SPIS TREŚCI
Grupa uderzeniowa lotniskowca Shandong wpłynęła do wyłącznej strefy ekonomicznej Filipin. Z obserwacji Japończyków wynika, że Shandong przeprowadzał operacje lotnicze z udziałem swoich samolotów myśliwskich i helikopterów. Chińskie Ministerstwo Obrony Narodowej nie wydało żadnego oświadczenia w sprawie obecnego rozmieszczenia lotniskowca.

Wydaje się mało prawdopodobne, aby Shandong został wysłany na ćwiczenia przeciwko Tajwanowi, jak miało to miejsce wcześniej 1 kwietnia, biorąc pod uwagę jego położenie w pobliżu Filipin. Rozmieszczenie może być częścią harmonogramu szkoleń chińskiej floty lub częścią chińskiej odpowiedzi na rozpoczęte w poniedziałek ćwiczenia Balikatan 2025, prowadzone przez Stany Zjednoczone i Filipiny.
Ćwiczenia Balikatan 2025
Ćwiczenia Balikatan odbywają się głównie na zachodnim wybrzeżu Luzonu, a także na wyspie Palawan, w okolicy Morza Południowochińskiego należącego do Filipin, znanego jako Morze Zachodniofilipińskie, gdzie Filipiny z Chinami mają wiele spornych terytoriów i wód. Część ćwiczeń odbywa się w prowincji Cagayan, położonej na północno-wschodnim krańcu Luzonu, na zachód od miejsca, gdzie obecnie znajduje się Shandong.
Grupa uderzeniowa lotniskowca prawdopodobnie wypłynęła z Morza Południowochińskiego przez Cieśninę Luzon, w jej środkowej części. Korpus Piechoty Morskiej USA rozmieścił szereg wyrzutni NMESIS w ramach ćwiczeń Balikatan w pobliżu filipińskiej strony cieśniny.
Napięcie na linii Chiny-Filipiny
Pojawienie się Shandonga we wspomnianej lokalizacji może być również odpowiedzią na niedzielny incydent w okolicy atolu Scarborough, gdzie Dowództwo Południowego Teatru Operacyjnego Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLA) twierdziło, że filipiński okręt patrolowy BRP Apolinario Mabini (PS-36) nielegalnie wpłynął na chińskie wody.
Rzeczniczka filipińskiej marynarki wojennej, kontradmirał Roy Vincent Trinidad zaprzeczyła twierdzeniom Pekinu: „Wszystko to jest częścią operacji informacyjnych mających na celu kształtowanie opinii publicznej, prawdopodobnie skierowanych do odbiorców wewnętrznych”.
