, wcześniej będącej w rękach rosyjskich właścicieli. Helsińska stocznia, powstała w 1865 roku, specjalizuje się w budowie lodołamaczy, zaś kanadyjska firma oprócz budowy statków operujących w strefie arktycznej, ma także doświadczenie w konserwacji okrętów wojennych oraz promów.
źr. PAP