Rosnąca popularność treści i usług cyfrowych - czyli np. gier komputerowych i mobilnych, aplikacji, programów, usług cyfrowego (wirtualnego) dostępu do muzyki i filmów, itp. - powoduje, że coraz częściej w tej sferze dochodzi do różnego typu naruszeń praw konsumenta (kupującego treść/usługę).
Zmiany w przepisach konsumenckich. Treść lub usługa cyfrowa muszą być dostarczone niezwłocznie po zakupie
Zaradzić temu mają nowe regulacje prawne, które weszły w życie od 1 stycznia 2023 roku. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisów ustawy o prawach konsumenta, sprzedający (przedsiębiorca) musi dostarczyć konsumentowi treść cyfrową lub usługę cyfrową niezwłocznie po zawarciu umowy, chyba że strony postanowiły inaczej.
Jeżeli sprzedający nie dostarczył treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, konsument ma prawo wezwać go do ich dostarczenia. Jeżeli przedsiębiorca nie dostarczy treści cyfrowej lub usługi cyfrowej niezwłocznie lub w dodatkowym, wyraźnie uzgodnionym przez strony terminie, wówczas konsument może odstąpić od umowy. W pewnych okolicznościach konsument może odstąpić od umowy także bez uprzedniego wezwania.
Kiedy gra, aplikacja lub usługa cyfrowa jest zgodna z umową kupna?
Nowe przepisy wskazują, że treść lub usługa cyfrowa są zgodne z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności ich: opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność, funkcjonalność, kompatybilność, interoperacyjność oraz dostępność wsparcia technicznego i aktualizacji, a także przydatność do szczególnego celu, do którego są potrzebne konsumentowi.
Dodatkowo, by treść lub usługa cyfrowa były zgodne z umową, muszą nadawać się do celów, w których zazwyczaj korzysta się z treści lub usługi cyfrowej tego rodzaju. Ponadto muszą występować w takiej ilości i mieć takie cechy, jakie są typowe dla treści lub usługi cyfrowej tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać., w tym m.in.:
- funkcjonalność
- kompatybilność
- dostępność
- ciągłość
- bezpieczeństwo
Zgodnie z nowymi przepisami konsumenckimi, sprzedający (przedsiębiorca) ponosi odpowiedzialność za brak zgodności z umową treści lub usługi cyfrowej, który istniał w chwili ich dostarczenia i ujawnił się w ciągu dwóch lat od momentu dostawy. Nowa regulacja wprowadza domniemanie, że brak zgodności treści lub usługi cyfrowej z umową, który ujawnił się przed upływem roku od chwili ich dostarczenia, istniał już w chwili ich dostarczenia.
Treści i usługi cyfrowe. Kiedy konsument może żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy?
Jeżeli treść lub usługa cyfrowa są niezgodne z umową, konsument może żądać doprowadzenia do ich zgodności z umową. W określonych przypadkach konsument będzie mógł zażądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Będzie to możliwe np. wtedy, gdy doprowadzenie do zgodności treści lub usługi cyfrowej z umową jest niemożliwe albo wymaga poniesienia nadmiernych kosztów przez sprzedającego.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
Prawo zażądania obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy będzie przysługiwało konsumentowi także wówczas, gdy z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że sprzedawca nie doprowadzi treści lub usługi cyfrowej do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Sprzedający ma w takich sytuacjach prawo zażądać zwrotu nośnika materialnego (np. płyty DVD), na którym dostarczył konsumentowi treść cyfrową.
Konsument nie może odstąpić od umowy w każdych okolicznościach. Jeżeli treść cyfrowa lub usługa cyfrowa są dostarczane w zamian za zapłatę ceny, a brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową jest nieistotny, wówczas konsument od umowy odstąpić nie może.
Zmiany w przepisach konsumenckich. Zwrot ceny dla konsumenta w ciągu 14 dni
Nowe przepisy stanowią ponadto, że sprzedający (przedsiębiorca) nie może żądać od konsumenta zapłaty za czas, w którym treść lub usługa cyfrowa były niezgodne z umową, nawet jeżeli przed odstąpieniem od umowy konsument z nich faktycznie korzystał.
Zwrot pieniędzy przysługuje konsumentowi za tę część treści lub usługi cyfrowej, która była niezgodna z umową lub nie została dostarczona wskutek odstąpienia od umowy. Za część zgodną z umową i dostarczoną sprzedającemu cena się należy.
Zwrot pieniędzy konsumentowi musi nastąpić niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy lub obniżeniu ceny. Sprzedający dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

lena